תוכנית ההאצה של האוצר מגיעה להיי-טק בישראל: הכריז על סיוע בהיקף 450 מיליון שקל

תוספת של 150 מיליון שקל תוקצה למדען הראשי במשרד התמ''ת כבר ברבעון הראשון השנה ; 250 מיליון שקל יוקצו להקמת קרן שתתמחה בהשקעות בחברות ביוטכנולוגיה ; תוספת של 50 מיליון שקל תינתן להקמת מרכזי מו"פ בפריפריה

שר האוצר, רוני בר-און, הכריז היום (א') על תוכנית סיוע לענפי ההיי-טק והביוטכנולוגיה, כך נודע ל"גלובס". על פי התוכנית, משרד האוצר יקצה תוספת של 150 מיליון שקל למדען הראשי במשרד התמ''ת כאשר כל הכסף יושקע ברבעון הראשון של 2009. ההקצאה המרוכזת ברבעון הראשון היא הנחיה מפורשת של שר האוצר המיועדת לתת מענה מיידי למצוקת המימון של חברות המבצעות מחקר ופיתוח איכותי ושעקב משבר האשראי העולמי מתקשות למצוא מקורות מימון.

נזכיר כי 150 מיליון השקלים הללו יתווספו לתקציב הרגיל של המדען הראשי העומד על 1.2 מיליארד שקל, אך עקב אי אישור תקציב המדינה לשנת 2009, ניתן להוציא רק 100 מיליון שקל בחודש (שיטת תקצוב 1 חלקי 12). הקצאה זו מגיעה בהמשך לתוספת בסך 200 מיליון שקל שניתנה למדען הראשי במסגרת תוכנית ההאצה, ואושרה על ידי וועדת הכספים בדצמבר 2008.

בנוסף מתכוונים באוצר לפשט את הליך קבלת המקדמות לחברות אשר מענקיהם כבר אושרו. כעת, בוחנים באוצר את האפשרות להגדיל את היקף המקדמות על סמך הבקשות שכבר אושרו על ידי המדען הראשי משיעור של 25% ל-30% מהכסף שהובטח. המקדמות הללו מהוות בסיס מימוני חיוני בעיקר לנוכח קשיי נזילות באשראי שמאפיין את כלל המשק ובפרט את תעשיית ההיי-טק, המאופיינת בסיכון טכנולוגי גבוה.

הנדבך השני בתכנית הוא הקצאה של 250 מיליון שקל להקמת קרן המתמחה בהשקעות בחברות מתחום הביוטכנולוגיה. על פי התכנון של האוצר, הקרנות ימונפו ע"י הסקטור הפרטי ויגיעו להיקף שנע בין 750 מיליון שקל ועד למיליארד שקל. הקרן שתוקם תנוהל ע"י גוף מנהל בעל מומחיות וניסיון ניהולי בתחום המו"פ הביוטכנולוגי. תחום הביוטכנולוגיה שבו תשקיע הקרן צפוי להביא למימוש פוטנציאל בישראל ולספק מקומות תעסוקה הן לבוגרי האוניברסיטאות והן למדענים השבים מחו"ל, שמספרם מוערך ב-600 בכל רחבי העולם.

בכיר באוצר הסביר ל"גלובס" כי לצורך הצלחת הקרן נדרשת הירתמות של גופים מוסדיים ישראלים שעד כה השקיעו בהיקף נמוך בביו-טק. לדבריו, תעשיית הביו-טק התקשתה להשיג מימון גם בתקופות של גאות ולנוכח המשבר הקשיים גדלו פי כמה. לפי הערכות של משרד האוצר נוצר "פייפליין" של כ-160 חברות סטארט-אפ בתחום הביו-טק שהן בעלות פוטנציאל גדול, והמטרה היא לסייע להן לעבור את תקופת המשבר וליצור תעשיית ביו-טק משגשגת.

הנדבך השלישי בתוכנית הוא תוספת של 50 מיליון שקל לצורך הקמת מרכזי מו"פ בפריפריה על מנת ליצור תשתית לצמיחה עתידית במשק בכלל ובפריפריה בפרט, תוך משיכת כוח אדם איכותי לפריפריה. נזכיר כי במסגרת תוכנית ההאצה כבר הוקצו 50 מיליון שקלים לצורך הקמת המרכז.