לאן נעלמה חדוות הבחירות

כך עזרה לבני לביבי, איזו שפה זרה שניה כדאי לליברמן ללמוד ולמי ברק צריך לפנות מקום

פחות משבוע נותר עד להגעתו של יום הבוחר, אולם "תחושת הבחירות" איננה. אין התלהבות ברחובות, אין סטיקרים בצמתים, אין אמוציות, ויותר מכל - אין היסחפות אחר מנהיג בולט שמביא עמו בשורה לעם ישראל.

למרות החזרה לשיטת הבחירות המפלגתית, בבחירות 2009 לא מצביעים למפלגה ואין הצבעה עבור מצע או אידיאולוגיה. הציבור בוחר בדמויות - נתניהו, לבני, ברק וליברמן (לסדר, כמובן, אין משמעות) - סביבן מתנהל הדיון ועל פיהן קובע הציבור את אופן הצבעתו.

אולם למרות כל זאת, אף אחד מן המועמדים לא הצליח לשכנע כי הוא זה שיוביל את ישראל אל עתיד טוב יותר. כפי שמסתמן, יהיה לנו מנצח מזן ברירת-המחדל.

מנהלי הקמפיינים של שלוש המפלגות הגדולות לא השכילו להדליק ולהעיר את הבחירות בהתאם למציאות החדשה שנעורה סביבן - איומים ביטחוניים וכלכליים. לעומתם, אביגדור ליברמן וארתור פינקלשטיין זיהו את הוואקום שנוצר וידעו לנהל קמפיין מדויק וברור שמדבר אל הבטן. ועוד בערבית.

הקמפיין של לבני נגד נתניהו הועיל לליברמן

שרת החוץ לבני התמידה בקמפיין שהתאים לתקופת טרום המלחמה בעזה, אולם היום, פחות משבוע לבחירות, סוגיית המנהיגות האחרת נראית לא רלוונטית. מנהיגות נקייה אינה נותנת מענה הולם למציאות הקשה, בעיקר בתחום הכלכלה והביטחון.

הקמפיין הנגטיבי שהפעילה קדימה במלוא העוצמה נגד נתניהו אולי הזיק לאחרון, אך לא הועיל ללבני. אם הועיל למישהו, הרי זה לאביגדור ליברמן, שקידם בברכה את המנדטים שחמקו מהליכוד.

קמפיין נגטיבי הוא בדרך כלל המוצא האחרון של אלו המריחים את ריח ההפסד. ראוי כי המשתמש יקרא היטב את הוראות ההפעלה בטרם השימוש ויזכור כי אין מדובר בחץ מכוון אלא יותר בבומרנג, אשר עלול לשוב אל שולחו.

קדימה, האמורה להיות מפלגת מרכז הפונה למגוון של דעות וקהלים, בחרה להתקיף את ש"ס במטרה לזכות בקולות מצביעי "שינוי" ז"ל והעולים מחבר העמים. חיזוק מפתיע לכך הגיע מאלי ישי שהודיע כי ימליץ לנשיא להטיל על ביבי את הרכבת הממשלה ובתמורה הובטחה להם העלאת קצבאות הילדים.

המלצתי ללבני: בימים שנותרו יש לנצל את המומנטום ולוודא שקדימה ערוכה בצורה הטובה ביותר ליום הבחירות. ארגון טוב שווה כשלושה מנדטים, שעשויים להטות את התוצאות לטובת קדימה במידה שהליכוד ימשיך במגמת הירידה.

נתניהו צריך להתאפק ולשמור על ממלכתיות

בזמן שבחירות 2009 עוד עמדו בסימן שאלה, בנימין נתניהו והליכוד ניצבו בעמדת נחיתות ביחס לציפי לבני וקדימה. עם קבלת המנדט להרכבת הממשלה מידי נשיא המדינה שמעון פרס, הסתמנה ציפי לבני כמועמדת מובילה בסקרים. רק לאחר כישלונה של לבני בהרכבת הממשלה, החלו נתניהו והליכוד להמריא בסקרים, מגמה שהתחזקה במהלך המלחמה בעזה ולאחריה.

גם נתניהו לא חף משגיאות. בקמפיין שלו הקדיש ביבי תשומת לב מיותרת לסוגיית פייגלין והזניח, מנגד, את ההתמודדות עם ליברמן. גם ההיגררות אחר קדימה לקמפיין נגטיבי עלתה לליכוד בנקודות שנגרעו מדעת הקהל הישראלי, המעדיף את מנהיגיו חזקים וממלכתיים.

המלצתי לנתניהו: התמקד בהעברת מסר ברור - על מנת לנהל מדיניות חזקה בביטחון ומדיניות חזקה בכלכלה דרושה הכרעה ברורה בבחירות, אשר תושג רק על-ידי הצבעה למפלגת שלטון. המשך להצהיר שבכוונתך להקים ממשלה רחבה, ממשלת אחדות.

כדאי לליברמן ללמוד גם פרסית

ליברמן, לשעבר מנכ"ל הליכוד ולשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, כיהן כיו"ר ישראל ביתנו, במספר תפקידי שרים בממשלות שרון ואולמרט.

ליברמן וארתור פינקלשטיין הוכיחו שהם יודעים לנהל קמפיין בחירות. בלי התחכמויות מיותרות, ניהלו השניים קמפיין פשוט הבנוי ממסרים ברורים, המתמקדים בפחד ובחששות שניעורו אל מול האיומים הביטחוניים והכלכליים והימשכות הפגיעה בביטחון האישי של אזרחי ישראל. להצלחת הקמפיין תרם גם חוסר האמון שקיים בציבור כלפי המנהיגות המובילה את המפלגות הגדולות בבחירות 2009.

המלצתי לליברמן: קח קורס משלים גם בפרסית. אתה בכיוון הנכון.

ברק צריך לפנות את הבמה לנבחרת

ברק ומעיל העור הצליחו להעלות את מספר המנדטים של מפלגת העבודה בסקרים שלאחר המלחמה בעזה. עד כדי כך שהציבור התאהב בברק כשר ביטחון ורוצה לראותו ככזה בממשלה הבאה.

המלצתי לברק: הצלחת למצב את עצמך כ"מר ביטחון". בימים שנותרו תן במה גם לנבחרת המצוינת שלך. בבחירות 2009, שיתקיימו עוד פחות משבוע, לא יהיו מנצחים חוץ מאביגדור ליברמן. הקמפיינים שנעדרו מסרים ברורים והמפלגות הגדולות שלחמו את המלחמות הלא נכונות ובכך החלישו זו את זו, עשויים להביא את המתלבטים הרבים שעוד נותרו להצביע הצבעת מחאה - אתם כבר יודעים למי.

כל שנותר היום הוא רק לשלוח, מעל דפי עיתון זה, מעט אמפתיה למנצח של בחירות 2009. הוא יזדקק לה ביום בו ייגש אל מלאכת הרכבת הממשלה ה-32 של ישראל. הכותב הוא מנכ"ל לשעבר של שיכון ובינוי, ושימש בעבר כמנהל לשכת רה"מ אריאל שרון