האוצר מרגיש נוח בשוק עולה: מקטין השתתפותו בקרנות המנוף ב-200 מיליון שקל

מנוסח המכרז שפירסם אמש עולה כי השתתפות המדינה תקטן ב-20% ל-500 ו-300 מיליון שקל ; באוצר מחדדים את דרישתם מהקרן להשקיע תוך שנתיים מתחילת פעילותה 45% מסך התחייבויות ההשקעה שקיבלה, וכן כי דמי הניהול יהוו "רק" 10% מהתשואה העודפת

על רקע התאוששות שוק האג"ח הקונצרני לאחרונה, במשרד אוצר ממהרים לקפוץ על ההזדמנות ומקטינים את היקף השתתפות המדינה בקרנות המנוף ב-200 מיליון שקל. מטיוטת מסמכי ה"הזמנה להציע הצעות בהליך לבחירת מנהל לקרן מנוף 1", שהוציא האוצר אמש, עולה כי בקרן המנוף הראשונה שתצא לשוק האוצר יתחייב להשקעה בהיקף 500 מיליון שקל, ואילו היקף השקעתו בקרן השנייה שתקום, אם יוחלט להקימה, יעמוד על 300 מיליון שקל. זאת, לעומת ההתחייבויות הממשלתיות עליהן דובר עד כה, של 600 מיליון שקל לראשונה ו-400 מיליון שקל לקרן השנייה.

יצוין, כי במסמכי המיון המוקדם הודיעה המדינה כי תשקיע בקרן המנוף הראשונה בטווח שבין 400 ל-600 מיליון שקל, ובקרן השנייה בין 200 ל-450 מיליון שקל, כך שהפחתת היקף ההתחייבות הינה בטווח עליו הודיעה המדינה מלכתחילה. אולם, עדיין מדובר בהקטנת מעורבות המדינה בקרנות המנוף ביחס לציפיות שיצרה בשוק. באוצר מסבירים כי גם לאחר ההפחתה, הסכום עדיין גדול דיו כדי להיות משמעותי בשוק, מה גם שיתאפשר להקים עוד קרנות מנוף.

במכרז שפורסם אמש, תזכה קבוצת הניהול שתציע את היקף התחייבות ההשקעה הגבוה ביותר של הגופים המוסדיים. ככל הידוע, היקף התחייבות המוסדיים הגבוה ביותר שקיבל האוצר בשלב המקדמי מאחת הקבוצות המתחרות, עומד על כ-1.08 מיליארד שקל.

בטיוטת האוצר צוין כי המועד האחרון להגשת שאלות ובקשות להבהרות הינו ה-12 בפברואר, כאשר מועד הגשת ההצעות הינו ב-1 במארס, וההכרזה על הזוכה צפויה ב-5 במארס. נכון להיום, באוצר מתכוונים לחתום על הסכם השותפות עם הקבוצה הזוכה, ולמעשה להתחיל בפעילות הקרנות עד ל-1 במאי. הכרזת האוצר על הקמת קרנות המנוף, נזכיר, יצאה בנובמבר האחרון.

כמו כן, בנוסף לפירוט לפיו על קרנות המנוף יהיה להשקיע 20% מסך ההתחייבויות בהן בתוך שנה מתחילת פעילותן, ו-80% מסך ההתחייבויות שלהן תוך שלוש שנים, באוצר מדגישים כי בתוך שנתיים מתחילת פעילות הקרן, יהיה עליה להשקיע 45% מסך ההתחייבויות להשקעה שקיבלה.

נראה שבאוצר למדו את הלקח ממה שעובר על השווקים כיום, כשמתברר שרווחי עבר למעשה לא היו ולא נבראו - ולפיכך מבהירים כי עד המועד בו יתברר בוודאות כי בתום תקופת הפעילות של קרן המנוף התשואה הריאלית השנתית הממוצעת הייתה גבוהה מ-8%, גובה תשלום דמי הניהול תלויי התשואה (ההשתתפות ברווחים בשיעור של 20% מהתשואה העודפת, מעל לתשואת המשוכה של 8% ריאלית לשנה) יהיה "רק" 10% מהתשואה העודפת.

6 קבוצות עלו לשלב הבא

שבע קבוצות ניהול מתחרות ניגשו למכרז המקדמי שערך האוצר, מהן עברו כבר לשלב הבא שש קבוצות. הקבוצה השביעית, של KCPS, נדרשה על ידי האוצר להבהיר שורת פרטים לא מהותיים, וצפויה לקבל אישור להשתתף במכרז לבחירת קרן המנוף הראשונה.

קרנות המנוף הינן קרנות השקעה המשותפות לממשלה ולגופים מוסדיים, ומיועדות לטיפול באשראי החוץ הבנקאי ובהסדרי חובות של חברות ישראליות. את עבודת המטה באוצר מרכזים החשב הכללי, שוקי אורן, וסגנו עמי לנדאו, בשיתוף הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, וראש אגף התקציבים, רם בלינקוב.