במלכודת החדשנות: IBM ונורטל ניסו להמציא את עצמן מחדש - הגישות השונות הכריעו את עתידן

ב-IBM ובנורטל בוודאי ירבו לדבר בשבחי החדשנות (innovation). בנורטל, ספק אם למילה יש משמעות פרקטית ברמת הארגון. לעומת זאת, המילה המתארת המצאה מדעית (Invention), תהיה הרבה יותר מוכרת ומעשית

מה ההבדל בין IBM לנורטל? האבחנה הפשוטה תיגע בשוק שאליו פונות החברות, במוצרים, באופי החברות, בביצועים ובהחזר ההשקעה. באחרונה, הצליחו שתי החברות להפתיע: נורטל נכנסה לסחרור לאחר שביקשה הגנה מפני נושים, ו-IBM הפתיעה את וול סטריט והכתה את התחזיות, ואולי גם את כוחות השוק בתקופה לא פשוטה.

בהסתכלות יותר רחבה על שתי החברות, יש הרבה דמיון: שתיהן בנות יותר מ-100, שתיהן התחילו בעשור האחרון של המאה ה-19 עם טכנולוגיה בסיסית בתחומי החישוב והתקשורת והתקדמו לצד הטכנולוגיה והשוק, שתיהן ויתרו על חלק מהפעילות המסורתית שלהן בכדי להתמקד בקווי המוצרים החדשים, ושתיהן, אחרי שנים של פעילות, הגיעו לנקודה בה נאלצו להמציא את עצמן מחדש. וכאן, באופן בו ביצעו שתי החברות את החזרה לחיים, טמון גם ההבדל המשמעותי.

בתחילת שנות ה-90 הבינה IBM שהיא מפספסת את הרכבת. החברה נכנסה להליך ארוך של כמעט שנה בו ביצעה בחינה עצמית של ההתנהלות, ובסופו התחילה בשינוי אינטנסיבי לאורך כל קווי הפעילות והמוצרים. השינוי הואץ עם תחילת העשור כאשר החברה מכרה את חטיבת המחשבים האישיים ללנובו, רכשה את חטיבת הייעוץ של PwC ושפכה עשרות מיליארדי דולרים בכדי לסמן את עתידה בתור חברת תוכנה ושירותים. שינוי משמעותי לעומת חברת ה"ברזלים" שהייתה.

נורטל ראתה את האור לקראת סוף שנות ה-90 והחליטה לבצע שינוי באסטרטגיה לכיוון אספקת גישה לאינטרנט. המהלך כלל שינוי במיקוד הארגוני, במו"פ וכניסה לשוק מיתוג ה-IP. השינוי התעצם עם הכניסה לעולם הדור השלישי בסלולר, הגעת המנכ"ל החדש, מייק זפירובסקי, וכיוונים חדשים באסטרטגיית החברה.

לאורך 10-15 השנים בהן ביצעו IBM ונורטל את המהלכים הארגוניים, מדגישות החברות את ההשקעות במו"פ. בעוד IBM ביצעה את השינוי מלמעלה, ברמה הארגונית, תוך מכירה ורכישה של פעילויות, וניסתה להטמיע את המוצרים והתהליכים החדשים כלפי מטה בארגון, נורטל ניסתה להמציא עצמה מחדש באמצעות פיתוח במעבדות, עם מספר קטן של רכישות. וכך, למרות שלשתי החברות היה הרבה מו"פ ומהלכים אסטרטגיים, עשור לאחר כניסתה ל-IP עדיין מירב הכנסות נורטל הגיעו מהתחום המסורתי של תשתיות הטלפוניה.

ב-IBM ובנורטל בוודאי ירבו לדבר בשבחי החדשנות (innovation). בנורטל, ספק אם למילה חדשנות יש משמעות פרקטית ברמת הארגון. לעומת זאת, המילה המתארת המצאה מדעית (Invention), תהיה הרבה יותר מוכרת ומעשית.

נושא החדשנות יטריד את המנהלים והמשקיעים של המאה ה-21. המחזורים הכלכליים הפכו למהירים יותר ומחייבים כמעט כל חברה להיות תחת שינוי תמידי בקווי המוצרים והאסטרטגיה. מפתה להגדיל את ההשקעות במו"פ ולנסות ליצור במעבדות את היכולות החדשות. אלא שכמו שלמדה נורטל, ההבדל בין הצלחה לכישלון ביישום ובהפצת היכולות החדשות הוא בדיוק ההבדל בין להגיע לסף פשיטת רגל לבין להמציא חברה בת 113 מחדש. *