קודאק חוזרת להפסיד וממשיכה לפטר: 4,000 עובדים נוספים הולכים הביתה

קודאק ישראל עברה בחודשיים האחרונים זעזוע שכלל פיטורי 200 עובדים, עזיבת המנכ"ל המשותף וראש חטיבת התפעול, אבי ולדמן, וכן קיצוצי שכר של 10%-20% לעשרות עובדים. המספרים שמציגה החברה במונחים בינלאומיים הם דרמה גדולה. ברבעון הרביעי של 2008, שאת תוצאותיו פרסמה החברה בסוף השבוע, רשמה קודאק נפילה של 24% במכירות ל-2.43 מיליארד דולר. בנוסף, הציגה הפסד של 137 מיליון ד' וכן הודיעה על פיטורי 3,500-4,500 עובדים.

לאור כל זאת, היא איבדה כ-35% משוויה בימים חמישי ושישי לשווי שוק של כ-1.2 מיליארד דולר. נפילה מרשימה, גם אם לוקחים בחשבון שהשווי של קודאק היום הוא בערך מה ששילמה ב-2005 במזומן (980 מיליון דולר) עבור חברת הדפוס הישראלית-קנדית קריאו. על רקע ירידת השווי נשמעות כבר ספוקולציות כי קודאק עומדת למכור חלק נוסף מהפעילות (לאחר שמכרה את פעילות הציוד הרפואי לחברת Onyx ב-2007).

קודאק, שבמשך יותר מ-100 שנה הובילה את שוק טכנולוגיות הצילום, סובלת מקשיים החל מתחילת שנות ה-90, כאשר המצלמות הדיגיטליות של יצרניות האלקטרוניקה היפניות הפכו למיינסטרים. החברה מבצעת כבר כמה שנים תוכנית התייעלות אינטנסיבית שכללה פיטורי כ-40,000 עובדים לכ-24,000 (לפני הפיטורים הנוכחיים), וכן שינויים ארגוניים ואסטרטגיים. על רקע התוצאות, לא מפתיע שבשיחת הוועידה אמר המנכ"ל אנטוניו פרז, ש"המחצית השנייה של 2008 הייתה מהמאתגרות שהחברה חוותה מזה עשורים".

תוכנית ההתייעלות דווקא הצליחה לחברה לא רע, עד שנתקלה במיתון הנוכחי. עיקר הצרות של קודאק מגיעות מחטיבת הצילום הדיגיטלי, שפונה ללקוחות הסופיים שאינם ממהרים לקנות כרגע, והמכירות שלה ירדו בכ-30% והם לוו בהפסד תפעולי של 40 מיליון דולר. חטיבת התקשורת הגרפית, במסגרתה מתבצעת הפעילות בישראל, הציגה ירידה של 14% במכירות והפסד תפעולי של כ-4 מיליון דולר, מה שמסביר את החלטת החברה לייעל להעביר חלק נוסף מהייצור מישראל לסין. *