להיות או לחדול: בעלי מניות ב-XTL מבקשים את החלפת הדירקטוריון; המניה זינקה בת"א ב%-52.6

לטענת קבוצת בעלי המניות, הדירקטורים חותרים לפירוק החברה, אינם מציעים פעילויות חלופיות אחרי כישלון הניסוי העיקרי, ובינתיים שורפים את מעט המזומן שנשאר בקופה ; הקבוצה תציע ככל הנראה להזרים מיליוני דולרים בודדים לחברה, כנראה למימון פעילות ישראלית בתחום התרופות

קבוצה של בעלי מניות אמריקנים וישראלים בחברת פיתוח התרופות XTL , שיחד מחזיקים בכ-30% מהחברה, פועלת להחליף את דירקטוריון החברה, המורכב ברובו מדירקטורים אמריקנים. כך נודע ל"גלובס". הקבוצה, אשר אף לא אחד ממנה הוא בעל מניות גדול בחברה, כבר שלחה ל-XTL בקשה לכנס אסיפה כללית בעניין. מניית החברה עלתה אתמול (ד') בתל אביב בכ-52.6%, כנראה על רקע שמועות על מהלך צפוי בחברה, והיא נסחרת לפי שווי של 17 מיליון שקל בתל אביב ו-291.92 אלף דולר בנאסד"ק.

מייקל וייס תומך

XTL כבר הודיעה בעבר, בעקבות קריסתה עם כישלון הניסוי הגדול בתרופת הביציפדין בנובמבר 2008, כי היא שוקלת מגוון פתרונות למצבה, שביניהם נכללת גם האופציה לפירוק החברה. היום פרסמה XTL כי היא בוחנת מספר פעילויות אמריקניות וזרות בתחום הבריאות ומחוצה לו, אך עדיין ייתכן כי תמצא שפירוק החברה היא אופציה המועדפת עבור בעלי המניות. אחד מבעלי המניות השותפים למהלך אמר ל"גלובס" בתגובה להודעה כי: "הנהלת XTL לא עשתה די כדי לשמר את נכסי החברה. הנזלת החברה תהיה פגיעה משמעותית בבעלי המניות. אנחנו שוקלים תביעות, כולל אישיות". את תגובת הנהלת החברה לא ניתן היה להשיג עד מועד סגירת הגיליון.

לטענת בעלי המניות, הדירקטורים חותרים לפירוק החברה במקום לפעול להצלתה. בעלי המניות מאמינים כי ניתן לשקם את החברה על-ידי הבאת פעילות חיצונית, אך לטענתם ההנהלה מתמהמהת בבדיקת האפשרות הזו.

לפני כחודש התפטר מנכ"ל החברה, רון בנצור, והוא צפוי לעזוב בקרוב מבלי שמונה לו מחליף. יו"ר החברה הוא מייקל וייס, המשמש גם כיו"ר ומנכ"ל חברת קריקס . ל"גלובס" נודע כי וייס דווקא משתף פעולה עם בעלי המניות בניסיון למצוא פעילות חדשה לחברה, אם כי במידה ויצליח המהלך להחליף את הדירקטוריון, כנראה שיעזוב גם הוא.

נכון לסוף הרבעון השני של 2008, היו בקופת המזומנים של XTL 8.3 מיליון דולר (היא לא פרסמה דו"ח לרבעון השלישי). בינתיים החברה המשיכה לשרוף כסף, כולל עבור תשלום משכורות לדירקטורים, וכעת ככל הנראה יש לה בקופה 1-2 מיליון דולר בלבד. בעלי המניות שיזמו את המהלך הנוכחי רומזים כי יהיו מוכנים להזרים סכום נוסף, מספר מיליוני דולרים, כדי לטפח פעילות חדשה.

הנכס האחרון בסכנה

בין החברות בשוק שחסרות במזומנים בוודאי יהיו רבות שיקפצו על המציאה. לקבוצת בעלי המניות יש כרגע העדפה לחברה ישראלית עם פעילות בתחום התרופות והיא כבר הציע להנהלה שתי חברות עם תרופות בשלב השני של הניסויים הקליניים, אך ההנהלה סירבה לקבלן לתוך XTL.

פירוק החברה, אם יתרחש, יכלול גם את מכירתו של הנכס האחרון שבידיה. המדובר בעסקה שהתרחשה במרץ 2008, במסגרתה מכרה XTL לחברת Presido האמריקנית את פעילותה בתחום הצהבת. העסקה ההיא עשויה להניב ל-XTL עד 104 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך, אם וכאשר אלה יושגו. קבוצת 30% בעלי המניות המדוברת חוששת כי במסגרת פירוק החברה יימכר זרם המזומנים הצפוי מן העסקה הזו במחיר שאינו הולם את שוויו האמיתי.

ל-XTL היסטוריה רבת תהפוכות מאז נוסדה ב-1993 כחברה לפיתוח תרופות בתחום הצהבת. ב-2003, כשהיא נסחרת בישראל ובלונדון, היא עברה ניסיון השתלטות של בית ההשקעות הבריטי שור קפיטל. החברה הייתה במצב בעייתי, אך רגיל לחברת תרופות - מוצריה היו רחוקים מניסויים משמעותיים והמזומן עמד להיגמר. ניסיון ההשתלטות נכשל, אך החברה עברה ארגון מחדש והתייעלות, בהובלת היו"ר, מייקל וייס, והמנכ"ל הזמני, אלקן גמזו, כאשר בסוף התהליך מונה רון בנצור למנכ"ל.

שווי של 180 מיליון דולר בשיא

בשיאה, סביב שנת 2006, החברה התקדמה בניסויים למוצר לצהבת שפיתחה יחד עם חברה בשם Cubist, רכשה חברה בשם VivoQuest ונרשמה למסחר בנאסד"ק, שם נסחרה ב-180 מיליון דולר. היא נראתה אז מבטיחה ביותר, אבל אז החלו הבעיות.

ביולי 2006 הודיעה Cubist כי לא תמשיך לפתח את המוצר המשותף של החברה, בגלל דרישות מחמירות של הרשות האמריקנית למזון ותרופות, ה-FDA. בהמשך, מספר ניסויים במוצרי החברה לצהבת השיגו תוצאות שלא הספיקו, לדעת ההנהלה, כדי שהיא תמשיך בפיתוח אותם מוצרים. החברה מכרה את הפעילות בתחום הצהבת ורכשה מוצר בשלב השני של הניסויים, תרופת הביציפדין לטיפול בכאב, עליו הימרה עם כל הקופה. כאמור, בסוף 2008 נכשל הניסוי במוצר הזה ומניית החברה התרסקה לשווי של מאות אלפי דולרים בלבד.

אקס טי אלאקס טי אל