יובל בן זאב על בנק לאומי: "2008 היתה משחק על מחצית אחת; המחצית השנייה תסתיים ברווח נמוך ואולי אף הפסד"

בדומה למניית בנק הפועלים, גם לגבי מניית הבנק לא נוקב מנהלת מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז' במחיר יעד - כיוון שהפער בין השווי הכלכלי של המניה למחירה בשוק, 75.2%, לא צפוי להיסגר תוך שנה ; "אנו חוששים משילוב של הרעה בתיק האשראי לצד הסיכון שבתיק ני"ע של הבנק"

שבוע חדש, סקירה חדשה. לפני שבוע, התייחס יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז' למניית בנק הפועלים - לרבות לתרחיש האפשרי בו יפרסם אזהרת רווח לרבעון החותם של 2008. היום (א'), עומד בנק לאומי במוקד. כמו כל הבנקים הגדולים, יפרסם לאומי את תוצאותיו הכספיות לשנה שעברה כולה בסוף מארס.

גם כאן, בדומה למניית בנק הפועלים, גם לגבי מניית הבנק לא נוקב מנהלת מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז' במחיר יעד - כיוון שהפער בין השווי הכלכלי של המניה למחירה בשוק, 75.2%, לא צפוי להיסגר תוך שנה. בפעם האחרונה בה נקב בן זאב במחיר יעד למניית הבנק היה מדובר ב-13 שקלים - לעומת שער של 7.42 שקלים בו נפתח המסחר במניה הבוקר. ההמלצה עודנה "תשואת שוק".

"2008 היתה משחק על מחצית אחת. הראשונה. האם יצליחו 'לעלות להתקפה' ב-2009?", תוהה מנהל מחלקת המחקר בעודו מעריך כי "המחצית השנייה תסתיים ברווח נמוך ואולי אף הפסד". בן זאב, שמרבה להשתמש בדימויים מעולם הספורט בסקירתו הנוכחית, לא מעריך כי הבנק יפרסם אזהרת רווח כמו שהעריך שמתחרהו הגדול יעשה - מהסיבה הפשוטה שלאומי אינו נוהג לפרסם תחזיות או יעדים כספיים. "האזהרה מה-29 באוקטובר היתה חריגה", הוא מציין.

מכאן, שהשאלה האם הבנק יסיים או לאו בסופו של דבר את המחצית בהפסד תלויה בדו"חות הרבעון הרביעי - לאור ההפסד שנרשם רבעון אחד קודם. כך למשל, הצפי מבחינתו הוא להכנסות מימון נמוכות בהמיוחד, בשל המשך המגמה של גבייה נמוכה יותר של ריבית בגין חובות בעייתים, כמו ברבעון השלישי; הכנסות מימון חד-פעמיות של 400 מיליון שקל ברבעון השלישי בגין אופן הטיפול בנגזרים פיננסים ועליית המחדד שצפויות להפוך להצואות מימון של 200 מיליון שקל; חשש מהפסדים נוספים בגין תיק אגרות החוב של הבנק.

הפרמטרים הנוספים אשר צפויים להעיב על תוצאות הרבעון שהסתיים כוללות חשש לגידול בהפרשות לחובות מסופקים על רקע הרעה במצב המשק והלווים, ירידה בהכנסות מעמלות (בעיקר עמלות המיוחסות לפעילות בשוק ההון), גידול בהוצאות שכר בשל הפסדי קופות הפיצויים (100-150 מיליון שקל), וצפי לירידה חדה בתרומת החברות המוחזקות - בעיקר באחזקות הריאליות (החברה לישראל וחברת הנפט פז ).

"אנו חוששים משילוב של הרעה בתיק האשראי לצד הסיכון שבתיק ני"ע של הבנק", נכתב בסקירתו. לגבי 2009, מעריך בן זאב כי הבנק יציג תשואה של 6% על הונו העצמי (19.56 מיליארד שקל, נכון לסוף ספטמבר). כמו בפועלים, הזדמנות טמונה במגזר הבנקאות העסקית בשל עודפי הביקוש לאשראי במשק, שצפויים להיטיב עם שני הבנקים הגדולים, "ולאומי, עם הלימות ההון הגבוה יהנה מכך".

לאומילאומי