מנהל חדר המסחר של פרוקסימה ל"גלובס": "המשקיעים רוצים לראות תשואה חיובית במניות בינואר - ולכן צפויה פקיעה חיובית במעו"ף"

גלובס tv לדברי משה דואני, "היתה ירידה חדה מאוד ברמת סטיות התקן" ; "אני לא אומר שהרע מאחורינו, אבל בהחלט כבר יש ניצנים של יציאה מהמשבר העמוק"

"ראינו במהלך החודש האחרון שהשוק מאוד נרגע מבחינת התנודתיות שלו. כרגע הוא נמצא על רמה של 650 נקודות", אומר משה דואני, מנהל חדר המסחר של פרוקסימה. בראיון עם "גלובס", התייחס דואני לפקיעת אופציות המעו"ף והבנקים הצפויה מחר (ה') בבורסה בתל אביב.

"בוא לא נשכח שאת השנה שעברה סיימנו באזור ה-638 נקודות בפקיעה קודמת. לפי דעתי, יש רצון בשוק שהפקיעה של סוף חודש ינואר תהיה חיובית, כדי שיוכלו לבוא ולהגיד שהאפיק המנייתי השיג תשואה חיובית - כלומר, כנראה שנראה רמה שתהיה טיפה יותר גבוהה. לאישוש דבריי, יש לציין את הפוזיציות הפתוחות שנמצאות בין 640-660 נקודות בעיקר, כאשר באזור ה-660-670 נקודות יש לנו מספר מאוד מאוד גבוה של אופציית רכש (Call) כתובים.

; היו בפוזיציות תנועות חריגות? איך נראו סטיות התקן החודש?

"ההיפך הוא הנכון. היתה ירידה חדה מאוד ברמת סטיות התקן; אנחנו רואים כרגע את רמת סטיות התקן בטווח הקצר עומדת על 25%, ובארוך - הווה אומר בחודש פברואר - על אזור ה-32%-33%, מה שמגלם רמת תנודתיות ממוצעת יומית של אזור ה-2% ביום. נוסיף לזה שיתרות ה"שורט" בשוק מצויות, אני חושב, ברמה הנמוכה ביותר בחמש שנים האחרונות וזה פחות מ-400 מיליון שקל - כך שלא צפוי לנו איזה משהו היסטרי לפחות לפי הפרמטרים האלה".

; אם אני מבין נכון, יש פער בין האופטימיות בשוק ההון לבין הכלכלה הריאלית והמיתון שכולם מחכים לו?

"אכן יש את הפער הזה שאתה מדבר עליו, בין האופטימיות הזהירה שנמצאת בשוק ההון. אני בהחלט לא חושב שאפשר להתחיל לראות אופטימיות לגבי הכלכלה הריאלית בישראל, כי ציבור האנשים רק מתחיל להיות מפוטר. כך, רק כעת אנחנו מתחילים לראות את המימדים של הבעייתיות של עצם העובדה שאנשים נשארים בבית ולא מקבלים משכורת ,והם התרגלו לרמת צריכה גבוהה ולרמת הוצאות גבוהה. אנחנו נראה אני חושב את התוצאות של זה במהלך השלושה-שישה חודשים הקרובים".

; בחודשים האחרונים המלצת כאן על אג"חים קונצרניות, האם זה עדיין בתוקף?

"ראינו באמת שהאג"ח הקונצרניות תיקנו די בחדות במהלך החודש האחרון - שוב בדיוק מאותה סיבה שהאג"ח הקונצרניות ירדו. אני אקרא לזה כשל שוק, מכיוון שברגע שאנשים פשוט רצו לפדות את הכסף שלהם, אז עמדו מנהלי הקרנות, מנהלי הקופות ופשוט מכרו בלי שום אבחנה - וברגע שגובשה החלטה במדיניות של מנהלי קרן, שהם עומדים וקונים אג"ח קונצרניות, אז כרגע כבר אני חושב שהאטרקטיביות מאוד מאוד ירדה אצל רוב החברות הטובות במגזר הזה".

; מה דעתך על הורדת הריבית של בנק ישראל ואיך היא תשפיע על הדולר?

"הורדת ריבית היא בהחלט טובה בשביל הבנקים והרבה פחות בשביל הציבור. לגבי ההשפעה על הדולר, הנגיד מיצה את המהלך הזה של הורדות הריבית. מפה ואילך, אנחנו נראה את שער הדולר מנותב על ידי כוחות השוק. נגיד בנק ישראל ממשיך כמובן לקנות. גם אם נראה עלייה בריבית בארה"ב, שכבר עומדת על אפס, לעומת חוסר שינוי אצלנו, אנחנו גם כן נראה עלייה בשער הדולר, זאת אומרת, ההימור שלי בסך הכל זה עלייה קטנה של הדולר מעלה. עד עכשיו הוא נותב בין רמות של 3.8 ל-4 שקלים. אם הוא יפרוץ את רמת ה-4 שקלים, כנראה שהרף הבא שלו יהיה באזור ה-4.2 שקלים.

; אז לסיכום, כמה אתה אופטימי או פסימי ביחס למה שקורה בשוק ההון?

"אני לא אומר שהרע מאחורינו, אבל בהחלט כבר יש ניצנים של יציאה מהמשבר העמוק. בוא נאמר ככה: סביר להניח שעוד נראה ימים של ירידות חדות במיוחד ועליות חדות במיוחד, השוק יהיה די עצבני, אבל בסך הכל רוב הרע כבר מאחורינו, להערכתי".

[לאתר המעו"ף]