רצים אל הבנק

מניות מגזר הפיננסים קרסו וישנן הזדמנויות. שימו לב למכפילי ההון הנוכחיים של הבנקים, שמשקפים תמחור זול של מניותיהם. תזהרו מחברות הביטוח ומבתי ההשקעות

המשבר בשווקים עדיין רחוק מלהיות היסטוריה, אך כבר כעת ניתן לקבוע כי מניות הפיננסים, בנקים, חברות הביטוח ובתי ההשקעות, הן הנפגעות העיקריות של המפולת. על רקע קריסתם של עשרות בנקים ברחבי העולם והחשש מקריסת בנק מקומי, וכן על רקע חשיפת הנכסים הרעילים שבהם השקיעו חלק מהבנקים, מחירי מניותיהם נחתכו בחדות. הסנטימנט השלילי דבק כמובן גם במניות חברות הביטוח והפיננסים, שפעילותן קשורה באופן הדוק לנעשה בשווקים.

על רקע צניחות השערים החדות, נשאלת השאלה אם תמחורן של מניות הפיננסים הגיוני או שהוא אינו משקף את מצבן האמיתי ובשנת 2009 הן דווקא מהוות הזדמנות קנייה?

בנקים נמדדים בפרמטר של מכפיל הון, כלומר היחס בין שווי השוק של הבנק להון העצמי שלו. יחס זה מלמד על היכולת של הבנק להמשיך ולייצר הכנסות בעתיד, כפי שמעריך אותו השוק. אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר בלידר שוקי הון, סבור כי מכפילי ההון הנוכחיים של הבנקים משקפים תמחור זול של מניותיהם. "תמחור הבנקים לוקח בחשבון קטסטרופות גדולות יותר ממה שיקרו. אם מכפיל הון של בנק הפועלים למשל עומד על 0.5, זה אומר שהבנק ייצר תשואה של 5%-6% על ההון, וברור כי בטווח הארוך, הבנק ייצר תוצאות טובות יותר".

גלזר מסייג את המלצתו על מניות הבנקים בכך ש"ככל ששוקי ההון בעולם ימשיכו בסנטימנט השלילי, מניות הבנקים עשויות לסבול מירידות נוספות והחשש מפשיטות רגל יעלה".

להערכתו, השאלה כמה שווים הבנקים בישראל תלויה בחשיפה שלהם למכשירים מתוחכמים בחו"ל ומכאן פוטנציאל המחיקות שלהם. מעבר לכך השווי שלהם תלוי בחשיפתם לבנקים זרים, על ידי פיקדונות או אג"ח, ולבסוף איכות תיק האשראי שתתבטא בשיעור שיופרש לחובות מסופקים.

באשר לחברות הביטוח גלזר אינו אופטימי. "לחלק מחברות הביטוח, יהיה קשה מאוד לעמוד בעוד שנה כמו ב-2008, בגלל התלות הגדולה שלהן בשוק ההון". גלזר מסביר כי בשנה החולפת נוצר לחברות הביטוח "בור" בדמי הניהול: "כי בפוליסות המשתתפות ברווחים לא ניתן לגבות דמי ניהול כל עוד התשואה שהן מניבות שלילית", הוא מסביר.

"יתרה מכך, חלק גדול מהרווחים שנוצרו בשנים קודמות נמשכו כדיבידנדים ולכן לא נוצרה כרית הון גדולה, ולכך יש להוסיף את דרישות הפיקוח על הביטוח, להגדלת ההון העצמי. כמו כן חברות הביטוח סבלו מהפסדי נוסטרו, ובשנה החולפת הן נאלצו גם למחוק שווי של נכסים פיננסיים שקנו מהבנקים. גם רכישות של נכסים בחו"ל שבוצעו בשנים האחרונות עדיין לא מוכיחות את עצמן".

מעבר למצב השווקים, הצמיחה הנמוכה הצפויה בשנה הבאה תפגע קשות בהכנסות חברות הביטוח. "יש פחות פעילות ביטוחית, יותר מפוטרים (שמפסיקים להפריש לביטוחי מנהלים), ירידה במשכורות, קונים פחות מכוניות וכולי", אומר גלזר.

המגזר הפגיע ביותר הוא בתי ההשקעות. אלו חשופים לכמה גורמי סיכון, כגון מחיקות ערך בגין הנכסים האקס בנקאיים, הפסדי נוסטרו שעשויים להימשך גם ברבעונים הבאים, ירידה בהיקף הפעילות (היעדר חיתום, המשך פדיונות מקופות הגמל וקרנות הנאמנות) ובדמי הניהול וכן מפוטרים רבים.

לפיכך, נראה כעת, כי כל עוד ימשיכו השווקים ליפול, ואף אם יעברו לדשדוש, מצבם של בתי ההשקעות אינו במגמת שיפור. *