יהודה זיסאפל: "מספר המובטלים בהיי-טק עלול להגיע ל-100 אלף אם המצב לא ישתנה"

יו''ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה בדיון מיוחד שקיימה וועדת הכספים של הכנסת בנושא המשבר בתעשיית ההיי-טק בישראל: "ההיי-טק הוא קטר הצמיחה של המשק - אך גם קטר ההאטה" ; "אין באפשרותנו להמתין לממשלה הבאה"

"הבעיה העיקרית במדינה היא האבטלה וזה לא עומד על סדר היום. מספר המובטלים בענף ההיי-טק בישראל הגיע כבר ל-25 אלף, הוא עשוי להיות כפול, ואם לא יקרה כלום - עלול גם להגיע ל-100 אלף מתחילת המשבר ועד סוף 2009. וכאן כולם יושבים בשקט. ההיי-טק הוא קטר הצמיחה של המשק - אך גם להאטה. כמו שהמגזר יוצר מקומות העובדה הוא גם מקור לאבטלה. ככל שנדחה את הטיפול במשבר, הוא יעמיק ויכאב יותר. אין באפשרותנו להמתין לממשלה הבאה" כך אמר היום (ד') יהודה זיסאפל, יו''ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה בדיון מיוחד שקיימה וועדת הכספים של הכנסת בנושא המשבר בתעשיית ההיי-טק.

אלישע ינאי, יו''ר מוטורלה ישראל, הסביר כי מעבר לעובדה שישנם כעת פיטורים, העובדה ש"אנו לא מגייסים ילדים חדשים שיצאו מהאוניברסיטאות. אין דבר גרוע מזה. זה משדר דבר רע מאוד לסטודנטים בעתיד". לדבריו, לעומת המדינות האחרות, הקשיים שמהם סובלים הגדולים לא קיימים בישראל. "אין לנו נוקיה ישראלית. יש לנו עשרות אלפי חברות קטנות ואנו הכי טובים", הסביר ינאי. יו''ר מוטורולה שיבח את האוצר על תוכניתו ואמר כי "אני חייב לתת מחמאות לאוצר. הם עושים את מה שביכולתם ,יש פרטנר חיובי. אך זה לא מספיק."

"שר האוצר כבר הקצה תוספת של 700 מיליון שקלים בתעשיית ההיי-טק, כספים שבוודאי יבואו על חשבון על דברים אחרים. הכנסות המדינה ממסים תרדנה דרמטית השנה. יש אילוצים נוספים כפי שאתם יודעים. בסופו של יום תקצבי 2009 שלא קיים, אושר עם תחזיות גבוהות משמעויות ולכן אי אפשר להתעלם מהמסגרות הפיסקאליות והמגבלות הקיימות ואי אפשר להתעלם מהן. מה שהוצאנו עד כה, זה מה שיכלנו" התגונן אייל אפשטיין, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, שהיה האחראי המקצועי לגיבוש התוכנית.

נציגי תעשיית הי-טק השיבו לאפשטיין כי "כסף שלא תשים, יביא לפיטורים. כספים שתשים, יוחזרו מיידית".

דורון בירגר, מנכ''ל אלרון, אמר בדיון, כי יש צורך להגדיל את תקציב המדען הראשי ל-3 מיליארד שקלים. "כל דולר השקעה במו''פ, תרם 6 דולר לתמ''ג הישראלי. זו הדרך הקלה והזמינה והמהירה למנוע אבטלה" הסביר בירגר.

עוד הוצע להמשיך במדיניות הפיחות עד להגיע לדולר של 4.5 שקלים. בנוסף, הוצע גם החזרי מס הכנסה לחברות שלא יפטרו עובדים. עם זאת, ההצעה שזכתה לתמיכה גורפת קשורה להענקת ערבויות מדינה על מנת למזער את מחנק האשראי שפוקד את התעשייה. "אין מקורות מימון. השקעות של קרנות הון-סיכון יצאו מישראל. הבנקים שתמיד ראו בנו תעשייה עתירת סיכון לא נותנים שקל, דבר שמאיים לחנוק את התעשייה" הסביר בירגר.