יובל גביש פורש מהמרוץ: נסוג ממועמדותו לתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות של פריזמה-מיטב-גאון

למרות הערכות והבטחות מוקדמות מראשי מרקסטון, נראה שגביש הבין כי ייאלץ לחלוק במשרת ניהול הגוף הממוזג עם נציגי גאון או מיטב, והחליט לוותר ; הממונה על ההגבלים העסקיים אישרה את מיזוג נכסי הגמל של פריזמה עם אלו של פסגות

שינוי פרסונלי בגיבוש עסקת המיזוג בין פריזמה, מיטב וגאון: יובל גביש, מנכ"ל פריזמה, לא יהיה חלק מהנהלת בית ההשקעות הממוזג. כך נודע ל"גלובס". גביש החליט לסגת ממועמדותו לתפקיד המנכ"ל, וכבר החל בפגישות הנוגעות לעתידו המקצועי עם גורמים מקורבים לו, לאו דווקא בשוק ההון.

נסיגתו של גביש הפתיעה את מיטב וגאון, שלא הגיבו לכך, והיא באה גם בניגוד לעמדתו המוצהרת של רון לובש, יו"ר פריזמה. גורמים המקורבים ללובש הבהירו לא אחת כי גביש "ימשיך להיות דמות משמעותית בפריזמה גם בעתיד". כעת, לא יהיו ללובש "אנשי פריזמה" בתוך הגוף הממוזג.

בעסקת המיזוג המשולשת עליה דנים הצדדים בחודשיים האחרונים, הנושא הפרסונלי הוא בין הרגישים שבמרכז הדיונים. עד כה, היה ברור כי כל אחד מהגופים רוצה לראות את אנשיו עומדים בראש הגוף הממוזג. כך, למשל, דובר כי גביש, איציק שנידובסקי, המשנה למנכ"ל מיטב, ו-גדי גרינשטיין מנכ"ל גאון, מועמדים לתפקיד מנכ"ל או מנכ"לים משותפים.

על פי הערכות, גביש היה סבור כי יוכל להוביל את הגוף הממוזג, אך לא ראה עצמו כחלק מניהול משותף. משהבין כי יצטרך לחלוק במשרת הניהול עם שנידובסקי או גרינשטיין, החליט לוותר.

סיבה נוספת שהביאה את גביש לסגת מהמועמדות, הוא חלקה ההולך וקטן של פריזמה בגוף הממוזג. החלוקה, העומדת כרגע על 40% למיטב ופריזמה ו-20% לגאון, נגזרת על פי היקף נכסיו של כל צד במיזוג והרווחיות הנגזרת מהם. ואולם, נכסי פריזמה ממשיכים להתכווץ, וכפי שנחשף ב"גלובס" הצדדים כבר שוקלים לבצע התאמה (כלפי מטה) של חלקה של פריזמה, מה שעשוי להשפיע על מעמדו של גביש.

"אין חשש לפגיעה בתחרות בגמל"

בעוד שעסקת המיזוג בין שלושת הגופים מתעכבת, וישנה אף אפשרות כי לא תצא אל הפועל, העסקה למיזוג נכסי הגמל של פריזמה עם נכסי הגמל של פסגות זכתה היום לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן. זהו האישור הרגולטורי המרכזי שהיה חיוני להשלמת העסקה, והוא התקבל במהירות הבזק.

הבקשה הוגשה לממונה ביום חמישי האחרון, והאישור ניתן כבר ביום ראשון השבוע. עורכי הדין שטיפלו בעסקה מצד פריזמה הם דודי תדמור ושי בקל ממשרד עורכי הדין תדמור. את פסגות ייצג משרד עוה"ד גרוס. יצוין, כי מלבד אישורה של קן נדרש אישור נוסף של הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי.

"הבדיקה שלנו העלתה כי המיזוג אינו מעורר חשש לפגיעה משמעותית בתחרות בתחום קופות הגמל, לאור נתחי השוק הנמוכים של הצדדים למיזוג, ריבוי המתחרים בענף והשקיפות המאפיינת את הפעילות בו. כל אלו מפחיתים את חסמי מעבר הצרכנים", מציינים בהודעת הממונה.

יחד עם זאת, קן החליטה להטיל מספר מגבלות, בעיקר על פריזמה, ש"תכליתן להפיג חשש להפחתת התחרות בין פסגות ובין פריזמה, בתחומי הפעילות שאינם חלק מעסקת המיזוג", כפי שמסבירה קן בהודעתה. בין היתר, נקבע כי לפריזמה לא יהיו נציגים בדירקטוריון פסגות, וכי תחול הפרדה, כולל איסור העברת מידע, בין פעילותה של פריזמה בתחום קרנות הנאמנות וניהול תיקי השקעות, לפעילותה של פסגות בתחומים אלו.

העובדה כי לפריזמה לא יהיו נציגים בדירקטוריון של פסגות, מונעת גם את ניגוד העניינים או התחרות הפנימית הפוטנציאליים על רקע היותה של פריזמה בעלים של גוף מתחרה.

העסקה למכירת קופות הגמל של פריזמה לפסגות נחתמה לפני כשבועיים, ובעקבותיה יעברו הקופות לבעלות פסגות, שבניהול רועי ורמוס ובשליטת קרן יורק. על פי מתווה העסקה פריזמה תקבל 24% מפסגות, והוא כולל מנגנון התאמת המחיר בעת הקלוזינג. כעת מעריכים בשוק, כי פריזמה תקבל לבסוף שיעור נמוך יותר בשל התכווצות נכסיה.

עוד במסגרת המתווה, פריזמה קיבלה אופציה לרכישת 6% נוספים ממניות פסגות, ואילו פסגות תערוב לחוב בהיקף 120 מיליון שקל בגין איגרות חוב פרטיות שהנפיקה פריזמה, וכן תעניק לה הלוואה בסך 50 מיליון שקל.

יצוין, כי מאז חתימת ההסכם היקף הנכסים בקופות הגמל של פריזמה התכווץ, בעוד כ-5%, והוא עומד על 18.9 מיליארד שקל. *