הם מ-פ-ח-דים מברק

כלפי חוץ לבני ונתניהו תוקפים זה את זו. בפועל שניהם לחוצים מהתחזקות ברק

אחרי קמפיין מדהים של שלושה שבועות, (בעלות של ארבעה ומשהו מיליארד שקל, על פי אחת ההערכות), הגיע יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון, אהוד ברק, להחלטה שתקרת המנדטים שלו כשר ביטחון הגיעה למיצוי. לאחר שרק לפני כמה חודשים הודה כי הוא חסר לגיטימציה ציבורית וגב פוליטי, הכריז ברק ביום חמישי האחרון על הצטרפותו למירוץ לראשות הממשלה. מהלך טקטי מתבקש של מי שאינו רוצה למצב את עצמו כמספר 2.


אלא שבמערכת הפוליטית היו שמחים יותר אילו ברק היה מכניע את רצונו הבלתי נשלט לשבת על כיסא ראש הממשלה ומקשיב למי שחושב שלפעמים עדיף להסתפק במועט. שאולי עדיף לו להסתפק במשרד הביטחון. לא בטוח, היו מי שחשבו בסביבתו, שאם יציב שר הביטחון את עצמו באותה הליגה יחד עם יו"ר קדימה ושרת החוץ, ציפי לבני, ויו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, מעמדו ישודרג וגם מספר המנדטים יעלה.

מסקר פנימי שנעשה באחת המפלגות במסגרת דע את האויב, עולה כי ברק, בכובעו כשר ביטחון, יכול לגרוף יותר מנדטים מברק ראש הממשלה. אלא שברק נכנע ליצר, בדיוק כמו קודמו בתפקיד, ח"כ עמיר פרץ. גם בבחירות 2006 סברו בסביבתו של יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, שלבוס שלה - שהציבור התקשה לראות בו מועמד לראש ממשלה - עדיף לטעון למפלגת עבודה חזקה בממשלת קדימה. יועציו התבססו אז על סקרים שניבאו לעבודה למעלה מ-19 מנדטים אם פרץ היה משאיר את האגו בצד. אפילו שונאי ה"פרענקים" היו מצביעים בשבילו. וההמשך ידוע.

כל עוד זה לא יישמע מופרך, ימשיכו לבני ונתניהו לתקוף אחד את השני כמועמדים היחידים לראשות הממשלה. כלפי חוץ משדרים שרת החוץ ויו"ר האופוזיציה עסקים כרגיל: הוא יורה, היא משיבה אש, וההיפך. הכרזתו של ברק חלפה מעל ראשם כמו כדור תועה.

בקדימה טוענים שברק לא רלוונטי להתמודדות על ראשות הפירמידה, שמועמד טבעי לראשות ממשלה לא צריך להצהיר על עצמו ככזה, ובליכוד לשם שינוי מסכימים. בשתי המפלגות אומרים שאין תוכנית, גם לא במגירה, לצאת בקמפיין נגד ברק, אלא שמאמציהם של לבני ונתניהו להתעלם מהילד החדש בכיתה ולהוציאו מהמשחק, מסגירה במעט את מה שקורה בחדרי חדרים.

ברק הוא האויב

למרות ההכחשות, בתוך המפלגות, מזוהה ברק כאויב. בקדימה חוששים שאחרי המבצע המזהיר בעזה יזלגו המנדטים הצפים למפלגת העבודה, ובליכוד חוששים שמפלגת העבודה עוד תעבור את קדימה. נכון שלפי שעה נבלמה מגמת העלייה של העבודה, אבל לך תדע. בסקרים הפנימיים של הליכוד מפלגת העבודה מעולם לא ירדה ממספר דו-ספרתי. התקרה של מפלגת העבודה, לפי הסקר, היא 19 מנדטים, לא מספר מופרך. לא מספר סופי, לנוכח השבועיים שעוד נותרו לבחירות. הכל יכול לקרות.

הנחמה היחידה בליכוד, וגם בקדימה, היא שהציבור הישראלי מעדיף את החדש והשונה על פני הישן והמוכר. אם נתניהו לא היה ראש ממשלה בעבר, אומרים בליכוד, הוא היה זוכה עכשיו ל-80% תמיכה. לשמחתם של אנשי קדימה הוא היה גם היה. והם ידאגו להזכיר לו את זה.

אביגדור ליברמן

החסינות וליברמן

על אף העלייה הדרמטית בכוחו שרשם ברק, בליכוד מתלבטים ממי להילחץ יותר: מהשרירים שעושה שר הביטחון או מיו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, שעדיין שומר את הקלפים קרוב לחזה ומסרב לומר על מי ימליץ בפני הנשיא להרכיב את הממשלה הבאה.

אם נתניהו חשב שהסיוט שלו - ליברמן כשר ביטחון בממשלתו - נגמר, הוא טועה. ישראל ביתנו רושמת במרבית סקרי סוף השבוע עלייה ומתקבעת על 16 מנדטים. לפי סקר "גלובס", כרגע מחזיק ליברמן במנדט אחד יותר ממפלגת העבודה (15), והיד עוד נטויה. אם ברק נראה כמועמד הטבעי להחזיק בתפקיד שר הביטחון גם לאחר הבחירות, נראה עתה שנתניהו יעמוד בפני בעיה, אם ליברמן ידרוש אותו לעצמו.

מסקרים פנימיים שנעשו במפלגות השונות עולה כי אחוזי תמיכה גדולים מקבלת ישראל ביתנו דווקא ביישובים מוכי הקסאמים. בדיוק כמו העבודה. רוחות מלחמה אכן מחזקות את המועמדים המיליטריסטים.

איכשהו ליברמן, הצליח לייצר לעצמו תדמית ימנית קיצונית. אם מישהו היה מזכיר למצביעי ישראל ביתנו שמצע המפלגה שלהם כולל חילופי שטחים, שליברמן הציל את ממשלת אולמרט מנפילה, ושישב בממשלה לצידם של יולי תמיר, ראלב מג'אדלה ועמיר פרץ השמאלנים, לא בטוח שהיתה נרשמת כזאת התלהבות בסקרים.

התחזק בעופרת יצוקה

אבל כמו שזה נראה, תדמית הבולדוזר של ליברמן לא תפגע. המלחמה הוציאה את יו"ר ישראל ביתנו מעזה לא רק מחוזק, אלא גם חסין כדורים. או לפחות חסין מקמפיין נגטיב. יו"ר ישראל ביתנו נהנה מהסכם שביתת נשק כלל מפלגתי: לליכוד אין כל כוונה לתקוף אותו. אמש, כשמשה (בוגי) יעלון התבטא נגד ליברמן במהלך "שבת תרבות", מיהרו בליכוד להתנער מאחריות והבהירו כי הדברים נאמרו "על דעתו בלבד". נתניהו, שמאמין כי המגזר הרוסי הוא אחד מארבעה מגזרים שיכריעו את הבחירות הקרובות, לא ישתמש בנשק מול ליברמן מחשש שהכדורים יתפזרו לעבר המצביעים הרוסים.

מסיבה דומה לא יתקפו את ליברמן גם מפלגות הימין, שיוצאות מנקודת הנחה שחלק ממצביעי ישראל ביתנו חובשי כיפות. ולבני? היא בכלל היתה מעדיפה את ליברמן חזק יותר, גדול יותר. בעיקר אם זה על חשבון ברק, אם כי היא לא תתלונן אם ישראל ביתנו תגנוב את המנדטים דווקא מהליכוד. *