תנובה במגעים למכירת עסקי הביצים שלה לחברת מ.לסר

הניסיון למכירת עסקי הביצים הוא חלק מהאסטרטגיה שהתגבשה בחברה, לפיה תנובה תצא מתחומים שאינם בעסקי הליבה שלה

תנובה, שבבעלות אייפקס ומבטח שמיר , נמצאת במגעים למכירת עסקי הביצים לחברת מ.לסר. כך נודע ל"גלובס". הניסיון למכור את עסקי הביצים הוא חלק מאסטרטגיה שהתגבשה בתנובה לפיה החברה תצא מתחומי פעילות שאינם בעסקי הליבה שלה ואשר שיעור הרווחיות בהם נמוך.

תנובה פועלת למעשה כמשווקת ביצים ואינה עוסקת בצד החקלאי של הגידול ומכר התערובת - תחומי פעילות רווחיים במיוחד. החברה קשורה בהסכמים עם מאות מגדלים והיא מפעילה בית אריזה גדול בצומת ירקונים, שממנו היא משווקת את הביצים לרשתות השיווק ולשוק המוסדי. מחזור המכירות השנתי של תנובה בתחום עומד על כ-300 מיליון שקל. מחירי הביצים נמצאים בפיקוח ושיעור הרווחיות התפעולית בתחום אינו עולה על 5%.

ענף הביצים מגלגל כ-1.3 מיליארד ביצים בשנה כאשר 95% מהם מיועדים לצריכה בארץ והיתר ליבוא. לפי נילסן, שוק הביצים המבורקד רשם בשנת 2008 גידול של 14.6% והסתכם ב-492.45 מיליון שקל, לעומת 429.8 מיליון שקל בשנת 2007.

תנובה מחזיקה בנתח שוק כספי של כ-60% מהשוק. השחקנים השנייה בגודלה בשוק היא חברת גליקסמן שיווק ביצים הנמצאת בבעלות האחים יונה ויוסי גליקסמן. גליקסמן מחזיקה לפי נילסן בנתח שוק כספי של 20.3%.

מ.לסר היא השחקנית השלישית בגודלה בשוק המחזיקה בנתח שוק כספי של 9.2%. החברה שנוסדה על-ידי משה לסר, נמצאת היום בבעלות הבן שמואל לסר. מ.לסר פועלת אף היא כמשווקת אם כי לפני כארבע שנים היא שדרגה חלק מפעילותה כאשר פתחה את "ביצי הגליל" - חווה לגידול משותף של ביצים. מדובר במיזם המשותף למ.לסר ולחקלאי שלמה סויסה. היתרון הגדול של החווה הוא בעצם העובדה שהיא מאפשרת למ.לסר לשווק ביצים כסופר טריות, ביצים שתוחלת חיי המדף שלהם עד 8 ימים, וכך לגבות עליהם פרמיה גבוהה יותר.

במידה ולא יעלה בידיה של תנובה למכור את עסקי הביצים אזי צפויה החברה להכניס שינויים במערך פעילותה על מנת להפוך אותו לרווחי יותר. אחת האפשרויות היא כניסה לנעלי החקלאים באמצעות שיתופי פעולה בסגנון הקמת חוות מרוכזות לגידולי ביצים. באופן זה תנובה עשויה להיות צד לרווחי הגידול וכן היא עשויה לשפר את עלויותיה התפעוליות. כמו כן, תבחן תנובה את הרחבת הפעילות.

תנובה מסרה בתגובה: "תנובה לא שוקלת מכירת פעילות הביצים, אלא להפך".