"זה לא הזמן להתברברויות וחלומות על אקזיט"

בזמן שחברות רבות מתקשות להשיג מימון נוסף לקופתן, חברת האינטרנט SundaySky גייסה 8 מיליון דולר ; בראיון ל"גלובס" מספרים היזמים על האווירה הקשה בגיוסי הון בעת משבר ("קרנות ביטלו הסכמים ברגע האחרון") ומחלקים טיפים לחברות שרוצות לגייס: "זה מעין תחרות יופי - צריך לזכות בכמה שיותר נקודות אצל הקרנות"

בימי משבר, בהם חברות אינטרנט מקצצות בעלויות ובכוח אדם במקרה הטוב, או נסגרות בזו אחר זו במקרה הפחות טוב, גיוסים של סטארט-אפים מקומיים הם מקור לנחמה. אם שמים זאת בקונטקסט הפסימי של הלך הרוח של קרנות ההון סיכון, שממעטות בימים אלו להשקיע בחברות חדשות, אם בכלל, הרי שגם גיוס של מיליוני דולרים בודדים מצד חברת אינטרנט ישראלית אינו דבר של מה בכך.

חברת SundaySky היא דוגמה לסטארט-אפ בתחום האינטרנט, שהצליח להשלים סבב גיוס ראשון בהיקף של 8 מיליון דולר, כשעננת המיתון מרחפת עליו, ובצילו של ליהמן ברדרס, שקריסתו הבהירה לכולם כי המשבר כבר כאן. בראיון בלעדי ל"גלובס", מסבירים יזמי החברה, שמוליק ולר, שמשמש כמנכ"ל; ויניב אקסן, סמנכ"ל הטכנולוגיות, כיצד הם הצליחו לגייס בעוד חברות אחרות נתקלו בקיר אטום וגם מחלקים טיפים ליזמים שמחפשים אחר משקיעים פוטנציאליים.

מטקסט לווידיאו

SundaySky, שהוקמה בסוף שנת 2006, מפתחת מערכת לייצור אוטומטי של וידיאו, אשר מבוסס על תכנים ברשת. "הלקוחות שלנו הם אתרי האינטרנט, כאשר האינפורמציה שקיימת אצלם באתר, בין אם מדובר בתמונות ובין אם אלו טקסטים, מהווה את הבסיס ליצירת סרטון וידיאו אינפורמטיבי", מסביר ולר.

כך, למשל, הטכנולוגיה של החברה יכולה לייצר לאתר תיירות, אשר מכיל אינפורמציה על מאות אלפי בתי מלון ואתרי נופש, מספר גדול מאוד של סרטוני וידיאו, בלחיצת כפתור אחת, אשר שונים מזה ומזה. הסרטונים השונים יכללו את המידע הטקסטואלי הרלוונטי שכבר קיים באתר, כגון מחיר, המלצות של לקוחות, תמונות של האזור ושירותים נלווים ויהיו מותאמים אישית לכל בית מלון.

"העבודה עם הלקוח היא חד-פעמית, בעיקר קריאטיבית", מסביר ולר. "אחרי זה הכל אוטומטי, כאשר הסרטונים גם מתעדכנים באופן אוטומטי בכל פעם שיש שינוי באינפורמציה שמופיעה באתר. לא מדובר בסתם סרטון שאנחנו שותלים בו תמונות, אלא בתפריט דינאמי עם סצנות לינאריות, ומגוון רחב של טמפלטים".

*אבל אנחנו בתקופה משברית, שבה בעלי אתרים מחפשים אחר דרכים להקטין הוצאות ולא ששים להתנסות בטכנולוגיות חדשניות.

אקסן: "זה ברור שיש יותר זהירות בעולם, בכל הנוגע להוצאות ופיתוחים חדשים, אבל זה לא שהכל נעצר או קפא. אנשים עדיין גולשים ורוכשים באינטרנט והפעילות ברשת עדיין ענפה בצורה בלתי רגילה. דווקא בתקופה כזו, בעלי אתרים מחפשים אחר פיתרונות יצירתיים וחדשים ואנחנו דווקא מרגישים שיש היענות גבוהה מאוד למוצר שאנחנו מפתחים".

לדברי היזמים, המוצר מצליח למכור את עצמו כמעט באופן מיידי. "זה די קל להעביר את הקונספט של המוצר. אנשים רואים את זה ומיד מתחילים לזרוק רעיונות מה ניתן לעשות עם הטכנולוגיה שלנו", טוען ולר. "כולם מבינים היום שבכל אתר חייב להיות וידיאו. זה מה שהמשתמשים רוצים וצריכת הווידיאו נמצאת בעלייה מתמדת. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת להעביר את האינפורמציה בצורה קלה ונעימה לעין וגם ליצור אינטראקציה עם הגולש".

