לקראת החתימה על חוזי הדשנים: ממשלת סין מסירה את הפיקוח על מחירם

הוועדה הלאומית לרפורמה ולפיתוח: "מטרת מנגנון המחירים החדש - לאפשר לשוק לשחק תפקיד בהקצאת המשאבים" ; הרפורמה אינה כוללת את מחירי האשלג

ענף הדשנים העולמי, וכימיקלים לישראל (כי"ל ), נציגתנו, ממתין לסגירת החוזים השנתיים לאספקת דשנים. אתמול (שבת) נודע כי ממשלת סין מסירה החל מהיום (א') את הפיקוח על מחירם. כי"ל נסחרת הבוקר בבורסה בתל-אביב בעליות שערים, שהגבוהה שבהן מגלמת עלייה של 3.6% בשער המניה.

מחירי הדשנים בייצור מקומי, כמו גם יבוא הדשנים מחו"ל לסין, יקבעו לפי כוחות השוק למעט דשני האשלג, ציינה הוועדה הלאומית לרפורמה ולפיתוח (ה-NDRC). "מטרת מנגנון המחירים החדש - לאפשר לשוק לשחק תפקיד בהקצאת המשאבים", נאמר בהודעתה. באתר האינטרנט של הוועדה נכתב גם כי המהלך "יקדם פיתוח בר-קיימא ובריא של מגזר הדשנים" ו"יגן על האינטרסים של החוואים".

נזכיר, כי בעבר ביקשה סין מיצרני הדשנים ומקמעונאים לקבל אישור לעליות מחירים והציבה בלמים על האפשרות להעלות מחירים ב-2004, במטרה לייצב את הגאות במחירים באותה תקופה כדי להגן על חקלאיה.

המהלך מאתמול נגיע על רקע צניחת מחירי הדשנים במחצית השנייה של 2008, הגורמת ליצרנים להיפגע מהמחירים הנמוכים ומביקושים לא מספקים מצד חקלאים לפני עונת האביב.

סוכנות הידיעות הסינית Xinhua ציטטה מקורב בכיר לוועדה שמעריך כי המחירים לא צפויים לעלות לאחר הפעלת מנגנון התמחור החדש. זאת, כיוון שהביקושים וההיצעים לדשנים בסין מאוזנים בדרך כלל. יצרני דשנים מסוימים, כמו זרחן וחנקן, פועלים בשוק של היצעי-יתר וישנם שפע של היצעים מסוגים שונים של דשנים, לדבריו.

כילכיל