כלכלני בנק לאומי: "עליית מחירי הדירות בישראל צפויה להיעצר ב-2009 - ותיתכן אף מגמת ירידה"

הכלכלנים: "הירידה במחירי חומרי הגלם בעולם, תמתן את עליית המחירים ותוביל את האינפלציה ב-2009 להיות נמוכה באופן משמעותי מזו של 2008 ואולי אפילו שלילית" ; הסיכוי לדפלציה מתגבר, אך תהליך ממושך יימנע

כלכלני החטיבה לכספים וכלכלה בבנק לאומי פירסמו את סקירת המאקרו השבועית על המשק הישראלי. בסקירה הכלכלנים בחרו להבליט את ההאטה הבולטת במכירות של דירות חדשות למגורים.

ע"פ הנתונים, בשנת 2008 נמכרו כ-12.8 אלף דירות חדשות במסגרת הבנייה הפרטית, ירידה של כ-7% בהשוואה למספר הדירות שנמכרו בשנת 2007. הערים המובילות בהיקף המכירות היו פתח תקוה ותל אביב.

נציין, כי היקף מכירת הדירות היה במהלך השנה שחלפה במגמת ירידה ברורה, אשר הואצה ברבעון האחרון של השנה. זאת, כתוצאה מהמיתון בפעילות הכלכלית במשק. מספר הדירות שנותרו למכירה הלך והצטמצם במחצית הראשונה של 2008 וכפועל יוצא פחת מספר חודשי ההיצע (היחס שבין מלאי הדירות החדשות בסוף החודש, לבין מספר הדירות שנמכרו במהלך החודש).

מגמה זו נעצרה בחודשים האחרונים ומספר חודשי ההיצע החל לעלות. ניסיון העבר מלמד כי קיים קשר שלילי בין מספר חודשי ההיצע לבין קצב השינוי במחירי הדירות בבעלות. לפיכך, לדבריהם, ניתן לצפות במהלך השנה הקרובה, להפסקת עליית המחירים כאשר תיתכן אף מגמת ירידה, עם שונות גדולה בין אזורי הארץ השונים, הצפויה להשפיע באופן דומה על האינפלציה בישראל.

בנוסף, כלכלני הבנק מתייחסים לעליית מחירי המזון בישראל, בשנה החולפת. כזכור, אומרים הכלכנים, שנת 2008 הסתיימה בישראל עם אינפלציה שהסתכמה ב-3.8%, כאשר שני סעיפים עיקריים (הדיור והמזון) תרמו תרומה עיקרית לעלייה זו. סעיף המזון אשר עלה ב-9.1% ותרם לכ-40% מעליית המדד, הושפע רבות מעליות המחירים של חומרי גלם בעולם.

מהשוואה בינלאומית שערכו בבנק, ניתן ללמוד כי עליית מחירי המזון בישראל הייתה בין הגבוהות בהשוואה למדינות ה-OECD, המדינות המפותחות. ייתכן ומצבו הטוב של המשק הישראלי במהלך המחצית הראשונה של 2008, השפיע ואפשר את ספיגת העלאת המחירים על ידי משקי הבית. הירידה במחירי חומרי הגלם בעולם במהלך המחצית השנייה של 2008, אשר החלה להשפיע על האינפלציה במדינות השונות ובאחרונה גם על ישראל, צפויה לפעול למיתון משמעותי של מגמת העלייה המשמעותית במחירים שהיינו עדים לה בשנת 2008. "זוהי אחת הסיבות המרכזיות להערכתנו כי האינפלציה בשנת 2009 צפויה להיות נמוכה באופן משמעותי מזו של 2008 ואולי אפילו שלילית". אמרו בבנק.

במבט קדימה, מציינים בלאומי, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) פרסמה לאחרונה מסמך הבוחן את הסיכונים לדפלציה (תהליך מתמשך של ירידת מחירים משולב עם מיתון) בעולם בעת הקרובה. בעבר נמצא כי תקופות של דפלציה בעקבות ירידות חדות במחירי נכסים ומשברים בבנקאות, היו קשורות בחולשה כלכלית.

נראה כי הסיכויים לתהליך זה גבוהים כיום מאלה שהיו בשנים 2002-2003 שגם בהן היה חשש מדפלציה. אמרו הכלכלנים. יחד עם זאת, נראה כי תהליך ממושך של דפלציה - ימנע. זאת, תחת ההנחה שהמשבר הפיננסי יפתר בהדרגה.