ביניש: "בעיניי אין יותר מדי תלמידי משפטים - בתנאי שיבינו שהם לא חייבים להיות עו"ד; היום אתה רואה איך החבר'ה הצעירים נכנסים לאולם - הכל הפקר"

נשיאת העליון בראיון ל"הלשכה" - ביטאון לשכת עוה"ד במחוז ירושלים: "אנחנו בתקופה שבה שופטים מקבלים איומים ברמת חומרה שלא הכרנו עד היום; נאשם שהתפרץ וקילל ראינו והכרנו בעבר - עכשיו יש איומים של ממש"

"אנחנו בתקופה שבה שופטים מאוימים בדרך שאינני יכולה לתאר כאן ולפרט. איומים ברמת חומרה שלא הכרנו עד היום. אני מדברת לא על כמות אלא על רצינות האיום. נאשם שהתפרץ וקילל ראינו והכרנו בעבר. איומים של ממש יש עכשיו". כך אמרה נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בראיון בלעדי ל"הלשכה" - ביטאון לשכת עורכי הדין במחוז ירושלים, שיתפרסם באמצע פברואר.

ביניש הוסיפה: "הלחימה בפשיעה חייבת להיות יעד של בתי המשפט ולא רק של בתי המשפט. גם של המשטרה ושל התביעה. רוב תיקי הפשיעה החמורה מצויים בתל אביב. צריך לשמוע אותם ברצף והם מחייבים הערכות גם מן הבחינה המשטרתית - ולכך אכן יש צורך בתקציבים. בתי משפט לבד, רשויות אכיפה לבד לא יפתרו את הבעיות הקשות של החברה הישראלית. זה חייב להתחיל בחינוך לאזרחות. בהבאת תלמידים לבתי המשפט. והם מגיעים לכאן באלפיהם וכל העת".

"בעיני אין יותר מדי תלמידי משפטים - בתנאי שיבינו כי עם המידע והחינוך המשפטי שקיבלו הם לא חייבים ללכת למקצוע ולהופיע בבתי משפט חרף חלומה של כל אם יהודיה", אמרה ביניש. "אני חוששת שהריבוי משפיע על האיכות ועל היוקרה בשורות המקצוע. אני מתגעגעת לעורכי דין מן הדור הישן. אתה רואה איך עורך דין נכנס לאולם בית המשפט מן החבר'ה הצעירים ללא כבוד למערכת. מפני שהכול הפקר. אבל כמובן יש בהם גם מצוינים. בשורה התחתונה, אין צורך בריבוי טוענים שכזה המביא גם לריבוי הליכים. אם יש אלפי עורכי דין מעבר לצרכי האוכלוסייה מפני שאנשים צריכים להתפרנס, יש גם ריבוי הידיינויות".

"אני רוצה לסיים את הנושא דווקא בהערה על שינוי משמעותי לטובה ברמת החינוך המשפטי. בזמנים שלנו אפשר היה לקרוא חוברת ולעבור בחינה. הלימוד היום אחר", אמרה ביניש, והוסיפה: "ועוד מילה אחת של שבח: להופעת עורכי הדין בני המיעוט הערבי בבתי המשפט. שינוי דרמטי לטובה לעומת שנים קודמות. גישתי לנושא החינוך המשפטי ברורה: תוספת חינוך ערכי מעולה לדור חדש של משפטנים בהחלט כן. תוספת עורכי דין לא בהכרח".

ביניש העניקה את הראיון לצוות "הלשכה" שכלל את יו"ר הועד המחוזי עו"ד אשר אקסלרד, עורך הביטאון עו"ד חיים שיבי, וחברי המערכת עורכי הדין ליאון אמיראס, עודד הכהן, מתי עצמון ומרדכי עפרי.