למרות המיתון: תעשיית המשחקים האמריקנית צמחה ב-2008 בקרוב ל-20%

בסך-הכול מכרה תעשיית המשחקים האמריקנית מוצרים בסך 21.33 מיליארד דולר בשנת 2008

חברת NPD לחקר שווקים פרסמה השבוע את נתוני המכירות של תעשיית המשחקים בארה"ב לדצמבר 2008 ולשנה כולה. מהנתונים עולה שתעשיית המשחקים האמריקנית צמחה, למרות המיתון, בקרוב ל-20% לעומת 2007. יתר על כן, בעוד תעשיות אחרות מדווחות על עונת החגים הגרועה ביותר זה שנים רבות, תעשיית המשחקים גלגלה בארה"ב 5.3 מיליארד דולר, עלייה של 9% יחסית לשנה שעברה.

ב-2008 כולה נמכרו משחקים בקרוב ל-11 מיליארד דולר, אליהם מתווספים 7.8 מיליארד דולר ממכירת קונסולות ו-2.57 מיליארד דולר ממכירת אביזרים נלווים. בסך הכול, מכרה תעשיית המשחקים האמריקנית מוצרים בסך 21.33 מיליארד דולר בשנת 2008.

בפועל, המספרים גדולים אף יותר. נתוני NPD מתייחסים אך ורק למכירות בחנויות, ולא כוללים הכנסות ממכירה דיגיטלית של משחקים, דמי מנוי לשרותי משחקים, פרסום בתוך משחקים, ומודלים כלכליים נוספים שהולכים ותופסים תאוצה, בעיקר בשנה האחרונה. לדוגמה, ההכנסות של World of Warcraft לבדו מדמי מנוי נעות סביב המיליארד דולר לשנה, ושירות הרשת לקונסולה של מיקרוסופט, ה-Xbox Live, מכניס אף יותר מכך.

על-פי הנתונים של NPD, המשחקים הנמכרים ביותר הם של נינטנדו, שגם מייצרת את שני המכשירים הנמכרים ביותר, ה-Wii וה-DS. למעשה, משחקי נינטנדו כבשו את ארבעת המקומות הראשונים בטבלת המשחקים הנמכרים ביותר השנה בארה"ב, כשרק GTA IV מצליח לגבור עליהם.

כרגיל בשנים האחרונות, גם הפעם הכניסו 20% המשחקים הנמכרים ביותר כ-80% מכלל המכירות, אך במקרה של נינטנדו, המצב אף קיצוני יותר: 13% מהמשחקים הנמכרים ביותר ל-Wii אחראים ל-80% מהמכירות, ועשרת הראשונים אחראים לבדם ל-45% מהמכירות. שאר ה-55% מתחלקים בין 420 משחקים אחרים.

נתון זה מראה שלמרות הצלחתם העצומה של קונסולות המשחק מבית נינטנדו, לכל חברה אחרת זה לא כל-כך קל להרוויח כסף מפיתוח משחקים על המכונות הללו, מה שכמובן מקטין את היצע המשחקים. יתר על כן, ל-Wii יצא שם של קונסולה עממית, שאפשר לפתח לה משחקים בעלות ובאיכות נמוכה, בתקווה שמספיק קונים יתפתו לאסוף אותם מהמדף כדי להצדיק את ההשקעה. זו הסיבה שכמעט 25% מהמשחקים שיוצאים ל-Wii הם כל-כך גרועים, עד שהם זוכים לציונים של 4 ומטה מתוך 10.

עוד עולה מהנתונים של NPD, שמכירות המשחקים למחשב האישי צנחו ב-2008 ב-14%. הנתון הזה יכול להוביל למסקנה שימיו של ה-PC כפלטפורמת משחקים נמצאים בירידה, אך לא כך הדבר. NPD בודקת רק מכירות בחנויות, ושם אכן ניכרת ירידה משמעותית, אבל בשנה האחרונה ראינו קפיצה במכירות משחקים ישירות דרך מערכות דיגיטליות כגון Steam של Valve או Direct2Drive של IGN, ומכיוון שאין על כך נתונים, ייתכן ששוק המשחקים ל-PC לא רק יורד אלא אפילו עולה.