רשות ני"ע הציגה את מנגנון קציני האשראי - שיתווך בין מחזיקי אג"ח קונצרניות לבין חברות בעייתיות

לפי המנגנון, מחזיקי האג"ח יבחרו נציגות שתמנה קצין אשראי שיפעל להשגת הסדר ולפיקוח על אכיפתו

מנגנון קציני האשראי לטיפול באג"ח קונצרניות בעייתיות יוצא לדרך. רשות ני"ע, בראשות פרופ' זוהר גושן, הודיעה היום (ד') כי גובש המתווה הסופי של היוזמה, במסגרתו יוכלו מחזיקי האג"ח של חברות שונות למנות קצין אשראי. תפקידו של קצין האשראי יהיה לגבש הסדרי חוב מול חברות המתקשות לעמוד בפירעון האג"ח, ולפקח כי הסדרים אלה מבוצעים בפועל.

"יצירת מנגנון של קציני אשראי נועד להקל ולאפשר לחברות שנקלעו לקשיים במיחזור החוב, תוך הפחתה ככל שניתן של הבירוקרטיה הרגולטורית הכרוכה בהגעה להסדר חוב", נמסר מרשות ני"ע.

ברשות מעריכים כי הסדר קציני האשראי צפוי להקל את הלחץ בשוק האשראי כולו. "נוצר כלי שיאפשר לחברות להגיע ביעילות להסדר, תוך הגנה מרבית על מחזיקי האג"ח והפחתת הלחץ על המערכת הבנקאית", אומרים ברשות.

לפי המנגנון שגובש, מחזיקי האג"ח יוכלו לבחור נציגות של שלושה מחזיקי אג"ח, שתמנה קצין אשראי אשר יעבוד ישירות מול החברות ומול הנציגות. נציין כי רשות להגבלים עסקיים אישרה שיתוף פעולה כזה בין הגופים. הרשות אינה דורשת תנאים הקשורים בזהות קצין האשראי (השכלה, ניסיון או רישיון), והיא מאפשרת לנציגות של המוסדיים יד חופשית במינוי קצין האשראי. יחד עם זאת, סביר להניח כי קציני האשראי יהיו בעלי רקע משפטי או חשבונאי וכן ניסיון בתפקיד דומה במערכת הבנקאית.

כמו כן, הרשות מאפשרת למחזיקי האג"ח למנות אחד מהם לתפקיד קצין האשראי. לפי המנגנון המוצע ניתן יהיה למנות קצין אשראי אחד לכלל סדרות האג"ח של החברה, וניתן אף שקצין האשראי יהיה אחד המשקיעים המוסדיים. הרשות קובעת כי גם באג"ח פרטיות ניתן יהיה למנות קציני אשראי.

הרשות לא קבעה מי יממן את פעילות קציני האשראי, אך ציינה כי לטעמה ראוי שאם מחזיקי האג"ח יצליחו להגיע להסדר עם החברה, החברה תהיה זו שתישא בהוצאות גיבוש ההסדר, הכוללות בין השאר שכר לקצין האשראי.

אלטרנטיבה נוספת המקובלת על הרשות היא שהתשלום יגיע מהכספים שיקבלו מחזיקי האג"ח מהחברה. בימים הקרובים צפויה הרשות לפרסם מסמך, ביחד עם הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, בו היא תפרט את הנסיבות בהן ניתן יהיה לגלגל את עלות קצין האשראי על העמיתים.

חומות סיניות

במהלך גיבוש ההסדר צפויים נציגי מחזיקי האג"ח וקצין האשראי להיחשף למידע פנים של החברה. על כן קבעה הרשות כללים ליצירת חומות סיניות בין נציגי המשקיעים המוסדיים למנהלי ההשקעות בחברות להן הם משתייכים, במטרה למנוע שימוש במידע פנים.

התנאים כוללים בין השאר כי העובד העוסק בפעילות ההסדר לא יוכל לעבוד בפעילות המסחר. כמו כן, הרשות דורשת לשמור על הפרדה בגישה למידע בין פעילות המסחר ופעילות ההסדר. על הגוף המוסדי למנות אחראי שיאכוף את תוכנית ההפרדה המבנית בין המחלקה העוסקת בהסדר לזו הפעילה במסחר.

תפקיד קצין האשראי חופף, במובן מסוים, לתפקיד הנאמן של האג"ח, המשתייך בדרך כלל למוסד פיננסי, משרד עורכי-דין או פירמת רו"ח. תפקידו להבטיח את האינטרסים של בעלי האג"ח. בנוסף, הנאמן הוא שאחראי לוודא שהכספים שגויסו אכן מנוצלים לטובת הפעילות העסקית אשר לשמה הונפק החוב, ולכך שהחברה תעמוד בתשלומים למחזיקי האג"ח.

למרות החפיפה בין תפקיד זה לתפקידו של קצין האשראי, ברשות מדגישים כי מינויו של קצין האשראי לא מפחיתה מהאחריות או מהחובות של נאמן האג"ח.

הקמת מנגנון קציני האשראי נעשתה כחלק מתוכנית החילוץ של משרד האוצר למשבר הכלכלי, כשהמשבר העמוק בשוק האג"ח הקונצרניות העלה את החשש מכך שחברות רבות יתקשו לעמוד בתשלומי האג"ח. כבר בתקופה זו ישנם ניצנים ראשונים של מקרים, בהם חברות הודיעו כי אינן מצליחות לעמוד בתשלומי האג"ח, אולם גל הבעיות האמיתי צפוי בשנתיים הקרובות, בהן אמורים להיפרע 44 מיליארד שקל. *

עיקרי מנגנון קציני אשראי:

מחזיקי האג"ח יוכלו למנות נציגות של שלושה מחזיקי האג"ח הגדולים, שימנו קצין אשראי ויעבדו מולו.

קצין האשראי יפעל להגיע להסדר עם חברות בעלות חוב בעייתי, ויעקוב שהן פועלות לפיו.

ניתן למנות את אותו קצין אשראי לסדרות שונות של האג"ח, וכן באג"ח פרטיות.

גוף מוסדי, אשר משמש כחבר בנציגות מחזיקי האג"ח, חייב ליצור חומות סיניות בין פעילויות ההסדרים והמסחר, מחשש לשימוש במידע פנים.

גם כאשר ממונה קצין אשראי, חובת ואחריות הנאמן אינה משתנה.