דו"ח פנימי שהזמינה מע"צ לפני שנה וחצי מלמד על ליקויים חמורים במעקות הבטיחות בכבישים

יצוין כי עד שלא תסתיים בדיקת המשטרה לא ניתן יהיה לדעת האם הליקויים שנמצאו בדו"ח הם שהובילו לחומרת התאונה, או שהיה זה שילוב נדיר של מספר נסיבות, כפי שמאמינים גורמים במע"צ

מי שנסע בצהרי יום שלישי שעבר בסמוך למחלף אולגה שבכביש החוף, נתקל במחזה מזעזע: מעקה הבטיחות, שאמור היה למזער את הפגיעה של רכב הטנדר שבדיוק סטה אל השוליים, שיפד את הטנדר והרג את הנוסע שישב לצד הנהג. התאונה הקטלנית נחקרת עדיין על ידי חוקרי משטרת התנועה, אולם תחקיר "גלובס" מגלה כי קיימת אפשרות שהכתובת הייתה כבר על הקיר.

מסמכים שהגיעו לידינו מצביעים על כך שכבר לפני שנה וחצי הזמינה החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) סקר ליקויים מקיף כדי למפות ולאמוד את כל הליקויים הקיימים במעקות הבטיחות בישראל. החברה שנבחרה לבצע את הבדיקות היא ארם מהנדסים, שהגישה למע"צ דו"ח ובו אלפי ליקויים. חלק מהליקויים מתארים התקנה רשלנית של פלטות המעקות, עמודים תומכים חסרים, ברגים רופפים ועוד.

על פי הדו"ח, באזור הכללי שבו אירעה התאונה, נמצא כי ישנם ברגים, אומים ואביזרים אחרים החסרים במעקה. בנוסף, כמה עשרות מטרים מדרום ומצפון למקום התאונה, נמצאו ליקויים נוספים: מגלשים לא תקינים, עמודים חסרים, ומעקות נמוכים. במע"צ מבהירים כי מרגע שהטנדר התנגש במעקה ועד שנעצרה נסיעתו, יש לספור 24 מטרים, כאשר ליקויים נמצאו רק 7 מטרים לפני נקודת הפגיעה וליקויים נוספים נמצאו 100 מטרים אחרי מקום הפגיעה.

יצוין כי עד שלא תסתיים בדיקת המשטרה לא ניתן יהיה לדעת האם הליקויים שנמצאו בדו"ח הם שהובילו לחומרת התאונה, או שהיה זה שילוב נדיר של מספר נסיבות, כפי שמאמינים גורמים במע"צ. ולמרות זאת, העובדה כי מאות מעקות בטיחות בישראל עלולים בעת תאונה לשמש כמלכודת מוות צריכה להדליק כמה נורות אדומות.

לצידן, ישנן שאלות נוקבות שצריכות להישאל: מדוע מע"צ לא יידעה את הציבור על דו"ח הליקויים? מדוע לא פעלו בחברה במהירות לתיקון כל הליקויים, שכן עברה מאז חיבור הדו"ח כשנה וחצי? גורמים במע"צ מסבירים כי בסופו של דבר הכל עניין של כסף. תיקון כל הליקויים בארץ עולה 1.5 מיליארד שקל, בעוד שבשנת 2008 מע"צ לא תקצבה את הנושא אפילו בשקל שחוק, ואילו עבור שנת 2009 הנושא זכה לתקצוב של כ-73 מיליון שקל.

לכאורה במע"צ יכולים לשנות סדרי עדיפויות, מציינים הגורמים, אולם על סדר היום עומדים שורה של נושאים שכל אחד מהם עוסק בדיני נפשות גם כן. "התקציב של מע"צ גדול מאוד, זה נכון, אבל כולו כבר 'צבוע', כלומר הכסף מיועד לתחומים נוספים ורבים", מסביר גורם הקשור לחברה. בתקופה האחרונה אימצה המדינה תקן מחמיר יותר להתקנת מעקות בטיחות, כך שמעקה ה-W (שכינויו הודבק בשל צורתו) כבר לא מותקן יותר בכבישים שבהם לא קיים היום מעקה, ובמקומו מותקן מעקה בטוח יותר.

הפרדוקס הוא שבגלל אילוצי תקציב, במקום להחליף מעקות שבהם נמצאו ליקויים במעקות מהסוג החדש והמתקדם, התקבלה החלטה לתקן את הליקויים. כך, אם ביום מן הימים יוחלט להחליף את המעקות הקיימים שכבר עברו תיקון, הרי שהעלות תהיה כפולה ומיותרת.

מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה: "הפרטים לפיהם סקר הבטיחות הצביע מראש על ליקויים במקום התאונה, אינם נכונים ומטעים. החברה הלאומית לדרכים פועלת לתיקון ליקויים בכבישים ושיפור התשתיות הבטיחותיות, על פי תכנית עבודה רב שנתית ובכפוף למגבלות התקציב. בשנת 2008 לא היו בידי החברה מקורות כספיים לתיקון מעקות. בשנת 2009, יושקעו 70 מיליון שקל בהקמת, תיקון ושדרוג מעקות בטיחות".

מפקד משטרת התנועה הארצית, ראובן אדרי, מסר כי הוא "מכיר את דו"ח הליקויים של מע"צ". מעבר לזה, אגף התנועה של המשטרה סרב להתייחס בטענה כי הוא משאיר את הסוגיה למע"צ.