אווירה שלילית סגרה את המסחר בת"א: מדד המעו"ף איבד 1% והנדל"ן 1.9%; קבוצת דלק זינקה נגד הזרם ב-9.8%

כי"ל איבדה 1.9% והחברה לישראל הוסיפה 3.5% ; IDB פיתוח ירדה ב-3.85% ; טבע הוסיפה 0.3% ; סלקום הוסיפה 0.5% ופרטנר ירדה ב-1.8% ; אלווריון נחלשה ב-3.3% ; שופרסל קפצה ב-3.8%

המסחר בת"א סגר היום (ב') בירידות שערים, בהמשך לירידות השערים שנעלו את הבורסות באסיה, הירידות החדות שנרשמות כעת בבורסות באירופה, וירידות השערים בפתיחת המסחר בוול סטריט. המדדים המובילים באחד-העם ירדו בהובלת מדד הנדל"ן שאיבד 1.9% מערכו. מי שהובילה בירידה בין מניות המעו"ף היא בז"ן, ובעלייה מובילה מניית שופרסל.

לעומת מדדי המניות, בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמו עליות שערים, כשמדדי התל-בונד עולים בשיעור של 1%-1.5% בהובלת מדד התל-בונד 40.

אתמול פורסם לראשונה ב"גלובס" כי תוכנית ההאצה של האוצר מגיעה להיי-טק בישראל. שר האוצר הכריז על סיוע בהיקף 450 מיליון שקל למגזר. בכנס הרצליה שמתקיים היום, פרץ בנושא, עימות פומבי בין שר האוצר, רוני בר-און, לבין אלי הורביץ, יו"ר טבע. הורביץ תקף את ממשלות ישראל ואמר כי מדיניותן הכלכלית מובילה לפיטורי עשרות אלפי עובדים בהיי-טק וסגירת עשרות סטארט-אפים. הורביץ הגדיר את תוכנית הסיוע של האוצר לענף ההיי-טק כ"קשקוש מקושקש": "לא יכלו להתייעץ יותר עם התעשייה לפני שהחליטו לתת את מה שהם חושבים לתת?", תהה הורביץ, "אני לא מדבר על הסכום וגם על זה יש לי טענות". לדבריו, אם עשרת אלפים עובדים ייפלטו מהענף, "יום לפני סוף המשבר אתם יודעים איך ניראה?".

בתגובה פנה בר-און ישירות להורביץ ואמר לו: "אלי, עם כל הכבוד, אי אפשר להתייעץ כל הזמן עם כל מי שחושב שיש לו מה להגיד, ולא עם מי שרץ לתקשורת".

כן נודע אתמול כי בנק ישראל עשוי לשקול לרכוש אג"ח ממשלתיות כאשר תחמושת הריבית תיגמר, במטרה להשפיע על הריבית בטווח הארוך. רכישה אפשרית, משמעותית ורצופה, של גוף גדול כמו בנק ישראל של אג''ח ממשלתיות, צפויה להגדיל משמעותית את הביקוש להן, דבר שיגרום לעליית מחירו. עליית מחיר אג''ח פירושה, ירידה בתשואה שלו, קרי, בריבית שהיא מניבה.

הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות IBI, איילת ניר הגיבה לאפשרות הזו ואמרה כי אם בנק ישראל מעוניין בהגדלת הנזילות הוא יכול לרכוש אג"ח ממשלתי ומדגישה כי רכישת האג"ח אינה מוגבלת רק כנגד מימון עודף ההוצאות במט"ח. (מניות - אסור לבנק ישראל לרכוש). להערכתה ההסתברות לפיה בנק ישראל יבחר במהלך של רכישת אג"ח ממשלתיות - הינה גבוהה. לעומת זאת ישנה סבירות נמוכה להתערבות בשוק האג"ח הקונצרני, למרות שאין מניעה מבחינה משפטית. "אם בבנק ישראל מעוניינים (ונראה כי כך הוא) לטפל בנזילות הארוכה, הרי שרכישה של אג"ח ממשלתי בטווחים הארוכים יותר, עשויה לקדם מטרה זו". אמרה.

גאון בית השקעות: גל העליות בינואר - מלכודת דובים; סביר שכיוון השוק ירד מטה

צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות: "עונת הדוחות הכספיים בפתח, והחברות הדואליות יתחילו לפרסם את דוחות הרבעון הרביעי של 2008 כבר השבוע. ידוע לכל שהתוצאות לא צפויות להיות טובות והדבר כבר מגולם בשוק. לכן, עיקר תשומת הלב יוסב לתחזיות שיפרסמו ל-2009. השנה, בגלל המשבר, ייתכן וחלק מהחברות יעדיפו שלא לנהוג כבעבר. להערכתי, אי פרסום תחזיות שנתיות עלול להסב נזק חמור יותר מאשר מתן צפי שלילי, כיוון שממילא המשקיעים לא מצפים לתחזיות טובות, בלשון המעטה.