*זה אכן טרנד פופולרי, אבל כסף אין.

"אנחנו מתבססים על מודל של SaaS (אספקת גישה לתוכנה מרחוק - נ.פ) והלקוחות שלנו משלמים לנו עמלה חודשית שנגזרת מהפרפורמנס", מסביר ולר. "אם מדובר באתר מכירות, אז אנחנו מקבלים תשלום על-פי הגידול שנוצר במכירות, ואם מדובר באתר שמשלב פרסומות בסרטוני הווידיאו אז אנחנו מפעילים מודל של חלוקת הכנסות. יש עוד כמה נדבכים במודל העסקי כאשר התמחור מבוסס על מידת ההצלחה".

הטכנולוגיה של SundaySky כבר מוטמעת באתר המכירות הישראלי p1000, כמו גם ברשת חברתית להורים בארה"ב. ולר ואקסן טוענים שהם כבר במגעים עם אתרי תוכן גדולים בתחום הספורט, החדשות והמסחר. למרות שרק עתה החברה גייסה הון מכרמל ונצ'רס וגלובספן קפיטל, ניכר שהיזמים הפנימו שמדובר בתקופת משבר. "הפוקוס שלנו כעת הוא על מכירות", אומר אקסן. "קשה לדבר על רווחיות כשעוד לא רואים את סוף המשבר, אבל זה בהחלט גורם לנו להיות יותר מפוקסים".

"יזמים ייאלצו להמתין"

*ספרו על תהליך הגיוס.

ולר: "המשבר ליווה אותנו בכל מהלך הגיוס, אבל מההתחלה הקרנות שנפגשנו איתן זיהו שמדובר בטכנולוגיה שלא רק משפרת משהו קיים אלא גם מציעה משהו חדש. המגעים נמשכו חצי שנה והניסיון וקור הרוח של שתי הקרנות הורגשו היטב בתקופה הזו, בעיקר כאשר מסביב יותר ויותר יזמים לא הצליחו לגייס, וקרנות ביטלו הסכמים ברגע האחרון. בשתיהן זיהינו נחישות לאור המשבר, ואנחנו עשינו את החיבור בין השתיים". אקסן מוסיף כי "זמן החיים הממוצע של סטארט-אפ הוא 8 שנים - לא יכול להיות שבתקופה כזו לא יהיה משבר, ואם בכל משבר יפסיקו להשקיע, לא נגיע לשום מקום".

*יש לכם טיפים ליזמים צעירים שמחפשים השקעה?

אקסן: "להגיע לגיוס עם כמה שיותר נכסים. ככל שמגיעים בשלב יותר מתקדם, זה יותר טוב. צריך גם שיהיה לך צוות טוב, שיהיו לקוחות, עדיף משלמים והכי טוב כאלו שכבר פועלים איתך זמן מה, כך שמתאפשר לך גם להציג תוצאות. זה מעין תחרות יופי - צריך לזכות בכמה שיותר נקודות אצל הקרנות. למרות שמדובר בקרנות הון סיכון, הסיכון שהן מוכנות לקחת לא תמיד גדול, במיוחד היום".

אקסן סבור שהתעשייה הישראלית עתידה להמשיך ולהיפגע. "הרבה מאוד יזמים, שהתלבטו האם לצאת עם מוצר חדש, ייאלצו להמתין ועובדים לא ימהרו לעזוב את מקום העבודה הנוכחי שלהם כדי לממש הרפתקה יזמית. אבל, זה תמיד בא בגלים, ואני מאמין שבעוד שנתיים נראה פריחה מחודשת".

לאקסן יש לקח אחד חשוב לקולגות שלו. "בשביל סטארט-אפים", הוא אומר, "זה לא הזמן לחלום על האקזיט. צריך להיות מאוד מפוקסים עכשיו. אין זמן להתברברויות וחלומות, אלא להתמקד במוצר ולעשות אותו הכי טוב".

ולגבי החזון של החברה? ולר סבור כי המוצר שלהם הוא בגדר מהפכה של ממש. "אנחנו שואפים לעשות לטרנד הווידיאו את מה שקרה לעמודי האינטרנט", הוא אומר. "היום רוב עמודי האינטרנט נוצרים באופן אוטומטי ואין סיבה שזה לא יקרה גם בתחום הווידיאו. בנוסף, הטכנולוגיה שלנו מאפשרת ליישם גם את הטרנד של אינטרנט פרסונלי. אני מאמין כי בעתיד אתרים יציעו למשתמשים שלהם מהדורת וידיאו יומית או שבועית, שתיערך באופן אוטומטי ותציג לגולש מידע חדשותי שרלוונטי רק לו. זה יקרה גם בטלוויזיה". *