קרדן ישראל תרשום הפסד של 225 מיליון שקל בגלל צניחת מניית קרדן NV

קרדן ישראל מחזיקה ב-9.5% ממניות החברה האם, קרדן NV ; החברה תמחק שליש מההון העצמי שלה בעקבות ההפסד ; השלמת חלק מתוכנית הארגון מחדש של מבנה קבוצת קרדן הושעתה, בעקבות המצב בשווקים

הצניחה בשווי השוק של המניות, ובמיוחד של חברות הנדל"ן, משחירה את הדו"חות הכספים. קרדן ישראל היא חברה בת (73.6%) של קרדן NV , המחזיקה ב-9.5% מחברת האם. בשל כך, תאלץ קרדן ישראל לרשום ברבעון הרביעי הפסד של 225 מיליון שקל, ומחיקה של 186 מיליון שקל בהון העצמי.

מניית קרדן NV נגרעה ממדד המעו"ף בעדכון האחרון, וצנחה ב-80% בשנה האחרונה למחיר של 10.6 שקלים, המשקף לחברה שווי שוק של 1.17 מיליארד שקל בלבד. קרדן NV וקרדן ישראל הן חברות אם ובת בעלות אחזקות אחת בשנייה, הנמצאות בשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור.

קרדן ישראל הסבירה כי ההפסד הצפוי הוא בעקבות שינוי בטיפול החשבונאי, בהצגת ההחזקה במניות. השינוי נובע מהפער בין השווי המאזני של ההחזקה לבין שווי השוק של מניות קרדן NV המוחזקות על-ידי קרדן ישראל בבורסה, כפי שהיה ביום ההחלפה.

הירידה בשווי המניות של קרדן NVוהחברות השונות בקבוצה הביאה להשעייתה של השלמת התוכנית לארגון מחדש, כפי שהוצגה בשנה שעברה. החלק העיקרי שהושעה הוא הוצאת קרדן ישראל מקרדןNV , והפיכת החברות לשתי חברות אחיות. בספטמבר האחרון בוטלה גם חלוקת הדיבידנד בעין של מניות GTC RE, חברת הבת של קרדן NV, מאותה סיבה.

"אין היגיון כלכלי בירידת השווי של הקבוצה", אמר בספטמבר 2008 איתן רכטר, מנכ"ל קרדן ישראל ומבעלי השליטה בקבוצת קרדן NV, כשהציג את התוכנית לשינוי במבנה הארגוני של הקבוצה. "זה לא סוד שהמניות שלנו ספגו יותר מדי", הוסיף רכטר. אך מספטמבר חלה העמקה של המשבר בעולם, ומניית קרדן NV איבדה מאז כ-72%. רכטר לא הוליך שולל את המשקיעים. כמו מנכ"לים ובעלי שליטה אחרים בחברות נדל"ן, גם הוא מתקשה להשלים עם הירידה החדה בערך המניה.

המיזוג שיצא לפועל ושהביא להפסד החשבונאי (ולא תזרימי) הוא בין קרדן NV ל-GTC RE, שהושלם מבחינה סטטוטורית בחודש שעבר. המיזוג בוצע על-פי יחס החלפה של 0.81 מניות של קרדן NV עבור כל מניה רגילה בת 0.2 אירו של GTC RE, ובסופו בעלי מניות ב-GTC RE קיבלו מניות בקרדן NV.

קרדן NV החזיקה ב-15.47% ממניות RE GTC, ובמסגרת המיזוג הוחלפו מניות REGTC במניות של קרדן NV. מניות RE GTC שהוחזקו על-ידי קרדן NV לפני המיזוג, הוצגו בספרי החברה על בסיס שווי מאזני. מניות KNV המוחזקות על-ידי החברה לאחר המיזוג, יוצגו כנכס פיננסי (הנמדד בהתאם לשווי השוק).

השפעת הפסד הענק משמעותית מבחינה חשבונאית: קרדן ישראל סיימה את הרבעון השלישי עם רווח של כ-20 מיליון שקל, והון עצמי של כ-680 מיליון שקל. הדו"חות עדיין לא הושלמו, אך ככל הנראה מדובר באזהרת רווח. כל שינוי בשווי השוק של מניות קרדן NV בבורסה, החל ממועד השלמת המיזוג, תיזקף ישירות לדוח רווח והפסד בהתאם לתקינה החשבונאית.

קרדן NV צפויה להכיר ברווח שינבע מההפרש בין שוויין ההוגן של מניות קרדן NV שהוקצו לבעלי המניות של GTC RE במסגרת המיזוג, לבין ערך חלק המיעוט הנרכש בהון העצמי של GTC RE. בשלב זה, קרדן NV לא יכולה להעריך את סכום הרווח שינבע, היות והוא תלוי בסך ההון של GTC RE במועד המיזוג, כפי שיקבע בדו"חות הכספיים השנתיים של 2008.