אובמה צפוי להתחיל להפוך את מדיניותו של בוש בסוגיות שינוי האקלים

ינקוט צעדים להעלאת הסטנדרטים ליעילות השימוש בדלק, והענקת סמכות למדינות להגביל ברשותן את פליטת גזי החממה מכלי רכב

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צפוי להתחיל עוד היום (ב') להפוך את מדיניותו של הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, בסוגיות שינוי האקלים, באמצעות נקיטת צעדים להעלאת הסטנדרטים ליעילות השימוש בדלק, והענקת סמכות למדינות להגביל ברשותן את פליטת גזי החממה מכלי רכב.

פקיד בכיר בממשל אמר אמש כי אובמה, שנכנס לבית הלבן בשבוע שעבר, ינחה את ה-EPA, הסוכנות האמריקנית להגנה על הסביבה, לשקול בקשה שהתקבלה ממדינת קליפורניה, לכפות מגבלות נוקשות משל עצמה על פליטת הפחמן הדו-חמצני ממכוניות. ממשל בוש דחה את הבקשה.

קליפורניה שואפת להפחית את הפליטות ב-30% עד ל-2016 - המאמץ השאפתני ביותר שנעשה ע"י מדינה, במטרה להתמודד עם ההתחממות הגלובלית. אם הסוכנות תאשר את הבקשה, 12 מדינות נוספות תוכלנה להמשיך עם תוכניות דומות.

במהלך הקמפיין שלו, אובמה הבטיח לנקוט פעולה אגרסיבית במלחמה בהתחממות הגלובלית, ולהפחית את פליטות הגזים, שאחראים לכך. הוא צפוי לשאת היום דברים בסוגיות אלו.

המקור בבית הלבן הוסיף כי אובמה גם ינחה את משרד התחבורה לקבוע עד מארס הקרוב את הסטנדרטים לכלי רכב חסכוניים בדלק, שייכנסו לתוקף ב-2011.

נזכיר כי ביום ו', אובמה לחץ על מובילי בית הנבחרים להגיע להסכמה ביחס לתוכנית התמרוץ בסך 825 מיליארד דולר שהוא מכין, תוך שהוא מזהיר כי ארה"ב עשויה לעמוד בפני משבר כלכלי "שלא נראה כקודמתו". לדבריו של אובמה, בעוד שישנם "חילוקי דעות כלשהם" בין ממשלו לבין המחוקקים ביחס לפרטי התוכנית, "יעד" החקיקה הוא לאשר אותה עד אמצע פברואר.

התוכנית שואפת ליצור 3-4 מיליון מקומות עבודה, ואחת ממטרותיה היא להגדיל את ההשקעות בטכנולוגיות של אנרגיות אלטרנטיביות, מה שיכול להביא לגידול חד בביקוש לטחנות רוח, פאנלים סולאריים ועוד.

חברות המייצרות ציוד זה, כמו הקונגלומרט ג'נרל אלקטריק , בהחלט עשויות להרוויח מהתוכנית. "אנו חושבים שהיא תוכל לעזור לנו החל מהמחצית השנייה של השנה, ואם נהיה ריאליים יותר אזי ב-2010".