המשבר הפיננסי - גרסת הבחירות: ראש ממשלת איסלנד התפטר מתפקידו

על רקע מהומות אלימות וקואליציה שברירית, החליט גייר הרדה ומפלגת "העצמאות" שבראשה הוא עומד ללכת לבחירות שנתיים לפני תום הקדנציה

ראש ממשלת איסלנד התפטר מתפקידו, על רקע המשבר הפיננסי העולמי והשפעתו על המדינה הצפון אירופאית. על רקע מהומות אלימות וקואליציה שברירית, החליט גייר הרדה ומפלגת "העצמאות" שבראשה הוא עומד ללכת לבחירות שנתיים לפני תום הקדנציה. לדבריו, הוא מעוניין בקיום הבחירות ב-9 במאי.

ממשלת איסלנד אינה היחידה להתפטר מתפקידה כקורבן של המשבר הכלכלי; רק לפני חודש התפטרה ממשלת בלגיה בשל שערוריה הקשורה בחילוץ הממשלתי שהעמידה לזרוע הבלגית של החברה הפיננסית פורטיס .

מצבה הפיננסי של איסלנד החל להדרדר במהירות באוקטובר, לאחר ששלושה בנקים גדולים בשורותיה קרסו תחת התחייבויות העצומות שנטלו במט"ח, אותן לא יכלו לפרוע. יחד עימן, הם משכו כלכלה שנחשבה כפורחת, ולנפש, אף נחשבה כאחת מהעשירות בכלכלות העולם. בחודשים האחרונים, שיעורי האבטלה והאינפלציה במדינה גאו והחוב הציבורי הפך לבעיה של ממש - כך שמחאות ציבוריות הקוראות להדחת המנהיגות המכהנת הפכו למציאות שבשגרה.

גייר הרדה, כלכלן בהשכלתו, התעקש כי יש ביכולתו להתגבר על הסער הפיננסית וכי שינוי בהנגה יהיה הרסני למדינה, אך מעמדו נחלש מהותית השבוע לאחר ששר מוביל הציע ללכת לבחירות מוקדמות. הרדה (57), אמר היום במסיבת עיתונאים שנערכה בבירה רייקיאוויק על המהלך. מנוסח ההודעה עולה, כי רופאיו מצאו גידול ממאיר בוושט.

גם הרדה וגם נגיד הבנק המרכזי במדינה, דיוויד אודסון (בעצמו ראש ממשלה למשך למעלה מעשור), ספגו ביקורת מוחצת מקרב אזרחי איסלנד בגין אופן הטיפול במשבר. "הממשלה תמשיך לעבוד בצורה החלטית עד הבחירות כדי להוציא לפועל את המשימות הדחופות ביותר כדי להציל את בתי האב והעסקים באיסלנד", אמר הרדה.

איסלנד, נזכיר, קיבלה הלוואה מקרן המטבע הבילנאומית ומנסה לחלץ את המטבע הדועך שלה, הכתר האיסלנדי, שצנח ביחד עם הבנקים והחריף את הר הגעש החברתי במדינה.