התחזית של רוביני ל"גלובס": "צמיחה שלילית בשנת 2009 והחלמה חלשה ב-2010"

פרופסור נוריאל רוביני אינו מאמין שהמשבר הכלכלי קרוב לסיום ; "אני לא רואה התאוששות בסחורות. המיתון הקשה ימשיך להכביד על מחיריהן שעשויים ליפול בעוד 15%-20%"

למרות המכות הקשות שחטפה כלכלת העולם, פרופסור נוריאל רוביני אינו מאמין שהמשבר הכלכלי קרוב לסיום. "החלק הגרוע עדיין לפנינו. אנו נראה צמיחה שלילית בשנת 2009, והתחלה של החלמה חלשה בשנת 2010", אמר רוביני היום (ד') ל"גלובס" בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.

- האם הממשלות לא עושות היום מספיק כדי להציל את הכלכלה?

"זה תלוי אילו ממשלות. ההתערבות האגרסיבית ביותר היתה בארה"ב, אך גם שם לא נעשה מספיק ביחס לעומק הבעיות. באירופה, לעומת זאת, הגיבו לאט. למעשה, רק לאחר חודש ספטמבר, הבינו הממשלות השונות את עומק הבעיות והחלו לפעול. כמו כן, צריך לזכור כי לא לכל המדינות יש עוצמה פיננסית מספקת כדי לטפל בעומק הבעיות ולהזרים מאות מיליארדי דולרים".

- בארה"ב הריבית כבר ירדה עד 0%, מה עוד ניתן לעשות?

"במקומות אחרים בעולם הריבית עדיין לא ירדה ל-0%, ויש מקום להורדות ריבית נוספות. כמו כן ברמה הפיסקאלית, מדינות צריכות לבצע הפחתת מיסים, ולסייע בצמצום הגירעונות של משקי הבית. צריך גם להזרים כספים לרכישה של נכסים בעייתיים, ולעזור למערכת הבנקאית לנקות את המאזנים".

לשאלה אם ייתכנו קריסות נוספות של בנקים, רוביני עוצר לרגע, ועונה כי הבנקים הגדולים לא יקרסו, כי הממשל לא ייתן לכך לקרות.

- מה לגבי השווקים המתעוררים? עד כמה הם יינזקו מהמשבר?

"סין חווה עכשיו נחיתה קשה מאוד והאטה חריפה. אני מעריך שהיא עשויה להגיע למיתון. המצב קשה גם במדינות אחרות באסיה. מצב חמור מאוד קיים גם ברוסיה. רוסיה, בדומה לברזיל, תלויה מאוד במחירי הסחורות שהתרסקו".

- האם אחרי הנפילות במחירי הסחורות לא תהיה התאוששות?

"אני לא רואה התאוששות. המיתון הקשה ימשיך להכביד על מחירי הסחורות, שעשויים ליפול בעוד 15%-20%".

רוביני נחשב לאחד הבודדים שחזו את עוצמת המשבר, והוא הזהיר פעמים רבות מפני בואו עוד בתקופת הגאות. הוא גם טבע את המושג "נכסים רעילים" ככינוי למוצרים הפיננסים המורכבים.

רוביני גם היה מהראשונים שהאשימו את חברות הדירוג במשבר, בכך שנתנו דירוג גבוה למוצרים פיננסים מורכבים שקרסו. היום, כאשר מתברר כי צדק, הפך רוביני לאחד הכלכלנים הפופולריים בעולם. בפורום הכלכלי, הוא משתתף במספר פאנלים, ורבים ניגשים אליו במסדרונות הוועידה, ורוצים לשמוע ממקור ראשון, מה היא התחזית העדכנית של האיש שחזה את המשבר.

- האם אתה מרוצה מכך שצדקת?

"מבחינה אינטלקטואלית, זה מקנה סיפוק, אולם אי-אפשר להיות מרוצים כאשר רואים לאן הידרדרה הכלכלה".