השותפה של בריטיש גז מעריכה: "גילוי הגז בחיפה מקטין הסיכוי לשיווק הגז מעזה לישראל"

סגן נשיא CCC: "אנו נערכים להזרמת הגז למצרים וייצואו לחו"ל" ; באחרונה שוב התעוררו קשיים במו"מ עם בריטיש גז ; בריטיש גז: החברה שוקלת את כל האופציות העומדות לרשותה

האם גילוי שדה הגז הטבעי מול חופי חיפה יביא להפסקת המו"מ לרכישת הגז הטבעי מעזה? וליד סלמאן, סגן נשיא החברה הלבנונית CCC ונציגה בשותפות עם חברת בריטיש גז (BG) במאגר הגז הטבעי מול חופי עזה, הודיע בראיונות לעיתונות הירדנית כי להערכת החברה גילוי הגז הטבעי מול חופי חיפה יקטין את התלות של ישראל ביבוא גז טבעי מהשדה מול חופי עזה.

לדבריו, גילוי השדה מקטין את הסיכוי של שיווק הגז מעזה לישראל, ויאפשר יצוא גז טבעי פלסטיני לשווקים בחו"ל. יצוין כי מדובר בהתבטאות נדירה של בכיר מ-CCC, שבשליטת משפחת חורי, שבדרך כלל ממעטת להתייחס לנושא שיווק הגז מעזה.

בראיונות לעיתונות הירדנית אמר סלמאן, כי החברה פועלת לחבר את קו הגז הטבעי הפלסטיני בעזה לרשת הגז הטבעי המצרית באל-עריש ובכך לאפשר הזרמת גז טבעי מעזה למצרים לצורך הפיכתו לגז לנוזלי (LNG) במתקנים השייכים לבריטיש גז. יצוין כי הידיעה פורסמה לראשונה באתר הספנות, התשתיות והלוגיסטיקה, PORT2PORT, שבבעלות משפחת גבע.

באחרונה שוב התעוררו קשיים במו"מ מול בריטיש גז, זאת לאחר שהחברה נסוגה מההבנות עם הממשלה לפיהן תמכור חצי משדה הגז ליצרנים הפרטיים. בריטיש גז הודיעה לנציגי חברת החשמל כי היא מעוניינת לקבל התחייבות ממשלתית לרכישת כל הגז בשדה.

בתחילת דצמבר התקיימה פגישה אחרונה בה לא הושגה התקדמות, ולדברי בכירים בממשלה בריטיש גז רמזה כי כל האופציות נותרו פתוחות כולל שיווק הגז למצרים. במידה והמו"מ עם בריטיש גז שוב יופסק, המרוויחות יהיו EMG המצרית, שבה שותף יוסי מימן, והשותפות בקידוח תמר, בראשות ים תטיס (דלק ונובל אנרג'י) וישראמקו.

בריטיש גז מחזיקה כיום ב-90% מהזכויות לפרויקט, ואילו קרן ההשקעות של הרשות הפלסטינית (PIF) מחזיקה ב-10%. ל-CCC אופציה ל-30% מהפרויקט. עתודות הגז בשדה "מארין" בעזה נאמדות ב-35 מיליארד מ"ק, בשווי כולל של 4 מיליארד דולר. עלויות ההפקה והעברת הגז הטבעי לעזה נאמדות ב-800 מיליון דולר.

"עדיפות ראשונה היתה מצרים"

גורמים במשק האנרגיה ציינו כי "העדיפות הראשונה של בריטיש גז תמיד היתה לשווק את הגז למצרים ולא לישראל. אך בעבר המדינה רמזה כי לא תאשר לה לעשות זאת. אם משרד התשתיות סבור שהגז מקידוח תמר מספיק למשק הישראלי, על המדינה לבחון מחדש את עמדתה, או לחלופין לאשר לחברת החשמל לרכוש את כל השדה".

במשרד התשתיות העריכו במסמך פנימי שנחשף ב"גלובס" כי שיווק הגז מעזה לא יחל לפני שנת 2014 לכל המוקדם, והמליצו כחלופה להמשיך ולקדם את המו"מ להגדלת רכישות הגז ממצרים.

בריטיש גז: החברה שוקלת את כל האופציות העומדות לרשותה

מבריטיש גז נמסר בתגובה כי לא התקבלו החלטות חדשות בנושא שדה הגז בעזה, והחברה ממשיכה לבחון את כל האופציות העומדות לרשותה. דובר מטעם החברה, מייקל בארון, ציין כי מוקדם עדיין לקבוע מה יהיו ההשלכות של תגלית הגז מול חיפה, ולנוכח הביקוש הצפוי לגז יזדקק המשק הישראלי ליותר משני ספקים בטווח הארוך.