נורטל קרסה גם בגלל היעדר חדשנות - וחברות היי-טק לא יכולות להרשות זאת לעצמן: כך תעודדו יצירתיות אצל העובדים

חברות צריכות ליצור אקלים וסביבה גלובלית תומכת לעובדים, המעודדת אותם לקחת סיכונים ולפתח חשיבה יצירתית

לפני כשבועיים הגישה חברת נורטל, יצרנית ציוד הטלפוניה הגדולה מקנדה בקשה לפשיטת רגל. קריסתה של נורטל נבעה בין היתר, לפי מומחים, מהעדר חדשנות. במצב התחרותי בשוק הטכנולוגיה, חברות לא יכולות להרשות לעצמן לא להיות מעורבות כל הזמן בפיתוחים של מוצרים חדשים והשקעה ביצירתיות של עובדיהן.

חברות צריכות ליצור אקלים וסביבה גלובלית תומכת לעובדים, המעודדת אותם לקחת סיכונים ולפתח חשיבה יצירתית, באמצעות הקצאת משאבים ופיתוח שיתופי פעולה בתוך הארגון עצמו להנעה של חדשנות. למשל, יום חופשי בשבוע לביצוע רעיונות אישיים, בדומה לשיטת העבודה של גוגל בעבר. ארגונים גם יכולים לתגמל עובדים באמצעות תמריצים הכוללים פרסי הוקרה על המצאות ותוצאות כגון פטנטים או שירותים חדשים.

[הירשם עכשיו לניוזלטר קריירה ותעסוק וקבל עדכון והדרכה אישיים ממנהלת חברת השמה]

מהם הדברים שחברות עושות בכדי לשמר את רוח החדשנות של עובדיהן? לדברי אורלית יוסף, מנהלת משאבי אנוש חטיבתית ב-BMC, "חדשנות היא אחד הגורמים להצלחה ועל-כן, החברה מקיימת פורומים שונים הקשורים בחדשנות, שתפקידם לבחון את השוק ולבוא עם רעיונות הניתנים ליישום. בין הפורומים המתקיימים בחברה יש גם ימי איכות, שיפור תהליכים ופורום אסטרטגי, הבוחן כניסה לשווקים ומוצרים חדשים".

על-מנת לעודד את רוח החדשנות במרכז הפיתוח של מיקרוסופט, מקיימת החברה פעילויות שונות, כמו "שבוע מחוץ לקופסה" (Out Of The Box Week) - צוותי הפיתוח של מעבדות החדשנות ועובדים נוספים ממרכז הפיתוח מתנתקים לשבוע מפעילות הפיתוח השוטפת ונקראים לפתח רעיונות חדשים בכל תחום וכיוון שעולה בדעתם, ללא כל הכוונה ניהולית או מקצועית.

אמנם, החברה מפטרת כעת עובדים במרכז הפיתוח בישראל, אבל כנראה שאת החדשנות היא מתכננת לפתח בכל מקרה. בתום השבוע מציג כל מפתח או קבוצה דמו של הטכנולוגיה שפיתחו. הפיתוחים הטכנולוגיים מהווים בסיס לדיון מתמשך ונבדקות אפשרויות לשילובם בפרויקטים קיימים או חדשים. לדברי ערן יריב, מנהל הפיתוח של מעבדות החדשנות במרכז המו"פ של מיקרוסופט, "בשבוע מסוג זה פותחה טכנולוגיה לזיהוי משתמש (זיהוי כף יד) עבור ה-Surface שעשויה להשתלב בגרסאות הבאות של המוצר".

גם בקומברס פועלים לעידוד חדשנות אצל עובדיהם, "אנו מפעילים Innovation Labs, קבוצת חדשנות שפועלת כגוף מחקר עצמאי נפרד ממחלקת המו"פ", אומרת דפנה שטיינמץ, סמנכ"לית חדשנות בקומברס. "החוקרים במעבדת החדשנות מגיעים מתחומים מגוונים כמו מדעי החברה והאומנות. תפקידם הוא לייצר את הדבר הגדול הבא: לזהות טרנדים עתידיים מהותיים של טכנולוגיות ושל התנהגות צרכנית, לבנות מוצר שעונה לצורך שהטרנד מצביע עליו, וכמובן לוודא שניתן יהיה לייצר רווח מהמוצר או השירות. החיבור בין אנשים מעולמות תוכן שונים שעובדים יחד באופן יומיומי מייצר חדשנות אמיתית מובילת שוק", היא מוסיפה.