הנשיא פרס ל"גלובס" בדאבוס: "הבנקים מוכנים לתת כסף רק למי שמשכנע אותם שיש לו כסף. אז לא צריך אותם. נתקדם באמצעות רעיונות"

"נראה כי השנה הזמינו לכנס רק פסימיסטים, אבל אני קיבלתי אישור להיות אופטימיסט"

גם בזמן המשבר הכלכלי החריף ביותר שידע העולם זה 70 שנה, נשיא המדינה שמעון פרס נותר אופטימי. "קרה פנצ'ר, אבל גם אם החבר הכי טוב שלך מת, לא חייבים להיכנס לארון המתים", אמר פרס ל"גלובס" בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. "נראה כי השנה הזמינו לכנס רק פסימיסטים, אבל אני קיבלתי אישור להיות אופטימיסט", הוסיף פרס. "היום זו האופנה- להיות אומלל ופסימי, אבל לדעתי בשבילנו המשבר הוא גם הזדמנות", אמר פרס.

פרס מסרב להתמקד בבעיות במערכת הבנקאות. "כל הזמן מדברים רק על הבנקים. צריך גם להסתכל קדימה". כן הוסיף כי "הבנקים מוכנים לתת כסף רק למי שמסוגל לשכנע אותם שיש לו כסף. אז לא צריך אותם, אנחנו נתקדם באמצעות רעיונות ולא בעזרת הבנקים".

במסגרת ביקורו של פרס בפורום הכלכלי, הוא קיים סדרת פגישות עם גורמים עסקיים, במטרה להקים קרנות השקעה משותפות עם ישראל. "צריך לזכור שהמוח מפרנס את הכיס ולא ההפך. יש לישראל שם יוצא מן הכלל בתחום המחקר ואפשר לנצל זאת", הוא אומר.

פרס מאמין כי עיקר ההשקעות של קרנות ההשקעה צריכות להתמקד בתחום המים, תאי הגזע ובתחום פיתוח אביזרי לימוד. "הבעיה היום היא המימון של השקעות שכאלה. מכיוון שאין לנו עודף כסף, צריך לעשות הסכמים בין ממשלות וחברות", הוא אומר.

עוד ציין פרס כי כדי לקדם את ההשקעות הללו, הוא עובד בשיתוף פעולה עם המדען הראשי ועם ראש הממשלה. "מידת ההצלחה תלויה גם לא מעט בזהות שר האוצר הבא", הוא מציין.

בפגישה שערך עם ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, שוחחו השניים על שיתופי פעולה כלכליים-מדעיים בין ישראל לרוסיה, וסיכמו על הקמת קרנות דו-לאומיות לפיתוח מוצרים שהגדירו כתעשיות העתיד, בעיקר בתחום ההגנה מפני טרור. "בכוונתי להנחות את ממשלת רוסיה לפעול לקידום הנושא", אמר פוטין, "רוסיה מעוניינת להרחיב את שיתופי הפעולה בינה ובין ישראל".