פרס בכנס הרצליה: "חלק מהתעשיות העולמיות נקלעו למשבר עמוק מפני שהשתכרו מרווחים שבחלקם היו מדומים"

נשיא המדינה: "הרווחים האמיתיים באים מהמצאות ולא מספקולציות" ; "שבתי אמש מכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. חשתי כי קברניטי העולם קבעו שהפסימיות היא שיא האופנה"

"שבתי אמש מכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. חשתי כי קברניטי העולם קבעו שהפסימיות היא שיא האופנה. ההתייחסות למבצע הצבאי בעזה הייתה שילוב של רושם טלוויזיוני מוטעה, ושל נטייה קודרת. אלא שאני הייתי ונותרתי אופטימי, והתווספו לי חיזוקים לכך" - כך אמר היום (ב') נשיא המדינה, שמעון פרס, בכנס הרצליה.

"אופטימיות אין פירושה נאיביות", אמר פרס. "המשבר אכן מכה בעולם. אלא שיש לזכור - שעת משבר היא גם שעת הכרעה. השנה הקרובה תזמן להנהגת המדינה הכרעות משמעותיות. כל אחת מהן תקבע את כושרנו לצאת מחוזקים מהמשבר".

"במבצע 'עופרת יצוקה' התגלה העם כולו באור חדש מלוכד יותר, מאמין יותר, ונחוש יותר מתמיד. אסור שאווירה זו תיפוג. וטוב נעשה אם נכריע בשאלות המדיניות, וניזום בשאלות הכלכליות. יש די יוזמות עולמיות, ערביות וישראליות, כדי ליצור מצב חדש. אין להחמיץ אפשרויות שנוצרות בשנת משבר. את העופרת היצוקה אפשר להתיך לתקווה צרופה", אמר.

בהתייחסו להכרעות הכלכליות שההנהגה תידרש להן, אמר פרס: "שעת משבר יכולה להיות שעתם של כישרונות גנוזים. הכלכלה הישראלית לא תוכל להתמודד עם המשבר רק בכלים המשמשים את המדינות האחרות. עלינו להיעזר בתכונה ישראלית אופיינית - התושייה. למדתי מניסיוני שגם אם ארצנו קטנה בשטחה, גדולתה כגודל תושייתה. אני סבור שהמוצא מהמשבר אינו רק בבנקים או בריבית, אלא ביצירתיות. סבורני שחלק מהתעשיות העולמיות נקלעו למשבר עמוק, מפני שהן השתכרו מרווחים, שבחלקם היו מדומים. הרווחים האמיתיים באים מהמצאות ולא מספקולציות", אמר הנשיא.

פרס הוסיף: "נכון שהישגי העבר מזדקנים גם הם והופכים לבעיות היום. חדשנות צריכה להתחדש ללא הרף ולהוסיף ולפענח סודות של הטבע. אני מאמין שבמוצא המשבר תקומנה תעשיות חדשות ומדהימות: תעשיית אנרגיה נקיה ומתחדשת; ייצור, אגירה והולכה של מים, וניהול השקיה בשיטות חדשות; תעשיית תאי גזע שתאפשר לאדם לתקן תחלואי הגוף והזמן, ולהאריך את תוחלת חייו; תעשיית כלים ללמידה אינטראקטיבית, שתאפשר לתלמידים לעמוד במגע עם העתיד, ולהיות מעודכנים ו"מתומחרים". ותעשייה חדשה לאמצעי לחימה בטרור, שתישען על רובוטיקה ומזעור תכונות שהננו-טכנולוגיה מעניקה להם תשתית. בישראל קיימות התחלות מרשימות בכל התחומים הללו. באחדות מהן אנו אפילו חלוצים מבחינה עולמית", אמר.

"ארצנו קטנה מכדי להוות שוק אטרקטיבי. אוכלוסיתינו מעטה מדי כדי להיות יעד צרכני. אוצרותינו דלים מכדי להוות מקור אספקה עולמי, או משקיע יחיד בפיתוח כל התחומים הללו. אך אנו נועזים דיינו. וגם ברוכים בכישרונות רבים, היוצרים מעבדה חלוצית בעידן ההולך ומתהווה. לישראל ייצא שם, כמעט אגדתי, בתחומי המחקר והפיתוח. חברות עולמיות רבות משקיעות במחקר הישראלי. אני מציע שנתקשר עם מדינות נוספות בעולם כדי ליצור שותפויות במחקר ופיתוח בתחומים אלה. בהשתתפות הון ממשלתי והון לא ממשלתי שייצרו את המשאבים הדרושים", אמר פרס.

"בדאבוס בדקתי אפשרויות אלה. בין היתר עם ראשי ממשלות רוסיה ושוודיה ונציגי ממשלות סינגפור וקוריאה, ועם נשיאי קזחסטאן, אז'רביג'אן, צ'כיה ומונגוליה. הצעתי להם להקים קרנות מחקר ופיתוח משותפות, או להגדיל את הקרנות הקיימות כיום, כדי לקדם את כל אותן התעשיות שהזכרתי. ההיענות היתה מלאה וטובה ויוצרת כר נרחב למדען הראשי כבר השנה", אמר פרס.

פרס הוסיף: "נפגשתי גם עם ראשי חברות בינלאומיות וביניהם נשיא סיסקו, נשיא דל מחשבים, נשיא קרן השקעות מובילה בארה"ב, נשיא חברת רוס-ננו, מנכ"ל פייסבוק, מנכ"ל חברת התרופות השוויצרית נובארטיס. הם התייחסו בחיוב רב לגישה זו. שניים מהם קיבלו על עצמם, להקים, יחד עם חברות ישראליות, בירושלים, תעשיה של כלי לימוד אינטראקטיביים. אחד מהמובילים הצעירים, קיבל על עצמו לנסות ולהקים מיזם אינטרנט חדשני בתחום זה, שמרכזו יהיה בירושלים. עדיין הדברים אינם מונחים בכיסנו, אבל האנשים הם רציניים, ומילתם - מילה. על מנת למשוך הון חדש, על הממשלה לקצץ בבירוקרטיה ולהוסיף מענקים מיוחדים לעידוד תעשיות אלה. אני מאמין שגישה כזו תעורר התלהבות רבה, תמשוך ותשיב חוקרים רבים לישראל. אני מציע לרכז בירושלים את הפיתוח והייצור של כלי הלימוד האינטראקטיביים. זה ייצור מקומות עבודה לצעירים שיבואו לבירה - כי מציון תצא תורה", סיכם.