בג"ץ דחה עתירה שעסקה בהפקעת מקרקעין - מאחר שמתנהלים הליכי חקיקה בעניין

העתירה התייחסה לפסק הדין של העליון מ-2001, לפיו בעל מקרקעין שמקרקעיו הופקעו ע"י המדינה זכאי לקבל בחזרה את המקרקעין שהופקע ממנו או את שוויו, לאחר שמוצתה המטרה הציבורית שעבורה בוצעה ההפקעה

בג"ץ נמנע שוב מלהחליט בדבר התחולה של ההלכה החדשה של פסק דין בית המשפט העליון שניתן בשנת 2001.

פסק הדין מתיחס לחלקות אדמה אשר הופקעו מאזרחים בגבעת אולגה ושימשו את הצבא. עם יציאת הצבא מהמקום ביקשה המדינה למכור את הקרקע ליזמים פרטיים. הבעלים המקוריים של הקרקע עתרו לבית המשפט העליון לפני כ-12 שנים ובשנת 2001 בהרכב מורחב של 9 שופטים קבע בית המשפט כי יש להשיב את הקרקע לבעלים המקוריים.

פסק הדין קבע הלכה עקרונית, לפיה ככלל, בעל מקרקעין שמקרקעיו הופקעו על ידי המדינה זכאי לקבל בחזרה את המקרקעין שהופקעו ממנו (או את שווים הכספי), לאחר שמוצתה המטרה הציבורית שעבורה בוצעה ההפקעה. עם זאת פנה בית המשפט בפסק הדין לכנסת בבקשה להסדיר את הנושא בחוק .

למרות פסק הדין לא הוחזרה הקרקע לבעליה הראשונים וזאת בשל הליך חקיקה שהחל בנושא.

היום ניתן פסק דין אשר אמור היה להתייחס למועד הנכון לישום ההלכה החדשה, כאשר במרכז העניין עמדה השאלה האם ההלכה החדשה תחול גם על הפקעות ושינויי ייעוד שהתרחשו בעבר או רק לגבי הפקעות ושינויי ייעוד עתידיים.

נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש אשר ישבה בראש הרכב של שבעה שופטים קבעה כי בשל הצעת חוק בנושא שעברה בקריאה ראשונה, הכיבוד ההדדי בין הרשויות מחייב לאפשר לכנסת למצות את הליך החקיקה. לפיכך, הורה בג"ץ בפסק הדין מהיום על מחיקת העתירות, מבלי להכריע בשאלת תחולתה בזמן של ההלכה החדשה.

עו"ד אלון סמואל אשר יצג חלק מהעותרים הגיב לאחר מתן פסק הדין ואמר כי עצוב עד מאד שאחרי 8 שנים שבג"ץ קבע הלכה חדשה, בג"ץ נמנע מלתת לעותרים את הסעד אותו ביקשו והשאירם ללא כלום. לדברי סמואל הפסיקה האמורה גורמת לאבוד האמון של האזרח בבג"ץ.