ירום אריאב בכנס הרצליה: "אין לנו בישראל בועת נדל"ן; בגדול, גם אין לנו בועת אשראי"

מנכ"ל משרד האוצר: "מערכת האשראי החוץ-בנקאית היא מערכת צעירה, עם עקומת לימוד שעדיין צריך לעבור. זה דבר שלוקח זמן. המשבר תפס אותנו כשאנחנו עדיין למדים"

"אין לנו בישראל בועת נדל"ן. בגדול, גם אין לנו בועת אשראי. יש לנו שיעורי חיסכון גדולים לכל יחס. יש לנו גמישות למערכת הכלכלית שלנו - בעיקר בזכות המגזר העסקי - שלטעמי טובה יותר ממקומות אחרים בעולם", כך אמר היום (ד') ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר, בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי, בהתייחסו לאירועים גיאו-פוליטיים כמו מלחמת לבנון השנייה וההתמודדות עימה.

"מערכת האשראי החוץ-בנקאית היא מערכת צעירה, עם עקומת לימוד שעדיין צריך לעבור. זה דבר שלוקח זמן. המשבר תפס אותנו כשאנחנו עדיין למדים". אריאב לא ענה לשאלה מהקהל, "מדוע הציבור צריך לשלם את שכר הלימוד שלכם?", כשאמר את הדברים במסגרת דיון בכנס הרצליה, במרכז הבינתחומי.

"יש לנו מספר מטרות. האחת, זה למזער את הנזקים של השפעת המשבר העולמי עלינו. הדבר השני הוא להתייצב - כך שנוכל להגיע לצמיחה מואצת בשלב שבו נצא מהמשבר. יש אי ודאות מאוד גדולה מתי נוכל להגיע לאותו שלב".

אריאב הוסיף: "אם לא עושים כלום מצד האוצר, מגיעים לגירעון תקציבי של 5% ואותו יש לממן. וזה לא דבר כל כך פשוט. יש לנו את הרובד של הרכב התקציב ואיך בונים אותו עם מנועי צמיחה קדימה. יש לנו טיפול ממוקד בשווקים יעודיים שצריכים לקבל טיפול (הנדל"ן, למשל)".

"שוק העבודה הוא הסייסמוגרף הכי גדול של המשק. דווקא בתקופה זו יש לעשות ביתר שאת דברים שכבר התחלנו לעשות אותם כמו "אורות לתעסוקה", מס הכנסה שלילי, הקפדה על עובדים זרים, חל"ת. גם ההסתדרות צריכה לראות מאת התמונה כולה, והיא בהחלט פרטנר לראייה זו", הוסיף אריאב.

"חשוב לשים לב גם ליציבות שוק ההון - כולל בהיבט של מצאי האשראי במשק. דווקא הריכוזיות של המערכת הבנקאית היא יתרון, כי ההסתכלות של הנהלות הבנקים היא רחבה - מאקרו - יש פה זהות אינטרסים שניתן לעבוד ביחד. יכול להיות שזה לא סוף פסוק אבל בהחלט משהו שצריך להביא אותו בחשבון".

"עוד אמר אריאב: "יש פרק שלם של איך מכינים את המשק לצמיחה שתבוא. גם כאן יש על מה לדבר בקטע של טכנולוגיות, שימור תשתיות, ביוטכנולוגיה ומשיכת מדענים מחו"ל. כל הדברים האלו יכינו אותנו יותר טוב ליציאה מהמשבר גם אם ההשפעה של מה שקורה בעולם היא יותר קריטית".