רשות המסים תתנגד להסדרי כופר במקרה של קושי ראייתי

היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי: "אם יש קושי ראייתי, על הפרקליטות לסגור את התיק" ; עד כה נהגה רשות המסים לעשות שימוש בהליך כופר במקרה של תיק מסים "חלש"

"רשות המסים מתנגדת להסדר כופר במקרה של קושי ראייתי. אם יש קושי ראייתי, על הפרקליטות לסגור את התיק". דברים אלה אמר באחרונה היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי. הדברים מבטאים מדיניות השונה מהמדיניות הנהוגה ברשות המסים עד כה, שבמסגרתה נעשה שימוש בהליך כופר במקרים של תיק "חלש", שהראיות בו לא חותכות אלא נתונות לפרשנות. ממשרד המשפטים נמסר כי הם אינם מעוניינים להגיב לדברי מזרחי.

מזרחי, שהופיע באחרונה בפני הפורום הפלילי של ועדת המסים בלשכת עורכי הדין, בראשות עו"ד אריק גרובר, פרס בפני הנוכחים את מדיניות רשות המסים בכל הנוגע להסדרי כופר. מזרחי ציין כי הרשות דוגלת בכך שהסדר כופר הוא חלופה לניהול תיק בבית משפט, ממש כשם שעסקת טיעון היא חלופה לניהול הליך פלילי בבית המשפט. עם זאת, הבהיר מזרחי כי הסדר כופר אינו ברירת מחדל לתיק עם ראיות בעייתיות. לפי המדיניות החדשה של רשות המסים, אם יש קושי בראיות בתיק חשוב, על הפרקליטות לקבל החלטה ולסגור את התיק ולא להעבירו למסלול של כופר.

היעדר שוויון

במפגש עם הפורום הפלילי - בו השתתפו, בין היתר, עוה"ד שוש שחם, רון רוטשילד, אלדר בן-רובי ואמיר ברטוב - התייחס מזרחי לנושא של פתיחה בחקירה כנגד מייצגים (עורכי-דין ורואי חשבון) של חשודים בעבירות מס. מזרחי הבהיר כי פתיחה בחקירה כנגד מייצגים הינה רק באישור שלו, וזאת לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה.

לדבריו, היקף החקירות כנגד מייצגים מועט יחסית, ואינו מצדיק את החשש שמביעים מייצגים בנושא זה.

יצויין כי לפני כ-3 שנים, כתב מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, דו"ח מיוחד בנושא הסדרי הכופר. לינדנשטראוס מצא בבדיקות מדגמיות שערך פערים גדולים בין סכומי הכופר שהוטלו על נישומים שונים. מהבדיקות עלה כי בקרב נישומים שמצבם הכלכלי טוב - הכופר ששילמו עמד על 19%-95% מהסכום שהועלם; ואילו בקרב נישומים שמצבם הכלכלי רע - עמד הכופר על 4%-65% מהסכום שהועלם.

"ממצאים אלה מעוררים ספקות בדבר מידת ההקפדה על ההוגנות ועל שוויוניות בהליך קבלת ההחלטות", קבע המבקר. באחרונה אימץ בית המשפט העליון את עמדת המבקר, והטיל על רשות המסים חובה לפרסם את שמות מקבלי הכופר.