המבנה בו שוכנת מכללת הדסה יהיה שפן ניסיונות לענייני ארכיטקטורה ירוקה

המבנה היסטורי השוכן ברחוב הנביאים בלב העיר ישמש את המחלקה לעיצוב תעשייתי של האקדמיה שתהפוך אותו ל"בניין ירוק"

בניין מכללת הדסה בירושלים, מבנה היסטורי השוכן ברחוב הנביאים בלב העיר, ישמש שפן ניסיונות עבור המחלקה לעיצוב תעשייתי של האקדמיה, שטורחת על הפיכתו ל"בניין ירוק", במסגרת לימודי עיצוב וסביבה.

"יש הרבה גרין ווש ודיבורים ללא כיסוי על שמירת הסביבה. אנחנו החלטנו על התנסות מעשית שמתחילה בבית הספר עצמו", אומר קני סגל, ראש המחלקה לעיצוב במכללה האקדמית הדסה.

"הקורס לעיצוב וסביבה עוסק לא מעט בניצול ובשימור משאבי הסביבה, וכפרויקט-על שמנו לנו למטרה להפוך את בניין המכללה לבניין ירוק. בשלב ראשון אנחנו מנתחים את הבניין מבחינה תשתיתית ומבחינה התנהגותית-שימושית. הכוונה היא לעשות שינוי בלי להתייפייף בדקורציה ולהמציא פתרונות למראית עין".

לדברי סגל, מהניסיון המצטבר בעולם בשנים האחרונות ניתן ללמוד כי יש פתרונות ידידותיים לסביבה, המציגים תוצאות דרמטיות בהשקעה לא מופרזת. "הכיוון שהעולם תופס היום הוא נכון. לא התסריטים הקיצוניים - כאילו שחיסכון במים מוביל לייבוש טוטאלי וזה או ירוק-דשא או מדבר, או גישה בזבזנית ומכלת משאבים או סגפנות מוחלטת. יש אפשרות לחשוב ולמצוא גם דברים אחרים", אומר סגל.

"המוטו שלי הוא עבודה במכחול ולא במברשת. זה אומר לשנות דפוסי התנהגות, שינוי הרגלים ושינויים קלים בתשתית פשוטה, כדי לסגל אותנו לחיים יותר ירוקים. אנחנו לומדים את זה על עצמנו".

בקורס העוסק בעיצוב ובסביבה מלמדים דינה שחר, מרצה בכירה המתמחה בשילוב עיצוב במרחב הציבורי, וד"ר אדיב גל מחברת אסיף, המתמחה במתן יעוץ ופיתוח פתרונות לעיצוב ותכנון בר-קיימא. "השאלה היא מה תפקיד המעצבים בעולם של היום", מוסיף סגל. "כשיש לך פטיש ביד העולם נראה לך כמו מסמר. כמעצב אני קודם כל חושב מה לעצב. אולי זה לא נכון? לא כל בעיה דורשת מוצר כפתרון. אולי צריך לרתום את החשיבה העיצובית, היצירתית, לפיתוח מודל עסקי חדש או מתן שירות, ולאו דווקא מוצר שמנצל משאבים".

את בניין הדסה ההיסטורי הקים הברון רוטשילד ב-1888, והוא שימש כבית החולים היהודי הראשון מחוץ לחומות. מאוחר יותר, בשנת 1912, נוסדה בניו-יורק "הסתדרות נשים ציוניות באמריקה" על-ידי 15 נשים, בראשותה של הנרייטה סאלד, וארגון זה הפך עם הזמן להסתדרות הרפואית הדסה. ב-1970 הוקמה מכללת הדסה בבניין שהועבר מהברון רוטשילד לארגון הדסה, כאות הוקרה לפעילותו המבורכת. בהמשך נבנו סביבו תוספות ובניינים מודרניים יותר.

הפעילות שמיועדת להפוך את הבניין ל"ירוק" לא תכלול התערבות במראה או בסגנון המבנה, ומבחינה זו מדובר בחשיבה "ערכית" ולא אסתטית. סגל מצהיר שמדובר עדיין בשלב מקדמי, בלמידה ובתכנון לטווח ארוך, ולא בתוכניות עבודה קונקרטיות. אבל השינוי יגיע עם הזמן. "זה כמו שבעבודה עם יצרן נעליים במסגרת הקורס אנחנו מסתכלים קודם כל על רשימת החומרים שהחברה עובדת איתם, ומנסים לגלות בעיות. זה פן חדש של שימוש בעיצוב לא רק בכיוון של ייצור מוצרים אופנתיים, אלא בהובלת תהליכי שינוי".