מאבק מר על גורל תוכנית התמריצים: אובמה חוזר לטקטיקת אסיפות העם במאמץ למכור את התוכנית לאזרחים

היום ומחר יתקיימו עצרות גדולות באינדיאנה, פלורידה ; הערב: מסיבת העיתונאים הראשונה של אובמה כנשיא בפריים-טיים ; סאמרס: "אלה שהביאו אותנו למצב שבו אנו נמצאים כיום אינם יכולים להרצות לנו על לקחי ההיסטוריה"

פחות מחודש לאחר שנכנס לבית הלבן, חוזר הנשיא ברק אובמה לטקטיקת אסיפות העם, אחת מהמקפצות היעילות שלו בדרך לנשיאות, במאמץ למכור לאזרחי ארה"ב את תוכנית התמריצים. התוכנית הזו תקועה עתה בצנרת החקיקה על גבעת הקפיטול ויחד עמה יוקרתו של הנשיא החדש.

היום (ב') יערוך הנשיא עצרת עם גדולה באינדיאנה, אחת מהמדינות שספגו מכה קשה מהמיתון בגלל תלותה בתעשיית הרכב שנמצאת עתה על הקרשים. שיעור האבטלה באינדיאנה עבר את רף 15%, ככפליים מהשיעור הארצי. בערב יחזור אובמה לוושינגטון ויקיים את מסיבת העיתונאים הראשונה שלו בפריים טיים. מחר (ג'), הוא יוצא לעצרת עם בפלורידה. עצרות נוספות מתוכננות בהמשך.

עד כדי כך מרוכז הבית הלבן במערכה על תוכנית התמריצים עד ששר האוצר, טימותי גייתנר, התבקש לדחות ב-24 שעות, ליום ג', את חשיפת השלב הבא של תוכנית החילוץ למוסדות פיננסיים (TARP), שעמדה להיערך היום, כדי לא להסיט את תשומת הלב הלאומית מתוכנית התמריצים.

היום צפוי הסנט לערוך הצבעה פרוצדורלית לגבי תוכנית התמריצים, במאמץ לראות אם הרפובליקנים יוכלו להשתמש בנשק הווטו במאמץ לחסום את אישור התוכנית. אם הרפובליקנים ייכשלו, כצפוי, תיערך ההצבעה על התוכנית מחר או מחרתים.

אובמה בקושי הספיק לחמם את הכסא בלשכה הסגלגלה, אבל הוא כבר נמצא בקרב לחיים ולמוות עם הממסד הרפובליקני שמתקשה להשלים עם תבוסתו הקשה בבחירות בנובמבר.

כפי שהוכיח אובמה במסע הבחירות, קמעונאות ישירה של רעיונות ומודלים חברתים וכלכליים היא אחד מהצדדים החזקים שלו. הוא ינסה לשכפל השבוע את הצלחתו בקמפיין לנשיאות להצלחה בקמפיין להדברת האופוזיציה הרפובליקנית.

תוכנית התמריצים, כך נראה בשלב זה, נעשתה כמעט בבת אחת מבחן מכריע שיגדיר לפחות את השנה הראשונה של נשיאות אובמה. כישלון להעביר את התוכנית בלי קיצוצים רפובליקניים משמעותיים עלול להטביע באובמה חותם של נשיא חלש שאינו מסוגל לממש את המנדט ואת היתרונות שהעניקו לו תוצאות הבחירות.

עסקת הפשרה שהושגה בסוף השבוע בין הנהגת הסיעה הדמוקרטית בסנט לבין קומץ סנטורים רפובליקנים מתונים רחוקה מלהיות גלגל ההצלה שימשה את תוכנית התמריצים ממערבולת ההתנגדות המסיבית של רוב המחוקקים הרפובליקניים.

נוסחת הפשרה מרגיזה מחוקקים משני הצדדים. במו"מ קשה עם הדמוקרטים, הצליחו הרפובליקנים המתונים לגלח מהתוכנית כ-100 מיליארד דולר וכיווצו אותה לרמה של של 780 מיליארד דולר, אבל רוב הסנטורים הרפובליקנים אינם מוכנים לתמוך בה. הם טוענים שהיא עדיין גדולה מיד ושרוב סעיפי ההוצאה בה לא יביאו לצמיחת מקומות עבודה חדשים.

מנגד, טוענים דמוקרטים ליברליים שהוויתורים שנעשו לרפובליקנים גדולים מדי. הם זועמים במיוחד על קיצוץ של 40 מיליארד דולר בסיוע ישיר למדיניות ושל סעיפי הוצאה שנועדו לחזק מערכות חינוך מקומיות.

ולאחר שתעבור התוכנית את משוכת הסנט, אם בכלל, היא צריכה לעבור בשלום משוכה נוספת: ועדה משותפת של הסנט ושל בית-הנבחרים, שבה יעשה מאמץ ליישב את הגרסאות השונות מאוד של שני הבתים. בשלב זה, הדמוקרטים בבית-הנבחרים אינים מגלים שם נכונות לפשרה.

אובמה מקווה לנצל את המקרופון הנשיאותי, מכשיר רב עצמה, כדי לשאוב הון פוליטי ממאגר התמיכה הגדול ששמור לו ברחבי ארה"ב.

"וושינגטון יכולה להיות מקום מחניק במקצת, אמר יועצו הבכיר של אובמה, דייוויד אקסלרוד, בראיון שמתפרסם היום (ב') בניו יורק טיימס. "מבחינת אובמה, טוב לצאת למקומות שבהם תהיה לו הזדמנות לפגוש את העם, למקומות שבהם הוא ישמע דעה נחרצת מה אנו צריכים לעשות בבית הלבן".

ובינתים מכשירים ראשי הצוות הכלכלי של אובמה את הקרקע למערכה על תוכנית התמריצים. לורנס סאמרס, יו"ר המועצה הלאומית הכלכלית של הבית הלבן, אמר: "הרפובליקנים שהביאו אותנו למצב שבו אנו נמצאים עתה, הם לא אלה שיכולים להרצות לנו על לקחי ההיסטוריה".