ראש אג"ת בחברת החשמל בתגובה להפסדים בחו"ל: "לא תמיד התוצאות מיטביות - אנו מפיקים לקחים מהצלחות ומכישלונות"

המכתב נשלח בעקבות החשיפה ב"גלובס", לפיה חלק גדול מהפרויקטים של חברת החשמל בחו"ל סובלים מהפסדים, ובחלקם האחר שיעור הרווחיות נמוך מהצפוי

"גם אם לא בכל פרויקט התוצאות הינן המיטביות, ברור כי הן בתהליך שיפור מתמיד וכבר היום מצביעות על הכנסות גבוהות לחברה עם רווח משתפר. אנו מפיקים לקחים מכל פרויקט גם מההצלחות וגם מכישלונות, וזו דרכנו להגיע ליעד שקבענו בפיתוח היכולות מחוץ לחברת חשמל", כך כותב ראש אגף התכנון בחברת החשמל, יצחק בלמס, במכתב שהופץ בימים האחרונים לעובדים וחברי הנהלה בחברה.

המכתב נשלח בעקבות החשיפה ב"גלובס", לפיה חלק גדול מהפרויקטים של חברת החשמל בחו"ל סובלים מהפסדים, ובחלקם האחר שיעור הרווחיות נמוך מהצפוי.

כפי שפורסם, בין השאר, צפויה החברה לרשום הפסד של 3 מיליון שקל לפחות בגין פרויקט "מטקה" לתכנון תחנת כוח ביוון. לפי הערכות, ההפסד בחלק גדול מהפרויקטים כדוג' מטקה ביוון הוא אף גדול ממה שדווח מאחר וחלקם טרם הסתיימו.

במכתב שנשלח גם למנכ"ל, עמוס לסקר, ולמנהל חטיבת הפרויקטים, יעקב (יאשה) חאין, לא התייחס בלמס לתוצאות הכספיות זאת "עקב חיסיון לקוחות ואי חשיפה של תוצאות עסקיות".

הוא ציין עוד כי "ההחלטה לצאת לחו"ל היא כתוצאה מאילוץ של קיטון בהיקף העבודה, ואנו ממשכים ומפתחים זאת גם בעת גאות ועומס מתוך ראיית העתיד".

יצוין כי חברת החשמל נמנעה עד כה מלפרסם את התוצאות הכספיות של הפרויקטים בחו"ל. בחודשים האחרונים טענו ספקים של החברה כי כי הרווחיות הנמוכה בפרויקטים נובעת מכך שחברת החשמל מציעה מחירים נמוכים במיוחד במכרזים בחו"ל שהם סוג של סבסוד צולב.

פרסום הנתונים לגבי התוצאות הכספיות של הפרויקטים בחו"ל עורר הדים רבים, ולפי הערכות

בחברת החשמל הכחישו את הטענות וציינו כי "שופרה הרווחיות בפרויקטים הנכנסים, ובשום מקרה לא קיים בתהליכי ההתקשרות סבסוד צולב".