בגאון פסימיים, ורואים יותר סיכוי לירידות מאשר לעליות בטווח הקרוב, כיוון שנתוני המאקרו ממשיכים להעיב על השוק והתחזיות השליליות מצד החברות לא צפויות לשפר את המצב. לכן, יש להסתכל על גל העליות של חודש ינואר בבחינת מלכודת דובים, וסביר שכיוון השוק יהיה כלפי מטה.

-----

הסתיים השלב הראשון בהליך בחירת מנהלי קרנות המנוף, הקרנות במסגרתן תתערב המדינה בשוק האג"ח הקונצרני, כחלק מההתערבות הממשלתית בשוק האשראי החוץ בנקאי. שבע קבוצות מתחרות הגישו אתמול למשרד האוצר את הצעותיהן לשלב המיון המקדמי, לעומת 12 גופים שרכשו את ספר המכרז, ובאוצר רואים בכך הצלחה.

ל"גלובס" נודע, כי ההיענות מצד הגופים המוסדיים הגדולים בשוק לא הייתה חד משמעית, וחלקם לא הביעו עד כה תמיכה רבתי בצעד של האוצר. ההמתנה של שלושת הגופים הגדולים בשוק הפנסיוני, בטרם יכריעו אם לקחת חלק בקרנות המנוף של המדינה, אינה מפתיעה. בקרב משקיעים מוסדיים גדולים ישנה ביקורת חריפה כלפי הגופים המתמודדים על תפקיד מנהלי קרנות המנוף, וכמה מהם אף הביעו חשש בנוגע לאיכות המנהלים שפנו אליהם בימים שקדמו להגשת ההצעות לאוצר. עם זאת, נציין כי לא מדובר במילה האחרונה בנושא, וגם הגופים שלא התחייבו לפי שעה לקבוצות המתחרות על ניהול קרנות המנוף, יוכלו להצטרף אליהן בהמשך הדרך.

מדד המעו"ף ; מדד ת"א-100 ; מדד תל-טק 15 ; מדד הבנקים ; מדד נדל"ן 15 ; מדד מניות היתר 50 ; מדד תל-בונד 20 ; מדד תל-בונד 40 ; מדד תל-בונד 60

מניות בכותרות

טבע המשיכה להיסחר על רקע האישור מה-FDA לשווק בלעדישל תרופת הריספרדל.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע ההתפתחויות במגזר הדשנים העולמי, כשריו טינטו הודיעה על כוונתה למכור את פוטנציאל פעילות האשלג שלה בארגנטינה לחברת הכרייה הברזילאית VALE, ובכך, להכניס מתחרה חדשה בשוק האשלג.

בתוך כך, צים הנמנית עם קבוצת החברה לישראל, פרשה מפרויקט פיתוח הטרמינל בנמל אנורה בהודו - לא צפויה השפעה על פעילותה.

מניית בנק לאומי נסחרה על רקע דבריו של יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, באומרו כי "המחצית השנה של לאומי תסתיים ברווח נמוך ואולי אף הפסד". גם לגבי בנק הפועלים בן זאב מכין לתרחיש האפשרי בו יפרסם אזהרת רווח לרבעון החותם של 2008. גם מניות הבנקים דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי ריכזו עניין לאחר יומיים של ירידות בערכן.

הפניקס ירדה מהעץ ומוכנה להתחיל לדבר. אחרי שלושה חודשים של מהלומות מילוליות, שהידרדרו בשבוע שעבר למכתבים נזעמים של עורכי דין, נראה כי קבוצת הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, משנה טקטיקה. כעת מנסים אנשיה להוריד את גובה הלהבות בהתנהלותם מול רוני בירם וגיל דויטש, מייסדי וראשי בית ההשקעות אקסלנס . "הפניקס תבצע את ההסכם ככתבו וכלשונו. נקודה", אומר לגלובס עו"ד רם כספי, שמייצג את הפניקס. "בכפוף לכך שיתנו לנו את הנגישות לספרי החברה, אזי הודעת הביטול מתבטלת ונפעל על פי הוראות ההסכם".

אנגלו-אייריש בנק וקרן אפולו להשקעות בנדל"ן נתנו להנהלה החדשה של בניין ה-Apthorp בניו יורק דדליין של שבוע אחד להצגת תוכנית עסקית חדשה לבניין, שכיום מתפקד כבניין קונדומיניום, כך מדווח האתר הניו-יורקי "The Real Deal". כזכור, לפני שבועיים החליטו בעל השליטה באפריקה ישראל , לב לבייב, ושותפו בבניין ה-Apthorp, מוריס מאן, כי האחרון לא יהיה עוד אחראי על ניהול הפרויקט ושבמקומו תנהל אותו חברה חיצונית.

