חומרה ממכרת ויקרה: 60 אלף גיימרים בישראל מחפשים פתרונות - התשובה מחוץ לישראל

יצרניות המחשבים הייעודיים לגיימרים הכבדים לא מכוונות בינתיים לישראל ; מה שבכל זאת מיובא, עולה הרבה יותר מבחו"ל ; הגיימרים בישראל עדיין מחפשים פתרון שלא ייאלץ אותם לשנות בעצמם את מהירות המעבד

זה רק משחק מחשב, אבל ההתמדה של גיימר בתחביב שלו, לא שונה מהזמן והכסף שחובב מכוניות דורש מעצמו. מלבד ההשקעה העצומה בשעות משחק, ההתחמקות מאירועים חברתיים בשביל לשחק עוד כמה שעות וויתור על שעות שינה, גיימרים כבדים יכולים להשקיע אפילו עשרות אלפי שקלים בתחביב.

מחשבים המתאימים לשוק יכולים בקלות לעבור את ה-20,000 שקל. הגיימר המתמיד יצטרך לבצע את רכישות הציוד שלו בעיקר מעבר לים, מכיוון שבישראל קשה למצוא את מותגי הפרימיום כמו Voodoo ו-BlackBird של HP ו-AlienWare של Dell.

ישראל אף פעם לא הייתה גן עדן לגיימרים, וכך גם בתחום קונסולות המשחק. ה-Xbox 360 וה-Wii של נינטנדו יקרים באופן יחסי, וגם גישה לשירותי האונליין של הפלייסטיישן 3 של סוני, שמורה לשחקנים ממדינות אחרות.

מחשבי גיימרים כמו Voodoo, BlackBird ו-AlienWare הם מכונות משחק מאוד יקרות, המאפשרות לשחק במשחקים הכי חדשים, באיכויות גרפיות מצוינות ומרכיבי חומרה של המותגים הטובים ביותר, המאפשרים את המהירויות הגבוהות ביותר שניתן למצוא היום בשוק. מחשבים אלו מצוידים במעבדים חזקים וכרטיסי מסך שמחירם אלפי שקלים. יש להם ספקי כוח משוכללים וגם מערכות קירור נוזליות.

בישראל, אפשר למצוא מחשב מסדרת ה-XPS, דגם 430 של חברת דל, במחיר 8,484 שקל, או את הדגם 730 מאותה סדרה במחיר של 23,000 שקל - מחיר של אוטו יד שלישית. המחשב כולל צינון עם נוזל המאפשר יציבות של המערכת גם לאחר האצת השעון והשבבים, ועוד יכולות שמאפשרות לשחק בלי דאגות. בארה"ב אפשר למצוא דגמים מתחילים של AlienWare במחיר של 1,000 דולר ודגמים מקצועיים שמתחילים ב-4,000 דולר ונגמרים בכ-6,000 דולר.

בעוד שהמותגים XPS, AlienWare או BlackBird מיועדים לגיימרים הכבדים, צץ בישראל מותג חדש ומקומי הפונה לפלח אוכלוסייה רחב יותר. אלה הם מחשבי AMD Game, שמציעים רמת מחירים סבירה לעומת מתחריהם הממותגים מחו"ל. AMD מציעה שלושה דגמים, שהזול מביניהם עולה 2,500 שקל, הבינוני 4,000 שקל והדגם היקר נמכר ב-5,000 שקל.

למרות שהמחשבים האלו מציעים יכולות משחק טובות לגיימרים, הם עדיין לא מהווים תחרות למותגי העל שמעבר לים. מחשבי AMD נמכרים בארץ בבלעדיות כפיילוט, והם יימכרו בעתיד גם בארה"ב.

לדברי אילן סעד, מנכ"ל טק דטה, האחראי על הפרויקט של AMD Game, "הרעיון למחשבים ייעודים למשחקים נולד מהרצון שלנו להגדיל את נתח השוק שלנו בישראל, שהיה מזערי מול אינטל. מכיוון שלא יכולנו להתחרות בתקציבי השיווק שיש לאינטל, החלטנו להתמקד בפלטפורמה שלמה שעונה על הצורך של הלקוחות".

