סיטיגרופ נענה ללחצי הממשל: יקצה כ-36 מיליארד דולר מכספי האוצר למתן משכנתאות והלוואות

מנכ"ל סיטי, ויקרם פנדיט: "האחריות שלנו היא להכניס את הכספים הללו לעבודה במהירות, בצורה זהירה ובשקיפות מלאה כדי להגדיל את האשראי והנזילות הזמינים במערכת"

סיטיגרופ , הבנק השלישי או הרביעי בגודלו בארה"ב במונחי נכסים כעת, מתכוון להקצות כ-36.5 מיליארד דולר מהכספים שקיבל מהאוצר האמריקני למתן משכנתאות חדשות ולהלוואות כרטיסי אשראי, וכן לרכישת ניירות ערך משכנתאיים בחודשים הקרובים - דיווחה הבוקר סוכנות איי.פי. הבנק עמד לפרסם פרטים על תוכניתו אחרי סגירת הגיליון הערב.

הכספים שיוקצו להלוואות חדשות באים מתוך הכספים שסיטי קיבל מקרן TARP שהוקמה על-ידי ממשל בוש. מנכ"ל סיטי, ויקרם פנדיט, אמר בהודעה שצוטטה באיי.פי. ש"האחריות שלנו היא להכניס את הכספים הללו לעבודה במהירות, בצורה זהירה ובשקיפות מלאה כדי להגדיל את האשראי והנזילות הזמינים במערכת".

סיטי ובנקים אחרים בארה"ב שהאוצר האמריקני חילץ חלקית מקשייהם על-ידי הזרמת כספי משלמי המסים מצויים תחת לחץ להקל את המחנק בשוקי האשראי כדי לחולל התאוששות כלכלית. סיטי קיבל עד כה מהאוצר 45 מיליארד דולר בשני תשלומים בסוף השנה שעברה.

הנהלת סיטי תקצה 25.7 מיליארד דולר למתן משכנתאות חדשות לדיור, 5.8 מיליארד דולר להלוואות כרטיסי אשראי, 2.5 מיליארד דולר להלוואות כלליות ליחידים ולעסקים, 1.5 מיליארד דולר להלוואות לחברות ומיליארד דולר להלוואות לסטודנטים, לפי סוכנות AP.

מתוך הסך שיוקצה למשכנתאות לדיור, כ-10 מיליארד דולר יופנו לרכישת ניירות ערך משכנתאיים שעומדים בסטנדרטים של פאני מיי ופרדי מק. עוד 7.5 מיליארד דולר יוקצו לרכישת משכנתאות ראשוניות בשווקים המשניים. רק 8.2 מיליארד דולר יוקצו למתן משכנתאות לרוכשי בתים.

סיטיגרופ הדגיש ש"לא ייקח על עצמו סיכונים מופרזים עם ההון".

ממשל חדש, תוכנית חדשה

הודעת הבנק על השימוש בכספי TARP שקיבל באה כאשר ממשל ברק אובמה החדש טרם החליט איך לסייע לבנקים האמריקנים החולים להציע יותר הלוואות לכל סוגי הצרכנים שלהם. שר האוצר טימותי גייתנר צפוי להודיע על תוכניותיו החדשות למגזר הפיננסי בנאום בשבוע הבא.

סיטי גם השתדל במיוחד להדגיש היכן כספי תוכנית TARP לא יושקעו. "ההון הזה לא ישמש לתגמולים ולבונוסים לעובדי הבנק, לחלוקת דיבידנדים, לשדולה או פעילות הידוק יחסים עם הממשל, או לכל פעולה שנוגעת לשיווק, פרסום ומתן חסויות מסחריות", מסר פנדיט בהודעתו.