דו"ח נילסן לסיכום 2008: הרשתות העצמאיות התחזקו השנה על חשבון שופרסל ורבוע כחול

חצי חינם המשיכה לצמוח ; הצמיחה של רבוע כחול עמדה על 1% בלבד, והצמיחה של שופרסל על 6.3% - פחות מצמיחת השוק כולו ; שוק מוצרי הצריכה כולו רשם בשנה החולפת צמיחה של 9% והסתכם ב-31.1 מיליארד שקל

הרשתות העצמאיות והמינימרקטים הפרטיים מתחזקים על חשבון הרשתות הגדולות - רבוע כחול ושופרסל . כך עולה מנתוני נילסן לשנת 2008 שהגיעו לידי "גלובס".

לפי נילסן, כלל שוק מוצרי הצריכה (FMCG) בשוק המבורקד רשם בשת 2008 גידול של 9% והסתכם ב-31.170 מיליארד שקל, לעומת מכר של 28.68 מיליארד שקל ב-2007.

נתח השוק הכספי של רשת שופרסל יורד מ-37.5% בשנת 2007 ל-36.7% בשנת 2008. קצב הצמיחה של שופרסל במכירות בשנת 2008 היה נמוך מקצב צמיחת השוק ועמד בשנת 2008 על 6.3%. היקף המכר הסתכם ב-11.44 מיליארד שקל, לעומת 10.75 מיליארד שקל ב-2007.

חצי חינם מתחזקת

רבוע כחול אף רושמת צמיחה נמוכה הרבה יותר המסתכמת בפחות מ-1%. היקף המכר של הרשת עמד בשנת 2008 על 6.79 מיליארד שקל, לעומת 6.76 מיליארד שקל ב-2007. נתח השוק של רבוע כחול ירד מ-23.7% בשנת 2007 ל-21.8% בשנת 2008.

רשת חצי חינם ממשיכה להתחזק, ונתח השוק שלה עולה מ-5.2% בשנת 2007, ל-5.5% בשנת 2008. המכירות עצמן רושמות צמיחה הגבוהה משמעותית מצמיחת השוק והעומדת על 15%. היקף המכר ברשת הסתכם בשנת 2008 ב-1.7 מיליארד שקל, לעומת מכר של 1.49 מיליארד שקל ב-2007.

כוחן של הרשתות העצמאיות הכוללות את רמי לוי , יינות ביתן, קו-אופ ישראל, מחסני כמעט חינם, ויקטורי, מחסני השוק, חביב ועוד, עלה מנתח שוק כספי של 20.7% ב-2007, לנתח שוק כספי של 22.4% בשנת 2008. יתרה מזאת, שיעור צמיחת המכירות ברשתות העצמאיות היה כפול משיעור צמיחת השוק ועמד על 17.6% לעומת 9%. המכר עצמו הסתכם ברשתות העצמאיות ב-2008 ב-6.98 מיליארד שקל לעומת מכר של 5.94 מיליארד שקל ב-2007.

התחזקות הרשתות הפרטיות משקפת למעשה את התחזקות רשתות הדיסקאונט. בהיבט זה, עשויה רשת רבוע כחול להציג בשנת 2009 צמיחה בנתח השוק הודות להשקת פורמט הדיסקאונט מגה בול, זאת כמובן, בכפוף למידת הצלחת הפורמט.

המינימרקטים הפרטיים מתחזקים אף הם ונתח השוק שלהם עולה מ-9.9% בשנת 2007, ל-10.5% בשנת 2008. שיעור הצמיחה במכירות שרושמים המינימרקטים הפרטיים גבוה אף הוא משמעותית משיעור צמיחת השוק ועומד על 15.2%. היקף המכר הסתכם בשנת 2008 ב-3.27 מיליארד שקל, לעומת 2.83 מיליארד שקל בשנת 2007.

כפי שמעידים ספקים בשוק, המינימרקטים הפרטיים נהנים מהמיתון, כיוון שצרכנים רבים מעדיפים לרכז את קניותיהם במקום קטן, ולא להיגרר להוצאה על סל קנייה גדול, המתבצעת בדרך כלל בסופרמרקטים גדולים.

"הרשתות הפרטיות נותנות מענה אמיתי ולאורך זמן לצרכן, והצרכן מספיק חכם להבין שכדאי לו להעדיף את הרשתות הפרטיות וזאת התוצאה", מסביר רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה.