גם בסקרים וגם בתקשורת: החשיפה החיובית של נתניהו - במגמת ירידה

כך עולה מניתוח של יפעת מחקרי מדיה לקראת הבחירות ; לבני מגיעה אל קו הסיום עם חשיפה תקשורתית משופרת ; ברק שואב את כוחו מהסיטואציה הביטחונית ; עלייה חדה בסיקור של ליברמן בתקופה האחרונה

יממה לפני הבחירות, בנימין נתניהו שהוביל לאחרונה בחשיפה חיוביות בתקשורת, יורד אל המקום השלישי מבין 3 המעומדים המובילים לראשות הממשלה. הירידה נובעת בעיקר בשל הסקרים המעודכנים החוזים ירידה בכוחו של הליכוד, וזליגת מצביעים אל אביגדור ליברמן. כך עולה מניתוח שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה מתקדמים באשר לחשיפה התקשורתית שקיבלו המעומדים והמפלגות הגדולות בעיתונות היומית.

לעומת נתניהו, ציפי לבני שסבלה מתדמית שלילית לאחרונה עקב הסקרים הלא מחמיאים, ונטישות של מקורביה לליכוד, מצליחה להגיע לקו הסיום התקשורתי עם תדמית משופרת, ומובילה ביחד עם אהוד ברק ששואב את כוחו מהסיטואציה הביטחונית הנוכחית את טבלת התדמית החיובית המשוקללת.

ליברמן, שהתווסף השבוע למחקר, ממוקם במקום הרביעי, עם פער קטן מנתניהו. "אין ספק הפרסומים הרבים על עליית כוחו של ליברמן בסקרים, השפיעו על הסיקור והנפח התקשורתי שקיבל המועמד, דבר שמשחק לטובתו במצב הנתון של מאות אלפי הקולות הצפים", אומר נתי יעקובי מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה מתקדמים בהמשך לתוצאות.

נתון נוסף אותו מפרסמת יפעת לראשונה הוא התדמית התקשורתית של כל אחד מ-3 המועמדים ב-3 התקופות של הבחירות: 20 יום לפני המבצע הצבאי, בזמן המבצע הצבאי ו-20 הימים אחרי המבצע הצבאי (עד היום).

בתקופה הראשונה שהושפעה מהפריימריז שערכה כל אחת מ-3 המפלגות, מובילה לבני בפער מסוים, ואילו נתניהו שקיבל לא מעט ביקורת על פרשת פייגלין בפריימריז, ממוקם במקום שלישי עם תדמית תקשורתית לא מחמיאה.

תקופת "עופרת יצוקה" הייתה שייכת ללא ספק לאהוד ברק אשר הוביל בחשיפה החיובית המשוקללת. בתקופה זו שיקם גם נתניהו את תדמיתו, ולהבדיל מהתקופה הראשונה, סך הכותרות השליליות שלו לא עלה על החיוביות. התקופה השלישית והאחרונה, 20 הימים האחרונים, מצביעה על הובלה קלה של ברק שממשיך לבלוט באספקטים הביטחוניים.

נתניהו, שהוביל במשך רוב התקופה השלישית, "נחלש תקשורתית" בימים האחרונים, ואילו לבני שסבלה מחשיפה שלילית יחסית רבה, ושהמלחמה בעליל לא היטיבה עימה תקשורתית, ממוקמת במקום השלישי, אך כפי שצוין, מצליחה בדקה ה-90 לשקם את תדמיתה על רקע הסקרים האחרונים.

מדד נוסף להערכת הבולטות של המפלגות בתקשורת, הוא שווי החשיפה הכספית של שידורי תעמולת הבחירות בטלוויזיה, כאילו היו פרסומות ממומנות. מבדיקת יפעת בקרת פרסום אשר העריכה את השווי של כל תשדיר תעמולה לפי אורכו, שעת השידור שלו והערוץ בו הוא שודר, עולה כי מפלגת קדימה היא המובילה בשווי חשיפה עם תעמולת בחירות בשווי ריאלי של כ-4.6 מיליון שקל, במקום השני מפלגת העבודה עם 3.2 מיליון שקל, ש"ס והליכוד עם כ- 2.2 מיליון שקל כל אחת, ואילו גיל של הגימלאים סוגרת את החמישייה עם שווי תעמולת בחירות של כ-1.5 מיליון שקל.

קדימה מובילה באינטרנט

לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, המפלגה המובילה בפרסום באינטרנט היא קדימה, עם פרסום מוערך בכ-960 אלף שקל. במקום השני הליכוד עם פרסום בשווי של 875 אלף שקל. במקום השלישי בולטת מר"צ עם פרסום בשווי מוערך של כ-474 אלף שקל.

התנועה הירוקה-מימד במקום הרביעי עם פרסום בכ- 456 אלף שקל, ואילו מפלגת העבודה סוגרת את החמישייה עם פרסום באינטרנט בשווי מוערך של כ-368 אלף שקל.

לדברי יעקובי, "ניתן לראות שהמפלגות כבשו את האתרים המובילים ברוטציות גבוהות, ולעיתים אף היה קשה לאתר את הבאנרים המסחריים הרגילים. מפלגות שלא קיבלו זמן מסך ארוך במסגרת תשדירי תעמולת הבחירות כמו מר"צ ומימד, פיצו על כך בפרסום מאסיבי בתשלום באינטרנט".