הריבית המרכזית במרחב האירו נותרה על 2% - טרישה: "ריבית אפסית היא לא משהו שאנחנו שוקלים כרגע"

(עדכון) טרישה במסיבת העיתונאים: "הסיכונים לצמיחה כלכלית שלילית נותרו יציבים" ; הבנק המרכזי בבריטניה הוריד את הריבית לשפל של 1% - הנמוכה ביותר מאז ומעולם ; בבריטניה מעריכים כי המשק יסוג ב-2.7% בשנה הקרובה, באירופה צופים כי הגירעון יעמוד על 4% מהתוצר

החלטת הריבית הנוגעת למרחב האירו, כלומר לכלל המדינות שההילך החוקי שלהן הוא המטבע באותו השם, לא הפתיעה. הריבית נותרה ללא שינוי - על 2% במונחים שנתיים, וזאת בשל התבטאות של נשיא הבנק המרכזי האירופאי, ז'אן קלוד טרישה, שצופה כי הריבית תיוותר ללא שינוי עד מארס הקרוב לפחות.

במסיבת העיתונאים לאחר ההחלטה שהתקיימה בפרנקפורט, אמר נשיא הבנק המרכזי באירופה כי התחזית נתמכת בתחזיות אינפלציוניות לטווח הבינוני ותחזיות צמיחה לגוש האירו. הציפיות האינפלציוניות לדבריו, עומדת על 2%. "רמת אי הוודאות נותרה גבוהה", אמר. "לאחרונה נצפתה יציבות ברמות נמוכות היסטורית של נתוני מאקרו. הסיכונים לצמיחה כלכלית שלילית נותרו יציבים". טרישה אמר, כי נתונים עדכניים מצפים לגירעון של 4% מסך התוצר השנה.

"הראיות האחרונות מראות כי התרחבות מוניטרית ברחבי אירופה מעידות כי הלחצים האינפלציונים פוחתים", הוסיף הנשיא הצרפתי. "ההלוואות למשקי-בית פחתו במהלך 2008, לו התווספו ירידה בהיקף האשראי לעסקים לקראת סוף השנה". לדבריו, "הנתונים הכלכליים האחרונים מראים כי קיימת ירידה בהיקף הפעילות הכלכלית במרבית מדינות המרחב. "ריבית אפסית היא לא משהו שאנחנו שוקלים כרגע", אמר.

נשיא הבנק ציין כי קיימת חולשה משמעותית בכל מה שקשור לאשראי לטווחים של שבוע עד מספר חודשים בשווקים. לדבריו, המרווחים בשוק פחתו לאחרונה.

שפל בריבית בבריטניה

מוקדם יותר הבנק המרכזי בבריטניה הוריד את הריבית לשפל של 1% - הנמוכה ביותר מאז ומעולם, וזהה לשיעור הריבית המרכזית בישראל. הפחתת הריבית ב-0.5%, בהתאם לתחזיות, מורידה את הריבית לרמה הנמוכה ביותר בממלכה המאוחדת מאז נוסד הבנק המרכזי ב-1694.

ההחלטה התקבלה בידי תשעת חברי הוועדה למדיניות מוניטרית בראשותו של מושל הבנק המרכזי, מארווין קינג. זה האחרון צפוי לספק תחזית להמשך ביום רביעי הבא. נזכיר, כי בעוד הכלים המוניטריים הקונבנציונאליים - קרי, כלי הריבית המרכזית - מאבדים מיכולתם להביא לזליגת כלכלות ברחבי העולם למיתון, גם רה"מ הבריטי, גורדון בראון, העניק באחרונה ייפוי כוח לבנק המרכזי במדינה להוציא 50 מיליארד ליש"ט על קניית אג"ח וניירות-ערך מסחריים "באיכות גבוהה" במהלך "שבועות ולא חודשים" על מנת להקל על לחצי השוק.

הורדת הריבית בבריטניה עוקבת אחר נתונים נוספים בממלכה, ובהם התכווצות מגזר נותני השירותים בינואר, ירידה במדד אמון הצרכנים במדינה ואף ירידה שנתית חסרת-תקדים במדד המחירים לצרכן (4.1%-), כאשר יעד עליית המחירים השנתי עומד על 2%. נציין, כי הן בראון והן קינג מעריכים כי הכלכלה הבריטית תיסוג השנה ב-2.7%. לשם השוואה, התחזית העדכנית של בנק ישראל לכלכלה המקומית צופה ירידה של 0.2% בלבד בתוצר המקומי הגולמי.