המשבר בענף האינטרנט נמשך: חברת הסטארט-אפ הישראלית Delver עלולה להיסגר

זאת במידה ולא תצליח למצוא פיתרון פיננסי הולם ב-30 היום הקרובים ; ליעד אגמון, ממייסדי החברה: "החברה נמצאת על המדף, ובמקביל אנחנו במגעים עם משקיעים פרטיים"

ההשפעות השליליות של המשבר הפיננסי העולמי ממשיכות לחלחל לתעשיית האינטרנט הישראלית, ול"גלובס" נודע כי עובדי חברת הסטארט-אפ Delver קיבלו הודעה כי החברה עתידה להפסיק את הפעילות שלה, במידה ולא תצליח למצוא פיתרון פיננסי הולם לבעיית המזומנים אליה נקלעה.

Delver אינה חברת אינטרנט זניחה - החברה שהוקמה ב-2007 על ידי ליעד אגמון (שעברו הקים את אוניגמה שנמכרה למק'אפי תמורת 20 מיליון דולר), שגיא דוידוביץ' ואביטל יכין, נחשבה לאחת מחברות הווב 2.0 היותר מעניינות שנוסדו לאחרונה בישראל, ואף נבחרה כאחת מ-15 החברות הישראליות שנסעו לעמק הסיליקון ב-2008, במסגרת ה-Israeli Web Tour.

אולם, Delver בחרה להיכנס לסגמנט תחרותי וקשה - שוק החיפוש, כאשר הטכנולוגיה שהיא פיתחה משלבת תוצאות חיפוש המושתתות על הקשרים החברתיים של המשתמש. לשם כך, הטכנולוגיה סורקת אתרים חברתיים כגון פייסבוק, פליקר ומייספייס, ומחזירה תוצאות לא מסחריות, המסתמכות על הדעות של החברים של המשתמש, ומוצגות בהתאם למידת הקרבה של החברים.

"לא הצלחנו לגייס את הסיבוב הנוכחי בשל המצב, ואנחנו נמצאים כעת בתהליך של מציאת רוכש לחברה, לצד מגעים עם משקיעים פרטיים", מספר אגמון ל"גלובס". עד כה גייסה החברה 4 מיליון דולר מקרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס, ובחודשים האחרונים ניהלה מגעים עם מספר קרנות אמריקניות, במטרה לגייס בין 6 ל-8 מיליון דולר.

אולם, המשבר הפיננסי העולמי, וקריסת ליהמן ברדרס בפרט, טרפה את הקלפים. "הייתי בעמק הסיליקון במשך כ-3 חודשים, וגיליתי שמעיין קרנות ההון סיכון התייבש כמעט לחלוטין. הקרנות נאלצות לבחור אלו ילדים הן רוצות להציל ועל אלו הן מוותרות. הקרנות נוטות כעת להשקיע בחברות שנמצאות בשלב מאוחר יותר, וזה שומט את הקרקע מתחת לחברות מהסוג שלנו, שנמצאות רק בתחילת דרכן". בהתאם לכך, יזמי החברה יידעו את 20 עובדי החברה כי במידה ולא יימצא פיתרון פיננסי הולם בתוך 30 יום, החברה תפסיק את פעילותה. "לצערי, דפי האקסל מנצחים את כל השאיפות שלנו להמשיך".

לדבריו, ההחלטה הכואבת הזו מגיעה דווקא בעת שבה מספר המשתמשים גדל באופן משמעותי. "הטראפיק בדצמבר זינק ב-500%, ומספר המבקרים הייחודים עמד על 100 אלף איש, לצד רבע מיליארד פרופילים של משתמשים ברשתות חברתיות אשר מאונדקסים במנוע החיפוש שלנו". כך, לדוגמה, הפכה Delver לחלק מפרוייקט ה-Boss של יאהו, ולדברי אגמון היא נמצאת ביחסים טובים גם עם מיקרוסופט ומייספייס.

- אז אילו החברות שעשויות להערכתך להתעניין ברכישת החברה?

אגמון: "מנוע החיפוש שלנו מאוד מתאים לאסטרטגיה של החברות הללו, וכל החברות הגדולות החלו בחודשים האחרונים לשלב פיצ'רים חברתיים במוצרי הליבה שלהם. זה העתיד של מנועי החיפוש".

- אולי זו הייתה טעות להיכנס לשוק שבו יש שחקניות ענק כדוגמת גוגל?

אגמון: "אני סבור כי זה כמעט בלתי אפשרי להקים חברות חיפוש, שכן זה מצריך השקעה מסיבית מאוד. גוגל, לדוגמה, משקיעה כמיליארד דולר בשנה רק בציוד. בדיעבד, היינו צריכים לגייס סכום גבוה יותר מלכתחילה בשל המורכבות של הענף הזה. כרמל היא קרן מדהימה, שמלווה אותנו בכל צעד. היא החליטה שזה גדול מדי עבורה לממן אותנו לבד, ואני מכבד את זה".

אגמון לא אופטימי לגבי 2009. "אני מעריך שבין 30% ל-50% מחברות האינטרנט ייסגרו השנה, בעולם ובישראל. זה בעיקר עניין של מזל ותזמון, ואלו שהצליחו לגייס לפני המשבר, ואשר נוקטות עכשיו בצעדי קיצוץ, יצליחו לשרוד". באותה נשימה אגמון אומר כי ייתכן שעובדים שפוטרו לאחרונה מנסים כעת לפתח בגאראז' שלהם מוצר חדשני, אותו יוציאו כאשר המשבר יחלוף. "קסמבה (שנקלעה למשבר אך נמכרה לבסוף ל-LivePerson תמורת 40 מיליון דולר, נ"פ) הוכיחה שזה אפשרי", הוא מסכם באופטימיות.