לדבריו, טק דטה הצליחה למכור מאז חודש יולי האחרון 5,000 יחידות. לפי ההערכות בתעשייה, בישראל יש היום קהילה של 60,000 גיימרים, המשחקים במחשבים ובקונסולות. מתוכם, מעריך סעד, מספר הגיימרים הכבדים מגיע לכ-10,000.

"עשינו סקר ממנו הבנו ששוק הגיימרים בישראל חי ובועט, ואנשים משקיעים הרבה כסף בחומרה ובתוכנה", אומר סעד, "מעבר לכך, הגיימרים הכבדים יודעים לשנות את מהירות המעבד וגם יודעים לעשות התאמות לכרטיסי המסך. אבל אנחנו לא מכוונים לקהל הזה אלא לקהל ה-Wanna Be - קהל שרוצה שהייעוד המרכזי של המחשב שלו יהיה למשחקים, אבל לא יודע איך לעשות זאת. בכל חצי שנה אנחנו משדרגים את המפרטים של הדגמים שנמצאים בחנויות", אומר סעד.

למה לא בישראל?

איך קורה שיצרניות מותגי מחשבי המשחקים החזקות בעולם - HP ודל, עדיין לא הביאו לישראל את המחשבים החזקים? יעל ורשבסקי, מנהלת שיווק ותכנון אסטרטגי בחטיבת המחשוב האישי ב-HP, לא אשת בשורות. "שני המותגים של HP לא נמכרים באירופה אלא רק בצפון אמריקה. שניהם מכוונים ל'הארד-קור' של הגיימרים, שזה רק 10% משוק השחקנים הכללי".

"אנחנו כרגע לא מצליחים לכסות את כל הנישות של HP בארץ, אבל אנחנו מביאים כל הזמן מוצרי פרימיום טובים יותר ויותר. אני לא רואה את ה-Voodoo ולא את ה-BlackBird מגיעים בשנה הקרובה לישראל".

מצד דל יש אופטימיות: "אנחנו מחכים לדרישת שוק, ומתכוונים להביא את ה-AlienWare לישראל" אומר ארז ויינר, מנהל תחום צרכנות בדל. התזמון פחות ברור.

הקונסולה תנצח

שוק מחשבי הגיימרים, היקרים והזולים גם יחד, צפוי להיפגע - אם לא כבר נפגע - מקונסולות המשחק. "כשנכנסנו לשוק, זה היה יהיר מבחינתנו להילחם בקונסולות. מי שמוביל את המהלכים הם יצרניות המשחקים, שקובעות לאיזה פלטפורמה יילך המשחק", אומר סעד וצודק - יצרניות המשחקים דואגות כבר תקופה ארוכה להוציא חלק גדול מהמשחקים שלהן קודם לקונסולות ורק לאחר חודשים ארוכים גם למחשב.

בין הדוגמאות Halo 2 של מיקרוסופט, שיצא בסוף 2004 ל-Xbox ורק באמצע 2007 למחשב. GTA 4 יצא באפריל 2008 לקונסולות והגיע למחשב 8 חודשים אחרי. הגיימרים לא תמיד מתאזרים בסבלנות, והסיכוי שהם יבחרו לעבור לשחק בקונסולה גדול מאוד.

המאבק בין הקונסולות למחשבים על קהילת השחקנים מתרחש כבר תקופה ארוכה, כמו גם ההערכות המדברות על קיצו של המחשב הנייח כמכונת משחקים. סעד טוען, שלמרות שהמחשב עדיין חי ובועט, הקונסולות ינצחו בסוף.

נייד או נייח?

דילמה נוספת בהצטיידות של הגיימר היא האם המחשב הנייד מהווה אלטרנטיבה. הבעיה העיקרית של המחשב הנייד היא לא ביכולות החומרה שלו, אלא דווקא ביכולות השדרוג. לטענת סעד מדובר בגורם משמעותי עבור השחקנים הכבדים, שמשדרגים את מחשביהם בתדירות גבוהה יחסית. לכן לדעתו, "הגיימרים הכבדים עדיין הולכים על המחשבים הנייחים ולא על המחשבים הניידים".

לדעת ויינר, חלק מהניידים מתאימים לגיימרים כבדים. "מחשב לגיימר דורש כרטיס גרפי חזק. זה המרכיב החשוב בהחלטתו. אם המחשב יכול לעבוד עם כרטיס גרפי של ג'יגה אחד, הוא ייכנס לקטגוריה של גיימרים", הוא אומר. *