מה מחפש מייקל דל ברוסיה?

פוטין לא אהב את הושטת היד של דל. גם בלעדיו, דל יצטרך לרומם את מכירותיו ברוסיה

כמו בכל שנה גם הפעם משך הכנס הכלכלי בדאבוס תשומת לב רבה. בין האירועים שתפסו כותרות מדאבוס היה גם פאנל בו השתתפו ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, ומייקל דל, מנכ"ל ומייסד חברת המחשוב דל. האירוע הסתיים במבוכה גדולה כאשר דל החמיא לרוסיה על ההתקדמות בתחום ה-IT ושאל כיצד יוכלו חברות המחשוב לעזור, וקיבל בתשובה התפרצות של פוטין, שנשמעה כמו: "אנחנו לא צריכים עזרה, אנחנו לא מוגבלים".

את הדינמיקה בין דל לפוטין שייכו רוב הפרשנים למישור המדיני, מעין ניסיון להפגין תגובה כוחנית ליוהרה האמריקנית. אולי. אבל מה בדיוק ציפה דל שתהיה התשובה כאן? האם ציפה לבקשה להקמת מרכז פיתוח? או שפוטין יבקש הנחה על מוצרים מתוצרת החברה? ואפשר גם שמדובר באי הבנה. אולי דל התבטא בסגנון של אמריקה הקואופרטיבית, כלומר לא באמת הציע עזרה, אלא הביע את רצונו לעשות עסקים, ופוטין לא היה סבלני מספיק.

הרקע לדברים הוא שרוסיה הפכה בשנה האחרונה למהותית מאוד עבור דל וגם לחברות מחשוב אחרות. בתחילת 2007 חזר דל לנהל את החברה וקבע מספר מהלכים אסטרטגיים להחזרת הצמיחה, אחד המרכזיים שבהם הייתה חדירה אגרסיבית לארצות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין). בארצות אלו, מאמינה דל, תירשם צמיחה גבוהה בארבע השנים הקרובות.

ארה"ב אחראית על יותר מ-50% ממכירותיה של דל, כך שהמיתון בכלכלתה מורגש מאוד בתוצאותיה והצמיחה בארצות ה-BRIC עשויה לסייע במקצת.

דל רשמה גידול של כ-20% במכירות לארצות אלה ברבעון השלישי של 2008 לעומת הרבעון השלישי של 2007 - טוב בהרבה מהירידה של 3% שרשמה במכירותיה ברבעון לכ-15 מיליארד דולר, וכן יחסית לירידה שרשמו הסגמנטים הגיאוגרפיים בפעילת החברה. דל לא מפרטת את הצמיחה במכירות ברוסיה, אך לפי שיעור הגידול במכירות המחשבים בסין, הודו וברזיל שכן מפורטים, ניתן להניח שברוסיה חל גידול של מעל ל-20%.

צריך להסתכל על הנתונים המרשימים האלה בפרספקטיבה. ברבעון הראשון של 2008 רשמה דל גידול של כמעט 60% במכירותיה באזור ה-BRIC. ברבעון השני כבר ניכרה התמתנות בצמיחה (ל-40%) וברבעון השלישי זו נחתכה בחצי. בכדי לדעת מה התרחש ברבעון הרביעי צריך לחכות לדו"חות של דל או HP לקראת סוף החודש. בינתיים, דו"ח של גרטנר על מכירת ה-PC ברבעון הרביעי באזור EMEA (אירופה, אפריקה והמזה"ת), מספר כי האזור הבולט הוא דווקא מערב אירופה שצמח בכ-12% ברבעון. רוסיה לעומת זאת, הייתה חלשה יחסית.

והנה, שומע דל את פוטין מדבר בלהט על השקיעה של הכלכלה האמריקנית והתוכניות לעידוד הצמיחה ברוסיה. דל יודע שמכירות המחשוב ברוסיה אכזבו הרבעון, ומבין שמשהו קרה בכלכלה הרוסית בחודשים האחרונים, מה שיבוא לידי ביטוי לא רק בתוצאות של דל, אלא גם באלו של ענקיות המחשוב האחרות. דל מציע עזרה כי הוא גם יודע שהגדלת המכירות ברוסיה היא מהלך הכרחי גם בשבילו. מניית החברה קרסה ביותר מ-60% מאז ספטמבר, לשווי שוק של 19 מיליארד דולר לחברה, והוא מוכן לעזור כדי לקבל כותרת חיובית הקשורה לשוק הרוסי ולאסטרטגיה שהנהיג.

למרבה הצער, פוטין לא היה במצב הרוח המתאים.