דוד קליין: "אסור לישראל לנקוט במדיניות זהה לארה"ב; האמריקנים בעצם ממשכנים את עתידם"

נגיד בנק ישראל לשעבר בדיון שהתקיים אתמול בנשיאות איגוד לשכות המסחר: "תחזית בנק ישראל לעלייה של 7.6% בלבד באבטלה ב-2009 אינה חושפת את מימדיו האמיתיים של שיעור האבטלה הצפוי"

"אסור לישראל לנקוט במדיניות זהה לזו של ארצות הברית. האמריקנים מזרימים כסף רב ובעצם ממשכנים את עתידם. יש להמשיך באותה מדיניות כלכלית שהונהגה בשנים האחרונות ושהביאה לצמיחת המשק, עם תיקונים קלים של הגדלת הגירעון כתוצאה מהפסד הכנסות ממסים, ושינוי הרכב הוצאות הממשלה" - כך אמר אתמול (ב') ד"ר דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר וחבר נשיאות איגוד לשכות המסחר בדיון מיוחד שהתקיים אתמול בנשיאות האיגוד.

לדברי קליין, על הממשלה להציב יעדים בתחומי התעסוקה והתשתיות, ולהתמקד ביתרונות היחסיים של המשק הישראלי, כמו ענף ההיי-טק ולטפח אותם בשנת 2009, כי הם המקור לצמיחה עתידית. קליין הוסיף כי המבחן האמיתי של הממשלה שתקום יהיה ביצוע התאמות בתקציב בהתייחס להשפעות המשבר הכלכלי.

"על הממשלה יהיה להחליט האם להגדיל את ההוצאות, או, לחילופין, לשנות את הרכב ההוצאות הנוכחי. לדעתי, הגישה השנייה נכונה: יש לבחון את מבנה התקציב ולבנות אותו מחדש על פי סדר העדיפויות המתאים לתקופה" אמר קליין שמאז פרוץ המשבר הכלכלי נמנע מלדבר בפומבי.

עוד טוען קליין כי יש צורך לבחון את השינויים בשכר במגזר הציבורי, שלא מתנהג כמו השכר במגזר העסקי בעיקר בעיתות משבר, לטענתו, יש גם לבחון את מבנה תקציב הביטחון, לספוג את עלות המבצע בעזה, ולקבוע סדרי עדיפויות חדשים שיתאימו להאטת המשק. עוד ממליץ הנגיד לשעבר לנהל אחרת את צורת עבודת הממשלה בשני תחומים שהמשותף לשניהם הוא הטיפול המפוזר במספר משרדים, רשויות ועמותות, היעדר יעילות בהקצאת משאבים וכסף רב: תשתיות ומדיניות חברתית.

קליין מציע להקים שתי ועדות שרים בראשות שר, שיהיה במעמד של סגן ראש ממשלה, אשר יטפלו בנושאים אלה. "התופעה המדאיגה ביותר היא העלייה בשיעורי האבטלה בתקופה האחרונה. התחזית של בנק ישראל לעלייה של 7.6% בלבד בשיעור האבטלה בשנת 2009 אופטימית, ואינה חושפת את מימדיו האמיתיים של שיעור האבטלה הצפוי", סיכם אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, את הדיון.