המחוזי בירושלים דחה עתירה נגד פרסום מכרז של נותני שירותי סיעוד בביטוח הלאומי

העתירה הוגשה ע"י איגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל וחברות סיעוד נוספות ; היקפה הכספי של ההתקשרות במסגרת המכרז מוערך בכ-2.8 מיליארד שקל

המכרז של הביטוח הלאומי להקמת מאגר של נותני שירותי סיעוד לטיפול בזקן בביתו לזכאים לגמלת סיעוד יוצא לדרך. פסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים דחה אתמול (ד') עתירה של איגוד נותני שירותי סיעוד בישראל וחברות סיעוד נוספות אשר עתרו כנגד פרסום המיכרז על-ידי המוסד לביטוח הלאומי.

היקפה הכספי של ההתקשרות במסגרת המכרז מוערך בסכום של כ-2.8 מיליארד שקל לשנה אותם מעביר המוסד לחברות המעסיקות את נותני שירותי הסיעוד לקשישים. במשך 20 השנים האחרונות התנהלה התקשרות בין המל"ל לבין החברות הנותנות את השירותים השונים הללו ללא מכרז.

במהלך 13 השנים האחרונות פירסם המל"ל מיכרז לצורך הסדר ההתקשרות עם נותני השירותים 5 פעמים ובכל פעם הותקף המיכרז על ידי נותני השירותים בבתי המשפט אשר בסופו של דבר מנע את הוצאתו לפועל. כנגד המיכרז האחרון עתרו 14 חברות ובכללן איגוד נותני שירותי סיעוד בישראל.

במהלך הדיונים חזרו בהן 8 עותרות מן העתירות שהגישו. השופטת יהודית צור קובעת בפסק הדין כי הגיעה למסקנה שתנאי המכרז סבירים, ראויים ונקבעו בצורה עניינית בהתאם לשיקול דעתו המקצועית של המוסד לביטוח לאומי על פי מטרות המכרז ולא מדובר במקרה קיצוני המצדיק את התערבות ביהמ"ש.

השופטת דחתה את הטענה של האיגוד לפיו התעריף שנקבע במיכרז הנוכחי העומד על 42.8 שקל לשעה איננו מעודכן כנדרש וכי התעריף איננו מאפשר השגת יעד ריווחיות של 4%.

האיגוד ביקש להעלות את התעריף השופטת אומרת כי המכרז הוא בין המכרזים החשובים ביותר שהוציאה רשת ציבורית בישראל - ובמסגרת המכרז קיימת חשיבות מיוחדת מנקודת המבט של איכות השירות הניתן למטופלים, ועמידה על משמר זכויותיהם הסוציאליות של המטפלים. לדברי השופטת, דבר זה הוא בעל חשיבות עצומה הן כתרומה לאיכות וליציבות הטיפול בנזקקים, והן כמטרה בפני עצמה של שמירת האינטרס הציבורי של העובדים המועסקים על ידי החברות נותנות השירותים.

(עת"מ 1003/09)