הקורבן הראשון של שבבי הזיכרונות: קימונדה פושטת רגל, האם ספנשן הבאה בתור?

קימונדה היא מקרה מייצג של תעשיית שבבי הזיכרונות - על רקע הקשיים, מצבה הידרדר במהירות

"מצטער חברים, שיהיה יותר מזל בפעם הבאה", כך איחל אחד הכותבים בבלוגים של משקיעי חברת שבבי הזיכרונות קימונדה (Qimonda), עם היוודע בקשתה לפשיטת רגל ביום ו' בבוקר. קימונדה, שקרסה בעקבות ההודעה בכ-60% במהלך המסחר באותו היום, הייתה בחודש האחרון חביבת המשקיעים. מאז קיבלה החברה את ההסכמה לחבילת סיוע של כ-325 מיליון אירו, קפצה המניה כמעט פי 4 והביאה את החברה לשווי של כ-150 מיליון דולר (ועדיין הייתה נמוכה בכ-93% לעומת שווייה לפני כשנה). כך שהמשקיעים ציפו לעתיד ורוד ונאלצו להסתפק בהומור שחור משולב בייאוש.

החברה, שהוקמה כספין-אוף של ענקית השבבים אינפיניון לתחום זיכרונות ה-DRAM (זיכרון בעל נגישות גבוהה שמיושם בעיקר התקני מחשוב) נשארה בסוף הרבעון השלישי (הפיסקלי) עם חובות בהיקף של 650 מיליון אירו ומזומנים בהיקף דומה והפסדים מצטברים של קרוב למיליארד אירו רק ב-2008.

החברה, שמעסיקה כ-12 אלף עובדים בגרמניה, ארה"ב ופורטוגל, הודיעה פעמיים במשך השנה על כוונותיה לבצע תוכנית התייעלות במסגרתה תצמצם את התפוקה במפעלים ותפטר כרבע מכוח העבודה שלה, אולם כנראה שזה היה מאוחר מדי.

קימונדה היא מקרה מייצג של תעשיית שבבי הזיכרונות, על רקע המחירים היורדים והקשיים במציאת מימון. דוגמה כואבת לאפשרות שחברה עם מפעלים מתקדמים, טכנולוגיה, לקוחות מכובדים, ולא מעט נכסים קורסת לחדלות פירעון כמעט בן-רגע. בבקשה שהגישה החברה לבית-משפט במינכן שבגרמניה, היא כותבת שהדיונים על חבילת הסיוע שהייתה אמורה להתקבל מממשלת אזור סקסוני בגרמניה, מהחברה-האם אינפיניון (כ-77%), ממשקיעים מוסדיים בפורטוגל ומבנקים, התארכו יתר על המידה. מלבד זה, ציינה החברה, כי מתברר שהיא צריכה סכום נוסף בכדי להמשיך ולפעול.

מנכ"ל החברה, קין ווה-לו מסר ביום ו' כי "חוקי חדלות הפירעון של גרמניה מציעים את ההזדמנות להאיץ את תהליך הארגון מחדש שכבר החל מתוך מטרה למצב את החברה מחדש במצב יציב". ככל הנראה בכוונת החברה ובעלי המניות (ובעיקר אינפיניון) למכורת חלקים נכבדים מנכסי החברה שכוללים מספר קווי ייצור, פטנטים, ויחידות פעילות גם בתחום זיכרונות ה-NAND Flash. חלקה של קימונדה בחברה-הבת אינוטרה הקוריאנית, כבר נמכרה לפני מספר חודשים למיקרון.

לקימונדה אין השפעה ישירה על ישראל, אבל יש דווקא השפעה עקיפה שכן לחלק מהחברות שפועלות בשוק שלה יש פעילות כזו או אחרת בישראל. לדוגמה, ל-Spansion, שרכשה את סייפן לפני כשנה וחצי ומצבה אינו טוב יותר. אמנם, ההערכות בשוק היו שקימונדה היא המועמדת הבולטת לפשיטת רגל, אבל ספנשן, שמחזיקה חוב של כ-1.3 מיליארד דולר, מזומנים בהיקף של כ-300 מיליון דולר והפסדים מצטברים של כ-500 מיליון דולר מתחילת 2008, לא פחות מאוימת מהמצב הכלכלי הנוכחי.