המיתון כבר בפתח? 2009 נפתחת עם ירידה חדה במדד אמון הצרכנים - לשפל של 5 שנים

גלובס tv המדד נפל ב-7.2 נקודות ; הציבור סוגר את הארנק: צניחה בכוונות קניית מוצרים בני קיימא ; לחוברת המדד

הציבור הישראלי מתחיל את שנת 2009 בתחושת פסימיות בולטת, עם צניחה במדד אמון הצרכנים לרמת שפל של חמש שנים - 63.3 נקודות. הירידה במדד נובעת בעיקר מהרעה בהערכת הציבור את המצב הכלכלי השוטף, אך גם מהרעה בציפיות לעתיד בנוגע למצב הכללי ולמצב האישי בעוד שישה חודשים.

מנתוני סקר המדד עולה, כי 64% מהציבור סבורים כי מצבו של המשק הישראלי רע, לעומת כ-5% בלבד הסבורים כי מצבו טוב. יותר מ-46% צופים כי מצבו של המשק יורע בתוך שישה חודשים, רק 16% סבורים להיפך.

מגמת המדד משדרת פסימיות הולכת וגוברת כבר מאז המחצית השנייה של 2007, עם פרוץ משבר ה"סאב-פריים" בארה"ב. עוד לפני שניכרו סימנים ממשיים במשק הישראלי, צפה הציבור את ההאטה בפעילות הכלכלית וביטא פסימיות זהירה שהלכה והתחדדה ככל שחלף הזמן. הפסימיות בחודש האחרון כבר לוותה בפרסומים על תחזיות קודרות לגבי קצב הצמיחה ב-2009 וכניסתו הצפויה של המשק הישראלי למיתון. זאת לצד ההרעה הניכרת בהתפתחויות בשוקי ההון בישראל ובחו"ל. נראה כי גם הציפיות לשינוי בעקבות הבחירות הקרבות לא היו חזקות מספיק.

ניתוח נתוני המדד, מבית "גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מחזק לפיכך את התחזיות הפסימיות לגבי המיתון במשק, בעקבות הפגיעה הצפויה ב"קטר הצמיחה" של הצריכה הפרטית. מדד האמון צופה למעשה המשך האטה בקצב גידול הצריכה הפרטית במהלך המחצית הראשונה של 2009. חיזוק לכך ניתן גם בנתוני כוונות הרכישה של הציבור, הנכללים בסקר המדד, אשר רשמו בחודש האחרון ירידה חדה, בעיקר בתחום המוצרים בני קיימא. יצוין, כי על פי תחזית בנק ישראל המעודכנת, תעלה הצריכה הפרטית ב-2009 ב-1.1% בלבד, לעומת 3.9% בשנת 2008. נתוני מדד האמון מחזקים תחזית פסימית זו ואף תורמים לחידודה.

סקר המדד, המבוצע על ידי מכון סמית, בחן גם את ציפיות הציבור בתחום התעסוקה. הפסימיות הגוברת בתחום זה התייצבה בינואר, אולם ברמת שפל. המדד המורחב, המשקלל ציפיות אלו, ירד לפיכך פחות מירידת המדד הכללי, ב-5.1 נקודות. יודגש, כי מאז סוף יוני 2007 צנח המדד המורחב ביותר מ-30 נקודות.

יצוין כי ירידת מדד האמון הישראלי בינואר מקבילה לירידת מדדי אמון מובילים בעולם. כך למשל, ירד בינואר המדד האמריקני שמפרסם ה-Conference Board לשפל חדש של 37.7 נקודות, למרות השבעתו של הנשיא אובאמה.

(הרחבה על המדד - במוסף "שוק ההון" של העיתון)

לחוברת המדד