לאחר שבמשך שנים ארוכות ניסה להתמודד עם לוח התעריפים של מחירי התמסורות וצירי הטלפוניה PRI (ממשק טלפוניה המשמש לחיבור מרכזיות של ארגונים) שמוכרת בזק בשוק העסקי ללא הצלחה, מודיע משרד התקשורת על ביטול ההנחות שמציעה החברה.

סלקום נסחרה על רקע זכייתה במכרז על שירותי הסלולר בתעשייה האווירית, בו התמודדה מול פרטנר ובמסגרתו צפויה לספק כ-15 אלף מכשירים רק עבור העובדים. בצירוף המשפחות מדובר במכרז שיכול להכפיל את עצמו.

כלכלני בנק הפועלים צופים כי רווחי אלווריון ברבעון הרביעי ינועו סביב אפס; מחיר היעד למניה - 4 דולר.

ג'קדה תפרסם את תוצאותיה לרבעון הרביעי ולכל שנת 2008 ב-12 בפברואר. צפי האנליסטים לא היה זמין.

נייס הודיעה כי 7 חברות ברזילאיות בחרון בפתרון ה-Smart Center של החברה, לניהול לקוחות.

משרד הביטחון וצה"ל בוחנים פיתוח רכב חשמלי עבור חיילות השדה. ל"גלובס" נודע כי בענף מעריכים כי אחת החברות המובילות לפיתוח ואספקת הרכב לצה"ל היא אלביט מערכות , אשר צברה בשנים האחרונות ניסיון רב בפיתוח הנעה חשמלית ובאינטגרציה של סוללות נטענות מתקדמות. בענף מעריכים כי היקף החוזה העתידי יכול להגיע לעשרות מיליוני דולרים.

אסם המשיכה לרכז עניין לאחר שהסירה מהמדפים ממוצריה בעקבות תלונתה של צרכנית.

בדיקה "גלובס": רמי לוי היא הרשת הזולה ביותר בסל מוצרי התינוקות. בתוך ההשוואה הרחבה, ראוי להפריד בין 5 הרשתות הראשונות, המוגדרות כרשתות מוזלות וממוקמות מחוץ לערים, לבין הארבע האחרונות, אשר שתיים מהן הן רשתות פארם, והשתיים האחרות - שופרסל שלי ומגה בעיר, של הרבוע הכחול - מוגדרות רשתות שכונתיות וממוצבות כיקרות יותר מאחיותיהן לרשת.

רמי דניאל, מנכ"ל אלוני מיתר , מבקש לסיים את תפקידו: סבור כי אינו יכול לתרום עוד לחברה.

אג"ח בכותרות

"גל הירידות שחווה האפיק הקונצרני ב-2008 הביא למצב אבסורדי, בו אפילו אג"ח של חברות מבוססות ובעלות יכולת החזר גבוהה, נסחרו בתשואה דו-ספרתית גבוהה", אומר גיל נויברגר, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות רוטשילד. "דומה כי חלק מהמשקיעים בשוק ההון הפסיקו לנתח את יכולת ההחזר של כל חברה וחברה, ובחרו למכור את האג"ח שברשותם בלי לבדוק את הפרמטרים הבסיסיים העומדים בבסיס החזר החוב", הוא מוסיף.

אג"ח מסדרה א' של רמי לוי נסחרות היום בתשואה של 5.1% על מח"מ של 2.61, ובפער של כ-3.7% מעל אג"ח ממשלתיות במח"מ דומה. האג"ח של גילץ נסחרות כיום בתשואה של 7.39%, במח"מ של 0.85 ובפער של 5.3% על אג"ח ממשלתיות במח"מ דומה. אג"ח מסדרה ב' של ויליפוד נסחרו בנובמבר האחרון בתשואה של כ-16%. היום הן נסחרת בתשואה של 6.76% על מח"מ של 1.18 ובפער של כ-5.1% על אג"ח ממשלתיות במח"מ דומה. האג"ח של גדות ביוכימיה נסחרות בתשואה של 8.94% ובמח"מ של 0.3 שנים, ובפער של 6% על אג"ח ממשלתיות. אג"ח מסדרה א' של אינטרנט זהב נסחרות היום בתשואה של 8.27% ובמח"מ של 2.7, כך שהפער בינן לבין אג"ח ממשלתיות עומד על כ-7.2%.

כלל פיננסים רכשה אג"ח סדרה ז' של אי.די.בי פיתוח בכ-176 אלף ש' ומכרה אג"ח י' ב-288 אלף ש'

[לאתר המעו"ף]