דיסקונט לא יחוייב להפריש לירידת ערך לאור ירידת שווי מניות הבינלאומי שברשותו

בכך מאותת חזקיהו כי הוא אינו רואה בירידת השווי של הבינלאומי מצב פרמננטי וסבור כי שווי השוק של הבנק, כמו של בנקים אחרים, אינו משקף את ערכו

בנק ישראל לא יכפה על בנק דיסקונט להפריש לירידת ערך לאור ירידת שוויין של מניות הבינלאומי שברשותו. בכך מאותת הפיקוח על הבנקים, בראשות רוני חזקיהו, כי הוא אינו רואה בירידת השווי של הבינלאומי מצב פרמננטי וסבור כי שווי השוק של הבנק, כמו של בנקים אחרים, לא משקף את ערכו.

יצוין כי הפרשה עקב ירידת הערך של הבינלאומי עשויה לגרום לדיסקונט למחוק כ-800 מיליון שקל, כ-10% מההון העצמי של הבנק, להעביר אותו להפסד ולפגוע ביכולתו לעמוד ביעד הלימות ההון של 12% בסוף 2009.

הערכת שווי

בנק דיסקונט, שבבעלות קבוצת ברונפמן-שראן, מחזיק ב-26.45% ממניות הבנק הבינלאומי (מניות הון המקנות לו רק 11.09% מזכויות ההצבעה), אחזקה שהיתה רשומה בספרים בתום 2007 לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל. שווי השוק של הבינלאומי צנח בשנת 2008 ב-49% ושווי האחזקה של דיסקונט עומד כעת על 677 מיליון שקל, 53% פחות מהרשום במאזן.

כדי לא להפחית את ערכו של הבינלאומי הצטייד דיסקונט בהערכת שווי של פרופ' יורם עדן. מחוות הדעת עולה כי "השווי בר ההשבה של הבינלאומי אינו שונה באופן מהותי מהשווי בו ההשקעה רשומה בספרי דיסקונט, ולכן לא נדרשת הפרשה לירידת ערך". פרופ' עדן היה זה שכתב עבור דיסקונט גם את הערכת השווי הקודמת של הבינלאומי בשנת 2002, באותה סוגיה. הבינלאומי סירב לסייע בהכנת הערכת השווי, ולספק לפרופ' עדן מידע, כך שהוא נאלץ להסתמך בהערכתו על מידע גלוי בלבד.

במיתון הקודם, באפריל 2003, הורה בנק ישראל לדיסקונט, למרות חוות הדעת של פרופ' עדן, לערוך הפרשה לירידת ערך בגובה 20% מהשווי המאזני של אחזקותיו בבינלאומי והבנק נאלץ למחוק 173 מיליון שקל. במאי 2006 איפשר הפיקוח על הבנקים לדיסקונט לבטל את ההפרשה. מדיניות חזקיהו שונה מקודמו ואם לא תתבצע עסקה מהותית במניות הבינלאומי לא יוציא הנחיה דומה.

סכסוך בן שנתיים

בין הבינלאומי ודיסקונט קיים כבר כמעט שנתיים סכסוך לגבי השאלה האם ומתי ימכור דיסקונט את אחזקותיו בבינלאומי. הסכמות עקרוניות לגבי מכירת המניות כבר הושגו ולאור זאת הפריש דיסקונט 130 מיליון שקל כנגד חבות מס עתידית במכירת המניות. עם זאת סיכום סופי לא נחתם ודיסקונט דיווח כי "על רקע המשבר בשווקים הפיננסיים" הופסקו המגעים בין הצדדים. אחת הסיבות היא ירידת שוויו של הבינלאומי הנסחר כיום במכפיל הון (הון עצמי חלקי שווי השוק של הבנק) של 0.48.