הבנקים הבריטים הכבידו על המסחר באירופה: הפוטסי ירד ב-1.7% ומניית בנק ברקליס נפלה ב-10.6%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מניית DGRE טיפסה ב-10.2% ; עלייה קלה במדד מנהלי הרכש של בריטניה ואירופה לחודש ינואר ; מדד דאקס איבד 1.55% ; מדד קאק ירד ב-1.5%

שוקי אירופה נסגרו בטריטוריה השלילית על אף שיפור קל בפעילות התעשייתית בגוש האירו ובריטניה ובהובלת מניות הבנקים ברקליס, רויאל בנק אוף סקוטלנד ו-HSBS. שוקי אסיה ננעלו בירידות חדות בהובלת מדד הנג-סנג.

במהלך סוף השבוע, סוכנות הדירוג מודיס' הנמיכה את אופק דירוג האשראי של בנק ברקליס ל"Aa3" מ"Aa1". סוכנות הדירוג הזהירה מפני "פוטנציאל משמעותי" להפסדים נוספים של הסקטור הפיננסי בשל שוק האשראי המקרטע ומצבה הקשה של הכלכלה הבריטית.

בהמשך השבוע (ה'), הבנקים המרכזיים באירופה ובריטניה יכריזו על הריביות. הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) צפוי להפחית את הריבית ב-0.5% ל-1% ואילו הבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפוי להותיר את שיעור הריבית על 2%.

המיליארד ג'ורג' סורוס, סוחר המטבעות מהגדולים בעולם והידוע כמי שהפיל את הליש"ט בשנת 1992 וגרף רווח של מיליארדי דולרים, הזהיר בשבוע שעבר כי גוש האירו עלול להתפרק אם לא יינקטו צעדים דרסטיים לפתרון המשבר הכלכלי המחריף. התבטאותו של סורוס תרמה השבוע לחולשת המטבע האחיד מול הדולר, הין והליש"ט.

מדד פוטסי 100 של לונדון ; מדד דאקס 30 של גרמניה ; מדד קאק 40 של צרפת ; מדד SMI של שוויץ ; מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.21% ל-1.2743 דולר והליש"ט מאבדת 1.77% ל-1.4226 דולר.

בזירת המאקרו

מדד מנהלי הרכש (PMI) במדינות מרחב האירו עלה ל-34.4 נקודות בינואר משפל כל הזמנים של 33.9 נקודות בדצמבר. אנליסטים חזו תוצאה מעט טובה יותר של 34.5 נקודות. למרות השיפור הקל, עדיין מדובר בירידה מדאיגה בפעילות של הסקטור התעשייתי באירופה.

מדד מנהלי הרכש של בריטניה עלה ל-35.8 נקודות בינואר בהשוואה ל-34.9 נקודות בדצמבר. מדובר בשיפור מהשפל שהוצג בנובמבר ועמד על 34.5 נקודות, אך עדיין, חשוב לזכור שמדובר באחת התוצאות הגרועות ביותר בהסטוריה בת ה-17 שנה של מדד מנהלי הרכש הבריטי.

מניות בכותרות

במהלך סוף השבוע, סוכנות הדירוג מודיס' הנמיכה את אופק דירוג האשראי של בנק ברקליס ל"Aa3" מ"Aa1". בעקבות זאת, גם מניות הבנקים הבריטים רויאל בנק אוף סקוטלנד ו-HSBS מרכזות עניין.

יצרנית התרופות הגדולה בבריטניה, גלקסו-סמית-קליין , עומדת להודיע על פיטוריהם של 6,000 עובדים, ולהפוך לאחרונה בשורת יצרניות התרופות שנוקטות צעדים בתגובה לתחרות הגוברת מצדם של מוצרים שמחיריהם נמוכים ממחירי מוצריה מוגני-הפטנט. החברה צפויה להכריז על הפיטורים במקביל לפרסום תוצאות הרבעון הרביעי ביום ה' השבוע. הפיטורים יוצגו כהרחבת התוכנית שהוצגה בתחילת 2007, לביצוע קיצוצי עלויות בהיקף שנתי של 750 מיליון דולר עד 2010.

ריו טינטו מרכזת עניין לאחר שהודיעה כי היא מנהלת משא ומתן למכירת חלקים מנכסיה לחברת המתכות הסינית צ'ינאלקו . נציין כי ביום שישי האחרון, חצי שנה לאחר שחשפה ריו טינטו את פוטנציאל פעילות האשלג בארגנטינה, הודיעה החברה על כוונתה למכור אותה לחברת הכרייה הברזילאית ולה , מפיקת עופרות הברזל המובילה בעולם. מהלך זה מבוצע על רקע הצורך בשיפור הנזילות, ובמסגרת תוכניתה להפחית את חובה בכ-10 מיליארד דולר בשנת 2009.

UBS הודיע כי הוא אינו זקוק לעזרה נוספת מממשלת שוויץ. שר האוצר של שוויץ אמר כי הבנק חייב להגדיל את השקיפות באשר למשכורות שהוא מעניק לעובדיו.

חברת התעופה האירית ריינאייר דיווחה על עלייה של 13% בהיקף הטיסות וזאת כתוצאה מנפילת מחיר הנפט שאיבד 72% מהשיא שהציג ביולי ועמד על 147.27 דולר לחבית.

ישראליות באירופה

פרוטרום דיווחה היום לבורסה של לונדון כי השלימה את רכישת הנכסים והפעילות העסקית של החברה הבריטית אוקספורד כימיקלים במחיר של 8.25 מיליון ליש"ט (12 מיליון דולר). העיסקה תמומן באמצעות הלוואה בנקאית ארוכת טווח.

חברת DGRE של דלק נדל"ן ושל דלק בלרון (85%) הנמנות עם קבוצת דלק , והנסחרת בבורסה בלונדון, הודיעה בסוף השבוע (ו') כי קיבלה פנייה ראשונית בלתי מחייבת לרכישתה. דלק נדל"ן, בניהולו של איליק רוז'נסקי, הציעה לרכוש את כלל מניות DGRE, שאינן בשליטתה (15%), במחיר של 50 פני ליש"ט למניה - פרמיה של 13.6% למחיר הסגירה של המניה ביום שישי בבורסה בלונדון, ובכך למחוק אותה מהמסחר בלונדון. נציין כי ההצעה היא ראשונית, ואין ודאות כי הרכישה תתרחש, או שתנאיה התקבלו. דלק נדל"ן דיווחה כי הודעה נוספת בנידון תימסר בימים הקרובים. דלק בלרון אישרה היום את ההודעה שהתפרסמה ביום ו'.

אורידיון , אחת מתוך שלוש חברות הציוד הרפואי שנסחרות בציריך, פרסמה ממצאים המצביעים על יתרונות הטכנולוגיה לניטור פחמן דו חמצני פרי פיתוחה - Microstream. אורדיון פרסמה תוצאות חיוביות של מחקרים קליניים במסגרת כנס של STA, בסאן אנטוניו, טקסס. אורידיון נחשבת למובילה עולמית בתחום הקפנוגרפיה - כימות ואפיון של רמות הפחמן הדו-חמצני בתהליך הנשימה. אורידיון נסחרת לפי שווי של 84 מיליון דולר לאחר שאיבדה בשנה האחרונה 37% משווייה.