הרב דיכובסקי פרש מביה"ד הרבני וקרא לחבריו הדיינים: "תפסקו לקולא ואל תתגרו בבג"ץ"

הרב שלמה דיכובסקי שימש כדיין במשך 33 שנה, תחילה בבית הדין הרבני האזורי בתל-אביב וב-20 השנים האחרונות בבית הדין הגדול ; הוא נחשב לאחד הלוחמים הגדולים לשמירה על סמכויותיהם של בתי הדין הרבניים

תפסקו לקולא ולא לחומרא, ואל תתגרו בבתי המשפט האזרחיים - כך ביקש הרב שלמה דיכובסקי, דיין בבית הדין הרבני הגדול, במכתב פרידה שכתב לחבריו הדיינים לרגל פרישתו לגמלאות.

הרב דיכובסקי שימש כדיין במשך 33 שנה, תחילה בבית הדין הרבני האזורי בתל-אביב וב-20 השנים האחרונות בבית הדין הגדול. הוא נחשב לאחד הלוחמים הגדולים לשמירה על סמכויותיהם של בתי הדין הרבניים. עם זאת, פסיקותיו זכו להערכה רבה גם בבתי המשפט האזרחיים ובבג"ץ. מספר פעמים אף הוצע לו להתמנות לשופט בבית המשפט העליון, אך הוא בחר להישאר ולשמש כדיין.

במכתבו לדיינים ציטט דיכובסקי מפסק דין של הרב יוסף שלום אלישיב (הנחשב ל"פוסק הדור" בקרב הציבור החרדי אשכנזי), וקרא לדיינים "לפסוק לקולא ולא תמיד לחומרא". הוא הוסיף כי "דיין איננו יכול ללכת רק על 'גלאט', פעמים רבות צריך לפסוק גם בדוחק וגם כהוראת שעה". עוד אמר כי "'גט מעושה' (שנכפה על הבעל לתת אותו ולפיכך הוא פסול - נ.ש.) מפחיד אותי פחות ממצב של 'לא גט'. עם גט מעושה אפשר להתמודד, ופעמים רבות הגט כשר לפחות בדיעבד. בעוד שעם מצב של 'לא גט' אין יכולת להתמודד".

הוא ביקש מחבריו הדיינים "לקחת אחריות ולא להסתמך על חוות-דעתם של גורמים חיצוניים, לפסוק מיידית ולא לענות דין, לא להתגרות בבתי המשפט האזרחיים, לנסח פסקי דין ברורים ומדויקים ולכבד את פסקי הדין של בית הדין הרבני הגדול".

הרב דיכובסקי פירסם מאות מאמרים הלכתיים במגוון נושאים כגון הפריה מלאכותית, יחסי ממון, גיור, סרבנות גט ודרכי השיפוט בבתי הדין הרבניים. באחד מפסקי דינו האחרונים קרא להחמרת הסנקציות על סרבני גט. אמש נערך לכבודו טקס פרידה במעמד נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הספרדי הראשי לישראל, הרב משה עמאר, הרב האשכנזי הראשי יונה מצגר, ומנהל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן-דהן.