האוצר לא מוותר על בריטיש גז: אישר לחברת החשמל להגדיל את רכישות הגז

המדינה עושה ניסיון נוסף לחלץ את המו"מ לרכישת הגז הטבעי מעזה מקשיים אליהם נקלע ; במשק האנרגיה מעריכים כי הממשלה החליטה לבחון מחדש את עמדתה בנושא, בין היתר, על רקע גילוי תגלית הגז המסחרית מול חיפה

המדינה עושה ניסיון נוסף לחלץ את המו"מ לרכישת הגז הטבעי מעזה מקשיים אליהם נקלע. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל פנתה באחרונה רשמית למשרד האוצר וביקשה אישור להגדלת רכישות הגז הטבעי מבריטיש גז (BG) זאת מעבר לכמות (0.8 מיליארד מ"ק) במתווה שאושר ע"י הממשלה.

במשרד האוצר בוחנים את הבקשה בחיוב. חברת החשמל כבר קיבלה אישור עקרוני להגדלת הכמות, ואמורה להציג את המתווה החדש בפגישה בלונדון עם נציגי בריטיש גז שצפויה בשבועות הקרובים.

ההחלטה העקרונית לאפשר לחברת החשמל להגדיל את רכישות הגז עשויה לאפשר התקדמות במו"מ, זאת לאחר שבריטיש גז נסוגה מההבנות עם הממשלה לפיהן תמכור מחצית משדה הגז ליצרנים פרטיים.

בפגישה האחרונה שהתקיימה בין הצדדים, הודיעה בריטיש גז לנציגי חברת החשמל, בראשות ראש מינהל הדלקים, שמשון ברוקמן, כי היא מעוניינת למכור את כל כמות הגז הטבעי לחברת החשמל. מדובר באספקה של 1.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי לשנה בחוזה ארוך טווח ל-15 שנים. בראש ועדת המשנה שמינתה הממשלה לניהול המו"מ בריטיש גז עומדים מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב ומנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר.

במשק האנרגיה מעריכים כי הממשלה החליטה לבחון מחדש את עמדתה בנושא, בין היתר, על רקע גילוי תגלית הגז המסחרית מול חיפה, שעשויה לשמש כמקור אספקה נוסף ליצרנים הפרטיים בטווח הארוך.

על רקע גילוי תגלית הגז, העריכה באחרונה שותפתה של בריטיש גז, חברת CCC הלבנונית, שבשליטת משפחת חורי, כי גילוי הגז הטבעי מול חופי חיפה יקטין את התלות של ישראל בגז הטבעי שמול חופי עזה ויאפשר לראשונה יצוא גז זה לשווקים בחו"ל. האפשרות של יצוא הגז מעזה למצרים כבר הועלתה בעבר ע"י בריטיש גז במסגרת המו"מ, אולם גורמים רשמיים בממשלה רמזו כי לא יאשרו מבחינה ביטחונית את העברת הגז למצרים.

מחברת החשמל נמסר כי "החברה אינה מוסרת פרטים עסקיים". ממשרד האוצר נמסר כי "המו"מ מתבצע על בסיס עקרונות שקבע ראש הממשלה לפיהם הגז יירכש ע"י צרכנים במשק".